Montera pumputtag på CB50

Diskussioner och annat om bryggverk från Camurri, tex http://www.camurri.it/en/portfolioentry ... -mod-cb-50

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Om det inte handlar om Camurri så hör det inte hit.

Montera pumputtag på CB50

Inläggav Dalarna » onsdag 2016-10-12 14:33

Hej! Jag monterade ett nytt uttag med sil i botten (på sidan inte under) mellan elvärmarna. Fick göra ett uttag i silkorgen för att den skulle gå ner.
Efter kylning låter jag det sjunka ca 1 timme eller mer sedan rundpumpar jag sakta vörten först för att få en ren vört och sen till jäskärlet.
Detta ger en renare vört !
Denna lösning är dock ganska dyr med siliconslangar och snabbfästen o chuggerpumpen förstås :D
Dalarna
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: onsdag 2015-03-25 15:36

Re: Montera pumputtag på CB50

Inläggav brewchef » måndag 2017-03-06 16:10

Fikk min Camurri for en vecka senn. Pakcade ur grejorna och riggde til alt i hops i min brygge-bod.

Kjør resten på Norska, si fra om det blir vanskelig å forstå meg.

Kjørte et par tre runder med vann-brygging, fikk tettet et par små lekasjer.

Allerede før jeg kjøpte Camurri - hadde jeg bestemt meg for at jeg ønsket sirkulasjon i tillegg til rører.
Så mitt brygg ble brygget med 100% sirkulasjon via en Chugger.

1. Det er plass til några L i kjelens bunn, dette vil aldri være med i mesk når det først vel har havnet i bunn.
2. Fint "mel" fra kverning - vil alltid havne i bunn - mye av det vil få tid til å feste seg - og brenne elementene.
3. Temperaturen vil alltid være høyere i vørteren som ligger rolig i bunn, kontra det som befinner seg i mesken.

Det finnes rett många som brygger med Camurri i Norge, men det finnes fint lite informasjon.

Om ni har interesse av och se hur min bryggedag blev - en beskrivelse av det hele - samt et bilde som viser vørter fra mitt første brygg
Så kan ni kolla inn den her sidan.

https://lurifax.no/wp/2017/03/06/camurri-brauer-cb50/
brewchef
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: onsdag 2017-03-01 09:31


Återgå till Camurri

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst