El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Re: El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inläggav niklas_n » söndag 2015-06-07 13:01

saltet skrev:Jodå Niklas jag har läst på i många år så jag vet vad det står i regelverket och kan även effektlagen.

Arnew är inne på ett viktigt ämne, utlösningsvilkoret.

Det var inget påhopp Niklas för att du lyckas att köra 3kw i en 25m lång 1,5kvmm kabel. Men räknar man mer på det än att känna på kabeln om den är var eller ej så inser man att det är olämpligt att göra det. Man får o kan men det är inte att rekommendera.

Niklas och ni andra, det är inte för att hugga eller hoppa på er jag skriver. Jag vill inte ni skall förolyckas o inte kunna brygga öl eller umgås med era familjer.

/Johan




Sent from my iPhone using Tapatalk

Bra det, självklart skall man ha respekt för el och se till att man har en säker utrustning. Men eftersom TS ville, som jag tolkade det, ha en tillfällig och enkel lösning.

Sen är det självklart bättre att dimensionera kablar då att de inte överbelastas, och använda kontakter med rätt kapsling samt använda JFB i möjligaste mån.

Dock kan jag ibland tycka att det är väldigt olika ton på forumet, skall man mixtra med kyl/frys och installera STC så kommer det många tips på hur det skall kopplas. Och ibland blir det ett himla liv när det blandas in el. Men är man minsta osäker är det alltid bäst att ta hjälp av någon som kan, el är inte att leka med.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inläggav Falkens » måndag 2015-06-08 08:47

saltet skrev:Varför är det alltid så att man inte tar el på allvar. Jag har.......aldrig några problem. Nä var jävligt glad för det. Det finns ett regelverk av en bland annat anledningen att människor skall fortsätta leva. Missbrukar man de så kan man bli "rökt". Så snälla kör inte 250 på motorvägen för det brukar gå. Och vet du inte själv hur,vad eller varför så fråga en fackman, kolla i gula sidorna Eniro eller nummerupplysningen men var lita inte på alla mindre bra eller kassa svar på ett forum.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Jag tror att alla gärna tar till fackmän för att lösa problemet om det är möjligt men tyvärr så är vissa "fackmän" sämre än vad jag som hobbylirare är. OCH de debiterar som de vore Zlatan! Ja det är ju tur att ROT fortfarande finns kvar och hoppas det blir så också för då tar jag gärna dit en "Fackman" men när de debiterar för arbeten som kanske tar 1-2 timmar men priser som är hur-fan-fick-hen-ihop-det-där så kommer man fortsätta att göra saker själv.

Jag är säker på att alla har respekt för saker och ting
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inläggav assistredo » måndag 2015-06-08 21:59

Trådskaparen har väl en sån´ här ungefär

http://elbutik.se/PICTURE/146757-4-100164w.gif

och kan i denna sätta en sån´här kabel

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn ... 000023206/

och i denna sin BM50 . Riskfritt i princip och utan att behöva blanda in behörig elektriker.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: El kabel, 16amp vinda eller liknande..

Inläggav Judgecc » måndag 2015-06-08 23:28

assistredo skrev:Trådskaparen har väl en sån´ här ungefär

http://elbutik.se/PICTURE/146757-4-100164w.gif

och kan i denna sätta en sån´här kabel

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn ... 000023206/

och i denna sin BM50 . Riskfritt i princip och utan att behöva blanda in behörig elektriker.

Du har alldeles rätt.
That's how its going to be..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Föregående

Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster