Rengöring av bottenplattan.

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Rengöring av bottenplattan.

Inläggav Magnum77 » måndag 2017-06-19 11:01

Har haft min Braumeister något år nu och bryggt massor. Har dock sett att bottenplattan blir mer och mer missfärgad.
Värmeelement samt väggar ser likadana ut men botten ser lite missfärgad ut. Försöker skrubba och skrubba men det vill inte riktigt gå bort.
Vad vågar man använda egentligen? Vanlig diskborste och disksvamp verkar inte ta på det som missfärgar.
Vad gör ni andra med? Något bra medel? Man vågar ju inte direkt använda stålull.
Eller är det bara att skrubba tills man blivit stark i armen?
Magnum77
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: fredag 2015-04-17 22:50
Ort: Skellefteå

Re: Rengöring av bottenplattan.

Inläggav Lindh » måndag 2017-06-19 11:06

Halapur som finns i rengöringskittet är betydligt mer effektivt mot missfärgning än PBW så täck elementen med vatten 50c och någon matsked. Låt stå en halvtimme och sedan mjuk svamp.
Kalkrester kan man gnugga bort med ren starsan (ej utspädd) eller ättika på en bit papper. Citronsyra går det också (finns i kryddhyllan på ICA).
Det går även att rengöra med kasutiksoda men max 10 minuter enligt Speidel eftersom pumparna inte är så förtjusta i medlet. Koncentration vet jag inte tyvärr men var extremt försiktig med kaustiksoda med ögon/hud/kläder etc. Alla stora bryggerier rengör med kaustiksoda så det är inget nytt eller speciellt mer än att det är hälsovådligt.
Jag kör Halapur efter var 5e bryggning ungefär och Braumeistern ser ut som ny efteråt.
Barkeepers friend är grym till rostfritt också men det använder jag mest till diskbänkar och fat.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Rengöring av bottenplattan.

Inläggav Karl R » tisdag 2017-06-27 12:55

Jag har långkört PBW med pump. Över natten. Det blev rent. Iofsig hade jag mest fokus på rören ner till pumpen men vill minnas att resten också vart skinande rent.

//karl
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Rengöring av bottenplattan.

Inläggav Magnum77 » torsdag 2017-06-29 12:22

Lindh skrev:Halapur som finns i rengöringskittet är betydligt mer effektivt mot missfärgning än PBW så täck elementen med vatten 50c och någon matsked. Låt stå en halvtimme och sedan mjuk svamp.
Kalkrester kan man gnugga bort med ren starsan (ej utspädd) eller ättika på en bit papper. Citronsyra går det också (finns i kryddhyllan på ICA).
Det går även att rengöra med kasutiksoda men max 10 minuter enligt Speidel eftersom pumparna inte är så förtjusta i medlet. Koncentration vet jag inte tyvärr men var extremt försiktig med kaustiksoda med ögon/hud/kläder etc. Alla stora bryggerier rengör med kaustiksoda så det är inget nytt eller speciellt mer än att det är hälsovådligt.
Jag kör Halapur efter var 5e bryggning ungefär och Braumeistern ser ut som ny efteråt.
Barkeepers friend är grym till rostfritt också men det använder jag mest till diskbänkar och fat.


Var skeptisk men körde med PBW i en halvtimme och körde med mjuk svamp. Tack för tipset. Nu skiner botten som aldrig förr.
Ser fasen ny ut nu.. :) :D
Magnum77
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: fredag 2015-04-17 22:50
Ort: Skellefteå


Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster