Motströmskylare?

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Motströmskylare?

Inläggav pettersson80 » måndag 2016-10-10 08:09

Jag sitter och funderar på om det är dax att byta ut min grainfather mot en Braumeister 50l.

Men det känns som att ta ett steg tillbaka att använda en kylspiral efter att ha använt motströmskylaren. Med den kyler jag från kok (i princip) till 14'c på ingen tid alls. Den kyler så fort pumpen pumpar.

Har sett att det är vanligt att byta orginal kranen. Vad tror ni Braumeister bryggare om att koppla en pump till kranen och vidare in i motströmskylaren?
Sitter det någon form av filter på kranen (insidan brygg grytan)?
Alternativt att köpa en pvv och köra med gravitation...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Motströmskylare?

Inläggav niklas_n » måndag 2016-10-10 09:06

Jag brukar kyla med spiral och pumpen igång, går väldigt fort i regel, tiden har aldrig vart ett problem. Det sitter inget filter på insidan, finns dock ett som tillbehör. Det är vanlig 3/4" gänga på anslutningen så det är inga problem att sätta dit en valfri kulventil.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Motströmskylare?

Inläggav pettersson80 » måndag 2016-10-10 09:18

niklas_n skrev:Jag brukar kyla med spiral och pumpen igång, går väldigt fort i regel, tiden har aldrig vart ett problem. Det sitter inget filter på insidan, finns dock ett som tillbehör. Det är vanlig 3/4" gänga på anslutningen så det är inga problem att sätta dit en valfri kulventil.

Då kör du med påsar till humlen eller?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Motströmskylare?

Inläggav niklas_n » måndag 2016-10-10 10:46

Ja påsar eller spider om det är kottar, pellets är inga som helst problem att pumpa runt.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Motströmskylare?

Inläggav Lindh » måndag 2016-10-10 14:51

Jag har mätt min kyltid med cerevisia-spiralen för 40l och det gick på 14 min till 20c med pumparna igång under kylningen. Ska man ha stora batcher i BM50 så fungerar spiralen bra också tycker jag men eventuellt att en stor plattvärmeväxlare typ terminatorn är snabbare. Jag ser dock många fördelar med kylspiral då hela vörten kyls samtidigt vilket tillåter humlegivor på 80c t.ex. Dessutom är ju rengöringen både innan och efter kok lätt som en plätt. Jag tror du får det att fungera oavsett vad du väljer bara du väljer något som är dimensionerat för uppgiften.
Angående ny kran så är det inget krav. Originalkranen är liten och nätt men flödet är inte supersnabbt, något man mest lider av vid diskningen då många omgångar vätska ska ut den vägen (om man inte monterar ett draining valve undertill som jag gjort). Det är 3/4" BSP (brittisk) som gänga till kranen så du inte köper NPT. Du har ingen glädje av att köra 3/4" på själva kulventilen eftersom flödet redan begränsats i själva öppningen in till kastrullen. Hålet är så att säga inte "full port" utan är mer i storleksordningen 1/2" vilket är anledningen till att många använder den storleken på kran istället. Det jag tycker är mest positivt med att byta kran är att den kommer längre ut från maskinen så man slipper blask vid flytt till jäshink.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Motströmskylare?

Inläggav Drake » måndag 2016-10-10 20:39

En annan skillnad mellan motströmskylare och spiral är ju också att man får med all varmdruv ner i hinken med en motströmmare. Gjorde en jämförelse med motströmmare och spiral i fredags och direkt när vörten var tappad på jäshink så hade den spiralkylda betydligt mer "bös" (lät en hel del åka med med flit som "jästnäring") i botten på hinken jämfört med den som kyldes med motströmmaren (GF). Men nu efter 4 dagar så är förhållandet precis omvänt, det är ett betydligt tjockare lager i botten på hinken med den motströmskylda vörten. Samma recept såklart. Om det har någon inverkan på slutresultatet vet jag inte ännu men för mycket druv vill åtminstone jag undvika.
Senast redigerad av Drake måndag 2016-10-10 23:25, redigerad totalt 1 gång.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Motströmskylare?

Inläggav Bee » måndag 2016-10-10 22:22

Man kan motströmskyla ner i grytan igen....
Jag kör pump och gör whirlpool samtidigt som jag kyler vörten, när den nått rätt temperatur börjar jag pumpa ner i hinken istället.
Klar vört och en druv- och humle-kon i mitten.

Jag kan även bekräfta att lagret i botten beror på druvmängden i vörten ner i hinken. Tidigare fick jag mer druv i hinken och brukade ha ~1l slurry kvar efter jäsningen. Nu med min nya motströmskylare och gryta får jag "ingen" druv ner i jäshinken och då får jag ~0.5l slurry kvar.
Samma smak på ölet ska tilläggas. Kan inte känna någon skillnad, men har inte gjort triangeltest.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Motströmskylare?

Inläggav Drake » måndag 2016-10-10 22:31

Vad har du för diameter på grytan och vilket flöde ut från pumpen?
Jag har försökt göra en whirlpool med kall vört och får inte till det hur jag än försöker, med varm vört gick det ju hur lätt som helst. Gissar att det är kalldruven som ställer till det men om det funkar för dig så borde det ju inte vara omöjligt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Motströmskylare?

Inläggav Bee » måndag 2016-10-10 22:57

40cm i diameter, 16l/minut, botten på min keggle är dessutom skålad så det samlas lättare i mitten.
det är ingen fantastisk virvel, men det är en cirkulerande rörelse, kylningen tar dessutom 30 minuter för 40 liter så det har gott om tid att sedimentera.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Motströmskylare?

Inläggav Drake » måndag 2016-10-10 23:01

Ok, exakt som min utrustning då. Fast jag har bara försökt i kall vört som sagt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Motströmskylare?

Inläggav Drake » måndag 2016-10-10 23:02

Gissar att du har en Chugger? Har du mätt upp det faktiska flödet? Min flödade bara 8 liter/minut tills jag borrade upp mina Cam-locks, då fick jag upp flödet till 16 liter.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Motströmskylare?

Inläggav Bee » måndag 2016-10-10 23:06

Var sitter ditt whirlpool utkast? Min stråle kommer i ett utkast ca en decimeter från botten.
Bild
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Motströmskylare?

Inläggav Drake » måndag 2016-10-10 23:23

Mitt satt betydligt högre så visst kan det ha inverkat. Fast jag har provat att veva som vanligt med mäskrodret också utan något resultat. Hade bra gärna velat få till en kon igen men då måste jag nog gå tillbaka till pvv igen och det vill jag inte. Kanske kommer att testa en lauterhelix istället, har hört om de som tycker det funkar bra till att avskilja humle och druv med.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Motströmskylare?

Inläggav Lindh » tisdag 2016-10-11 07:50

Varmdruv får man whirlpoola bort ihop med humlen och den ska man inte ha med ner i jäsningen medan kalldruv däremot inte går att undvika med pvv eller motströmskylare. De flesta stora bryggerier (läs alla) har pvv och väldigt få separerar kalldruven före jäsning vilket är enkelt med en konisk jästank.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Motströmskylare?

Inläggav Bee » tisdag 2016-10-11 09:12

Tack för förtydligandet @Lindh.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Nästa

Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster