Förbättringar

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Förbättringar

Inläggav Bee » tisdag 2015-04-07 15:01

Vilka förbättringar har ni gjort eller vill göra?

Byta STC-200 till STC-1000+ Brew har LAnemyr gjort. http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic. ... 824#p58101

st1 har monterat en thrumometer på motströmskylaren och vill förbättra humlefiltret. http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic. ... =75#p58187

Själv är jag intresserad av om det går att montera 1/2" camlock snabbkopplingar på GF och tillbehören. (Närmar mig ett köp av GF allt mer.)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Förbättringar

Inläggav Brewsnail » onsdag 2015-04-08 20:03

Förbättrat humlefilter låter som en bra idé.

Jag blir också mer och mer sugen på en Grainfather
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Förbättringar

Inläggav victornorell » måndag 2015-04-13 20:14

Jag har beställt en stc1000 Brew av bryggapa nu och väntar med spänning!
Har inte bryggt ännu, då jag nyss kom hem från resa, men ska förhoppningsvis ta en bryggning snart!

Har kollat lite i olika forum och det verkar som om de använder ACME-gänga, en trapetsgänga http://en.m.wikipedia.org/wiki/Trapezoidal_thread_forms
I de tidigare modellerna hade de en mer fingängad gänga som tog en jäkla tid att vrida på, men den här går snabbt att få på.. Typ 4-5 varv :)

Ska nog inte modda den något mer innan jag har testkört den, men någon form av lösning för humlen måste nog till då jag oftast gör lite mer välhumlad öl!

//Victor
victornorell
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: onsdag 2013-08-07 19:55
Ort: Malmö

Re: Förbättringar

Inläggav victornorell » onsdag 2015-04-15 23:42

Nu har jag provbryggt och det gick bra, men tog lite lång tid... Tidigare körde jag med en Bielmeier och hink-i-hink-mäskkärl, samt klassisk 5 m Biltema kopparkylare och det här är några reflektioner:
- Man bör kanske komplettera med en doppvärmare eller liknande för att komma upp i kokning snabbare
- Är RIKTIGT imponerad av motströmskylaren. Körde max kyla från duschen in och då kunde man köra vörten direkt ner i hinken (IPA), var runt 20 grader
- Gör man humlig öl ska man nog fundera över en hopspider eller liknande.. Körde med humlesockor i tandtråd och det funkade sådär... Glömde ha koll på vart pumpen satt så en påse lade sig över insuget (vilket kanske gjorde att jag kunde köra med fullt blås genom kylaren och ner i hinken..)
- Det är lite fler delar att diska, men inte mycket mer.
- Kommer nog bli kanon med STC-1000 brew. Fick den idag, men har inte hunnit hämta ut den än...
- Vörten blir kanonklar i mäskningen! STOR skillnad mot hink-i-hink!
- Effektiviteten på mäskning+lakning hamnade nånstans runt 80%, vilket man inte kan klandra.. Hade i lite risskal för att säkra flödet
- Gör en enkel värmare med en jäshink + element för lakvatten. Jag har inte hunnit få till min än, så fick köra lite på spisen istället... Rätt segt!

Summa summarum är det en kanongrej om man kompletterar med lakvattenvärmare och eventuellt doppvärmare. Väntar med spänning på ölen, men den är ju inte klar förrän om 6-7-8 veckor.

//Victor
victornorell
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: onsdag 2013-08-07 19:55
Ort: Malmö

Re: Förbättringar

Inläggav patryt » måndag 2015-05-25 16:33

En bättre falskbotten kanske, en del grums som hamnar under som inte sugs upp av pumpen har jag märkt.
patryt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: tisdag 2014-07-15 18:01

Re: Förbättringar

Inläggav pigbenis » tisdag 2015-05-26 20:03

Jag vet inte om detta är en förbättring direkt, utan kanske mer ett tips.

TL;DR
Ta bort fjädern och danken från ventilen om du har problem med flödet från pumpen.

Jag hade problem med pumpen när jag skulle kyla, den fungerade fint under mäskningen men när jag väl skulle till att kyla så var det tjyv-stopp och ingen vört kom. Jag skrapade frenetiskt med mäskpaddeln på filtret utan framgång. Vid en bryggning snedtände jag helt och starsannade upp hela armjäveln och skicka ner i vörten för att ta bort filtret. Inget hjälpte.

Men så senast när samma sak inträffade igen så och provade jag att skruva isär ventilen på röret som sitter lägst med sidan, denna innehåller nån sorts fjäderbelastad liten kula och denna fjäder var helt igenmuggad med skräp.
Jag gjorde ett försök och rengöra detta för att sedan ge mig på att kyla igen, men det höll bara i 23sekunder sedan var det stopp än en gång.

Då bestämde jag mig för att en potentiell vörtfontän var värd att riskera om det innebar att jag kunde kyla på ett smidigt sätt.
Efter det så hade jag inga problem med flödet från pumpen. Så det är mitt tips om ni råkar ut för något liknande.
pigbenis
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 2015-04-03 14:52

Re: Förbättringar

Inläggav patryt » torsdag 2015-07-16 11:36

Jag körde med en BIAB-påse under matröret vid mäskningen sist och tyckte det funkade bra, slapp en hel del maltgrums som jag annars brukar sleva upp silsleven.
patryt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: tisdag 2014-07-15 18:01

Re: Förbättringar

Inläggav Splix » torsdag 2015-09-24 21:50

Någon som har en idé om silikontätningen? Den åker ju av så förbannat lätt när man ska ha ner filtret...
Splix
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2015-01-15 20:40
Ort: Göteborg

Re: Förbättringar

Inläggav Rotsac » torsdag 2015-09-24 23:12

Splix skrev:Någon som har en idé om silikontätningen? Den åker ju av så förbannat lätt när man ska ha ner filtret...



Kan man inte spraya maltbehållaren och silikonringen med vatten före/under nedsänkandet av det övre maltlocket?
Hjälper det?

För övrigt så såg jag en videosnutt någonstans, där man hade klippt till ett "filter" i ett okänt material, som man hade lagt ovanpå det nedre maltlocket.
Det är ju endast hål av en viss diameter där, så en hel del saker lär ju trilla ned på botten av huvudkärlet.

Med ovanstående modifiering, så kan man undvika detta.
Men det vill väl till att man noga har provat ut detta (med olika, för mig okända material), så att man inte sätter igen flödet...

Finns det någon här som också har sett klippet, och vet mera om detta?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Förbättringar

Inläggav Brewsnail » lördag 2015-09-26 20:08

Jag sprayar med lite StarSan, då funkar det bra.
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Förbättringar

Inläggav Splix » lördag 2015-09-26 23:19

Låter som en enkel idé att testa! Kanon om det är så lätt ju! :)
Har för mig att jag läste om någon som bytte till en annan silikonring men kommer inte ihåg var jag hittade det...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Splix
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2015-01-15 20:40
Ort: Göteborg

Re: Förbättringar

Inläggav timm » måndag 2015-10-26 16:23

Bryggde i helgen och fick stopp i pumpen vid kylning, slutade med att vi fick skruva isär pumpen för att få ut humle som hade fastnat där, hade även fastnat i kylaren så den fick noggrant spolas igenom. Visade sig att det svarta "locket" på ena sidan på humlefiltret hade åkt av. Fick köra vörten till jäshinken med hävert och kyla i badkar = inte roligt. Så till nästa gång kommer vi sätta någon form av slangklämma där så den inte riskerar att åka av igen.
timm
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: torsdag 2015-10-15 08:51

Re: Förbättringar

Inläggav one__hand » måndag 2015-10-26 20:04

patryt skrev:Jag körde med en BIAB-påse under matröret vid mäskningen sist och tyckte det funkade bra, slapp en hel del maltgrums som jag annars brukar sleva upp silsleven.


Är inte riktigt med på vad du menar, kanske jag som är lite dum... Kan du förklara lite :)
one__hand
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 44
Blev medlem: lördag 2015-10-10 20:55

Re: Förbättringar

Inläggav Mange81 » måndag 2015-10-26 22:55

Kan bara tillägga att jag har aldrig fått så blank och fin vört som med min GF och helt utan andra tillbehör. Inte ens humlekokpåse. Allt gick som en dans. Så undra vad som ställer till det?

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: Förbättringar

Inläggav patryt » tisdag 2015-10-27 07:56

one__hand skrev:[quote="patryt"]Jag körde med en BIAB-påse under matröret vid mäskningen sist och tyckte det funkade bra, slapp en hel del maltgrums som jag annars brukar sleva upp silsleven.


Är inte riktigt med på vad du menar, kanske jag som är lite dum... Kan du förklara lite :)[/quote]
Maltröret fungerar ju i princip som en biabpåse men har den bristen att perforeringen i botten och toppen är grövre och därmed hamnar en hel del grums i botten vilket bränns fast.

Med en biabpåse runt hela maltpipan så hamnar detta grums via "overflowröret" i påsen istället för i botten på maltpappan.
patryt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: tisdag 2014-07-15 18:01

Nästa

Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron