kornvin i BM (eg högt OG-öl i BM)

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

kornvin i BM (eg högt OG-öl i BM)

Inläggav Karl R » onsdag 2015-08-12 21:36

Hej

tänkte göra en kornvin i vår relativt nya BM. Alltå ny setup.

Säg att jag mäskar 6 kg malt som normalt efter kok når OG1070. Vilka sätt har jag att välja på för att höja detta OG, för att nå typ 1.100 ca.
X) alt. med nackdel
1)Koka flera timmar. Förlorar volym.
2) tillsätta socker, förlorar i smak, möjligen.
3) tillsätta maltextrakt, försämrar smak, möjligen
4) göra annan, parallell mäsk, på gamla systemet och
a) laka med mäsk (en doble-doble) eller
b) Tillsätta ny mäsk allt eftersom kokvolym försvinner.

Jag är inne på att vi ska göra en parallell mäsk som vi också kokar parallellt, denna tillsätts vartefter vi kokar bort vätska. När vi når lagom OG så tar vi humlegivan som vanligt vid 60 och rör den inte mer sen.

Alternativet är i första hand en doble-doble (alltså att man lakar med första delen av en annan mäsk), finns beskrivet i radical brewing. På det sättet hade man ju sluppit koka i 3-4 timmar.

Nån med erfarenheter eller kloka tankar angående detta?

mvh
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: kornvin i BM (eg högt OG-öl i BM)

Inläggav Lindh » torsdag 2015-08-13 06:45

Jag brygger sällan starka öl och när jag gör det använder jag en hel del socker för att sänka FG (ogillar söta öl) men jag har följande noterat (och citerat, tyvärr utan källa) för metoder att göra rejält starka öl med Braumeister. Observera att vissa är för BM20 och vissa BM50.

Metod 1 (no sparge mini mash) : OG 1100: Ingen lakning. Max 500g DME, socker, ev 2h kok. 5 kg malt på 20 liter vatten, efter kok ca 12l.

Metod två (double mash): mäska två varv med 5kg i varje och höll 30l strecket (med lakning 1l 78gr per kg malt i pipan = 2 x 5l). Jag landade till slut på 1.090 och 25 liter efter 90 min kok. Hade räknat med 70% eff (normalt 80% för vanlig bryggning) men det blev 73%.

Metod 3 (minibatch med så lite mäskvatten som möjligt): OG1.092; Mäskade 6,27kg malt med så lite vatten det går, enbart täck värmare.
Paus 4 ggr för maltomrörning. Lakade med några liter. 90 min kok. 15l efter kok.

Metod 4: BM50 till bristningsgränsen med 15,7 kg malt och 50 liter vatten, overnight mash 67c. Sköljde igenom med 15l och plockade ut 53 liter på 1.073 (71% mäskeffektivitet). Med 3h kok + 1kg socker = 1.095.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: kornvin i BM (eg högt OG-öl i BM)

Inläggav Karl R » torsdag 2015-08-13 10:38

Tack Lindh

Det verkar som folk gör en salig röra. Men att man kan göra lite hur man vill. Vi kör BM20.

Dubbelmäskningen är det som låter mest lockande för egen del. Skoj!
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: kornvin i BM (eg högt OG-öl i BM)

Inläggav Falkens » torsdag 2015-08-13 10:43

Lindh skrev:Jag brygger sällan starka öl och när jag gör det använder jag en hel del socker för att sänka FG (ogillar söta öl) men jag har följande noterat (och citerat, tyvärr utan källa) för metoder att göra rejält starka öl med Braumeister. Observera att vissa är för BM20 och vissa BM50.

Metod 1 (no sparge mini mash) : OG 1100: Ingen lakning. Max 500g DME, socker, ev 2h kok. 5 kg malt på 20 liter vatten, efter kok ca 12l.

Metod två (double mash): mäska två varv med 5kg i varje och höll 30l strecket (med lakning 1l 78gr per kg malt i pipan = 2 x 5l). Jag landade till slut på 1.090 och 25 liter efter 90 min kok. Hade räknat med 70% eff (normalt 80% för vanlig bryggning) men det blev 73%.

Metod 3 (minibatch med så lite mäskvatten som möjligt): OG1.092; Mäskade 6,27kg malt med så lite vatten det går, enbart täck värmare.
Paus 4 ggr för maltomrörning. Lakade med några liter. 90 min kok. 15l efter kok.

Metod 4: BM50 till bristningsgränsen med 15,7 kg malt och 50 liter vatten, overnight mash 67c. Sköljde igenom med 15l och plockade ut 53 liter på 1.073 (71% mäskeffektivitet). Med 3h kok + 1kg socker = 1.095.


Så glad att jag hittat din blogg... när väl en BM kommer in i huset så vet jag vart jag ska hitta svaren! Grymt Lindh
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: kornvin i BM (eg högt OG-öl i BM)

Inläggav Karl R » måndag 2015-09-14 19:47

kornvinet är gjort (BM 20)

ifall nån annan vill göra så kan jag skriva hur det genomfördes.

mäskade 5,5 kg två vändor. Skippade lakning. mäsk 1 åkte över i annan kastrull och fick koka ner.
mäsk 2 fick koka ca 90 minuter innan även den överfördes i annan kastrull och kokades där. 90 min ytterligare

efter rätt mycket slabb och meck hade vi i vart fall 15 l BM-mäskad kornvinsmäsk på OG1105

Det kan sägas att vi hade 6 liter kvar i BM från mäsk 2 som aldrig överfördes till sista kokinstans. Så några fler liter kunde man nog fått ut.

mer effektivt än förra gången då allt gjordes hink-i-hink. Då slutade vi med 10 liter i jäsning. nu är det iafall 50% mer.

12 timmar tog det, nästan.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: kornvin i BM (eg högt OG-öl i BM)

Inläggav Drake » tisdag 2015-09-15 00:41

Hmm, har spanat in en BM ett tag nu men det verkar finnas rätt stora begränsningar om man ska brygga starkare saker. 12 timmar och dubbla grytor för 15 liter är ju nästan som ett skämt. Är det verkligen så bökigt med en BM om man vill göra starkare grejer?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: kornvin i BM (eg högt OG-öl i BM)

Inläggav Lindh » tisdag 2015-09-15 06:58

Stora begränsningar skulle jag jag inte säga utan anpassningar i volym och mängd utifrån kapacitet precis som i kylväska eller hink i hink.
Gör man normalt 25 liter 5%-ig öl kanske man nöjer sig med 18 liter 12%-ig.
Inget bryggverk är superbra för att göra väldigt starka öl men främst är det RIMS-metoden som sätter begränsningen i mängden malt som pumparna ska skjuta vörten igenom. Gillar du superstarka öl så är Camurrin lättare att jobba med då den är som en BIAB med omrörare.
OG 1080 utan specialare är inga konstigheter med Braumeistern.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: kornvin i BM (eg högt OG-öl i BM)

Inläggav Drake » tisdag 2015-09-15 07:02

Ok.
Hur många liter 1.080 får man ur en BM20 ungefär. Ner i jäshink alltså?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: kornvin i BM (eg högt OG-öl i BM)

Inläggav BodÖL » tisdag 2015-09-15 07:37

Drake skrev:Ok.
Hur många liter 1.080 får man ur en BM20 ungefär. Ner i jäshink alltså?


En Baltic Porter jag gjorde, helmalt: 1.078, 15 liter i jäshink.
När jag tittar på siffrorna så hade jag nog lugnt kunnat få upp den till närmre 17 liter om jag pressat på lite (och krossat bättre för högre utbyte, men det är en annan historia).

Natt- i kombination med dubbelmäskning (samt lite candi-sirap för stilens skull: 17 liter 1.080 samt 5 liter 1.106 - Belgian Dark Old Ale

Begränsning är det onekligen, som med all annan utrustning - personligen så räknar jag annars normalt med att få ut 12-15 liter med überstark öl (1.080+) på min B20.

Har annars gjort flera andra stora öl tillsammans med vänner, men då har jag adderat DME eller liknande för att slippa extra slabbande och få ut mer rimliga 2x10 liter någonstans.
Användarvisningsbild
BodÖL
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 2012-09-27 18:24
Ort: Jönköping

Re: kornvin i BM (eg högt OG-öl i BM)

Inläggav Drake » tisdag 2015-09-15 07:41

Ok, tack.
Då får det nog bli en ny biab-påse istället. :P
Klart billigare också. :wink:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: kornvin i BM (eg högt OG-öl i BM)

Inläggav Falkens » tisdag 2015-09-15 08:06

Drake skrev:Ok, tack.
Då får det nog bli en ny biab-påse istället. :P
Klart billigare också. :wink:


Finns oftast något för alla :wink:
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: kornvin i BM (eg högt OG-öl i BM)

Inläggav Karl R » tisdag 2015-09-15 09:58

Ja alltså, som Lindh säger. Det är maltpipan och rims-grejen som är begränsningen.

I det här fallet skulle vi lätt kunna nöjt oss med att mäska en gång och koka länge. Det går bra. Men vi ville ha lite mer denna gång, av olika anledningar.
Sen varför vi dubbelmäskade och inte hällde i socker/spraymalt handlar om att det är just kornvin. En belgare eller stout eller så tycker jag det inte hade varit några problem att hälla i socker. vi har gjort ett par starka belgare med sammanvägt OG på 1085 eller så, där sockret stod för de sista 10 og-pinnarna.

säg att du får ut ca 1060 före kok på 6 kg malt (BM 20). nånstans där brukar vi hamna. då är du på 25 liter om du lakar. Sen kokar du bort 3-4 liter /timmer och vinner väl 6-8 ogpinnar per timme. Det där går att räkna på men nu höftar jag bara. Så jag hade väl fått ut 15 liter 1080 på tre timmars kok, utan spraymalt. APPROX! =)
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: kornvin i BM (eg högt OG-öl i BM)

Inläggav BodÖL » tisdag 2015-09-15 12:36

Drake skrev:Ok, tack.
Då får det nog bli en ny biab-påse istället. :P
Klart billigare också. :wink:


Hahaha! Ironiskt nog och tvärtom för mig så var det just en BIAB-bryggning där jag gjorde en stark öl (Denny Conn's Bourbon Vanilla Imperial Porter) som jag fick toknog av att syssla med BIAB.
Där och då med het, klibbigt kladd rinnande nerför armarna bestämde jag mig för att sikta mot ett bryggverk istället! :lol:

Jag maxade ut på 15 liter, 1.086 med mitt dåvarande system (Bielmeier-gryta) - då hade jag 6,55kg malt i bryggningen. Det var nog iofs mest jag som inte fungerade med mer malt i påsen. Mitt problem var bl a att hantera påsen när man lyfter ur den. Funderade på att såga av botten på en hink och trä den över påsen och fungera som "tratt" när jag sedan lyfter upp påsen och sätter galler under. Då hade jag sluppit att påsen väller över kanten och droppar ner längs grytan och isoleringen. Men så långt kom jag inte - skatteåterbäringen kom emellan! 8)

Det handlar delvis om fysisk teknik tror jag vid bryggning av stora öl i hemmiljö, och det är på sätt och vis vanvettigt mycket extra pengar för att lösa lite klabb med en BM.
För mig personligen och min konsumtion så räcker det med ett par backar med riktigt stark öl, eller så kan jag "fuska" med lite DME eller liknande i de fall jag är i behov av att få ut mer volym. Begränsningen är ju dock reell om man har andra behov än vad jag har, ex stora öl i volym - dessutom tycker jag mig dra mer och mer mot öl av session-styrka och där är BM oerhört smidig att jobba med. *älskart*

Volymmässigt tappade jag marginellt jämfört med mitt tidigare system, så trots allt - för mig och mina prioriteringar och behov så var priset ändå enda riktigt (ruskigt) negativa.
Användarvisningsbild
BodÖL
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 2012-09-27 18:24
Ort: Jönköping


Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron