Beräkningar för mäsk och lakvatten?

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Beräkningar för mäsk och lakvatten?

Inläggav falke » söndag 2015-10-11 13:33

Jag funderar lite på de formler som Grainfather tillhandahåller för att beräkna hur mycket mäskvatten respektive lakvatten man bör använda:

Ex. Mäskvatten=3,5 + (Grain weight * 2,7) Vilket i mitt fall blir: (5,5*2,7)+3,5= 18,37 l
Lakvatten= (28-mäskvatten)+(grainbill*0,8) Vilket i mitt fall blir: (28-18,37)+(5,5*0,8)=14 l

Min fundering är hur viktiga dessa volymer är. Lakvattenmängden är väl huvudsakligen för att få en hög effektivitet? I en BIAB-bryggning har man väl ofta hela vattenmängden redan från början.
Är det någon nackdel i Grainfather att öka mängden mäskvatten och minska mängden lakvatten för att få bibehållen kokvolym.

Anledningen till att jag frågar att jag inte har något bra sätt än så länga att värma lakvatten så att jag förnärvarande får springa med kastruller mellan kök och brygghus.
Därför vill jag gärna minska mängden lakvatten en aning om det inte har någo allvarlig sidoeffekt....
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Beräkningar för mäsk och lakvatten?

Inläggav Mange81 » söndag 2015-10-11 16:29

Vad hade du för effektivitet

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: Beräkningar för mäsk och lakvatten?

Inläggav Brewsnail » fredag 2015-10-16 09:20

Jag kör inte med hela lakvattenmängden, hamnar ändå på typ 80% mäskeffektivitet och vill inte komma högre. Häller i kokande vatten under uppkok istället.

Däremot så har jag oftast i nån liter extra under mäskningen.
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Beräkningar för mäsk och lakvatten?

Inläggav Judgecc » fredag 2015-10-16 12:31

Jag kan bara säga att med Braumeistern kör jag alltid utan lakvatten. Lakade min första bryggning men inget därefter. Ligger på 80% för jämnan.. Vore kul om någon har siffror att jämföra dom olika sätten i GF.
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster