Första bryggningen med bm20.

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Re: Första bryggningen med bm20.

Inläggav Karl R » torsdag 2015-06-04 23:06

Nu e första bryggningen körd.
PreboilG på 1038 och PostBoil på 1060. Samtidigt som vi kokade av bara 2 liter. Nånstans på vägen har vi läst av fel. Avafan, bättre än såhär är vi väl, särskilt när man har bryggerikompisar på besök som själva kör brewster och man vill visa upp sig. Liggunerlaget runt blir också sågat och jag inser att kylspiralen som vi använt till gamla grytan inte håller måttet, vilken plattvärmeväxlare rekommenderas? Lär väl inte göra skillnad men det är BM20 som vi kör.

Kapade en del tid. skoj.

Det här med raster får man grotta ner sig i nu. För apa/ipa. Borde man (med stort frågetecken) köra en beta-amylas-rast före ordinarie alfa-amylasen vid 65-66?
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Första bryggningen med bm20.

Inläggav niklas_n » fredag 2015-06-05 08:40

Karl R skrev:vilken plattvärmeväxlare rekommenderas?


Jag kör med 9m rostfri kylspiral och pumpen igång samtidigt, går väldigt fort att komma ner till önskad temperatur. Bara att vänta ett par minuter när man är har kylt färdigt så sjunker det mesta till botten.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Första bryggningen med bm20.

Inläggav Karl R » fredag 2015-06-05 15:07

Det är ju förstås en bra idé, men hur gör man med humlekottarna då? Sätter de inte sig i pumpen då?
jag har inte lust att gå över till pellets, av nån anledning. Kanske får det bli så, men det tar emot.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Första bryggningen med bm20.

Inläggav niklas_n » fredag 2015-06-05 18:03

Karl R skrev:Det är ju förstås en bra idé, men hur gör man med humlekottarna då? Sätter de inte sig i pumpen då?
jag har inte lust att gå över till pellets, av nån anledning. Kanske får det bli så, men det tar emot.


Jag kör med humlekokpåsar, funkar helt ok tycker jag. Även om utbytet säkert är lite sämre såklart.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Första bryggningen med bm20.

Inläggav Karl R » lördag 2015-06-06 09:17

Mm, det är ju ett alternativ också. Mycket att funderar på =) Men det låter ju klart smidigt.

Vi körde vår premiärtur helt utan lakning. Hur går teorierna kring detta? Vi kände väl att det hade varit bra att hälla på sådär en 3 liter för att komma tillbaka till 23 liter. Vart väl ungefär så mycket som fastnat i malten. Säger ni?

/karl
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Första bryggningen med bm20.

Inläggav Judgecc » lördag 2015-06-06 20:24

niklas_n skrev:Jag kör med humlekokpåsar, funkar helt ok tycker jag. Även om utbytet säkert är lite sämre såklart.

Ser du till att binda fast dom så att dom aldrig kommer till botten då bara eller? Tänker att free ride för humle påse går bort med bms element
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Första bryggningen med bm20.

Inläggav Najjklas » söndag 2015-06-07 21:48

Provkört med nya controllern (lyckades få dom att skicka en ny då det tog sån tid att kallibrera min befintliga). Tempen växlade fint mellan 99.5-100 grader :)
Najjklas
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 162
Blev medlem: tisdag 2014-02-11 20:33

Re: Första bryggningen med bm20.

Inläggav Judgecc » söndag 2015-06-07 23:23

Najjklas skrev:Provkört med nya controllern (lyckades få dom att skicka en ny då det tog sån tid att kallibrera min befintliga). Tempen växlade fint mellan 99.5-100 grader :)

Thumbs UP.
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Första bryggningen med bm20.

Inläggav Skogsvaktaren » måndag 2015-06-08 00:44

[WHITE UP POINTING INDEX] ska ev. brygga på torsdag med nya kontrollern samt prova nya kvarnen [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skogsvaktaren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2014-07-02 15:06
Ort: Gefle

Re: Första bryggningen med bm20.

Inläggav Judgecc » måndag 2015-06-08 00:47

Skogsvaktaren skrev:[WHITE UP POINTING INDEX] ska ev. brygga på torsdag med nya kontrollern samt prova nya kvarnen [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Ser fram imot kvarnen. ;), glöm nu inte av mig o min utlovade recension. Jag skall med brygga 90liter i slutet på denna vecka eller nästa. Första bryggning blir en no sparge, all in med vattnet, bara tappa av under malt tillsättning och avtapp efter mäskning så man kommet åt maltpipan.. Ska bli intressant..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Första bryggningen med bm20.

Inläggav Skogsvaktaren » måndag 2015-06-08 00:52

Nej jag har inte glömt bort dig. Jag har aldrig malt själv förut då jag bara köpt färdigkrossad malt. Men en recension ska jag försöka knåpa ihop. [WINKING FACE]

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skogsvaktaren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2014-07-02 15:06
Ort: Gefle

Re: Första bryggningen med bm20.

Inläggav Judgecc » måndag 2015-06-08 00:55

Låter bra. När kvarnen är ny rekommenderas att köra nåt eller några 100gram innan man maler sin mäsk malt. För att få bort lite dynga från valsarna. Köp dig ett bladmått från Clas eller jula och dubbelkolla valsavståndet. Kolla gärna vid a couple of 2 3 tillfällen så valsarna är låste. Lite tips bara. ;)
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Första bryggningen med bm20.

Inläggav Judgecc » måndag 2015-06-22 11:41

Skogsvaktaren skrev:Nej jag har inte glömt bort dig. Jag har aldrig malt själv förut då jag bara köpt färdigkrossad malt. Men en recension ska jag försöka knåpa ihop. [WINKING FACE]

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Hörru skogsvaktaren. Har det blitt nån mald malt? Måste erkänna att ölkompaniets funkade bra sist till 11kg malt. Fick dock låsa fast den efter några kg då valsarna gled isär lite. Blir en mattmill i framtiden..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Första bryggningen med bm20.

Inläggav Skogsvaktaren » måndag 2015-06-22 11:50

Judgecc skrev:[quote="Skogsvaktaren"]Nej jag har inte glömt bort dig. Jag har aldrig malt själv förut då jag bara köpt färdigkrossad malt. Men en recension ska jag försöka knåpa ihop. [WINKING FACE]

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Hörru skogsvaktaren. Har det blitt nån mald malt? Måste erkänna att ölkompaniets funkade bra sist till 11kg malt. Fick dock låsa fast den efter några kg då valsarna gled isär lite. Blir en mattmill i framtiden..[/quote]
Jag har som sagt malt en gång. Provade med handvev vilket upplevdes lite trögt emellanåt. (Gäller att ha ett distinkt vevande för att inte få ett ofrivilligt stopp) provade oxå med skruvdragaren och det var nästan jobbigare än att handveva. Man måste nog fästa skruvdragaren på nått vis. Jag måste säga att jag vart nöjd med krossningen av malten. Inte lika mycket mjöl som köpt färdigkrossat. Kvarnen känns jättestabil och var lätt att justera.
Lyckas tyvärr inte bifoga bilder.


Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skogsvaktaren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2014-07-02 15:06
Ort: Gefle

Re: Första bryggningen med bm20.

Inläggav Skogsvaktaren » måndag 2015-06-22 11:58

Skogsvaktaren skrev:[quote="Judgecc"][quote="Skogsvaktaren"]Nej jag har inte glömt bort dig. Jag har aldrig malt själv förut då jag bara köpt färdigkrossad malt. Men en recension ska jag försöka knåpa ihop. [WINKING FACE]

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Hörru skogsvaktaren. Har det blitt nån mald malt? Måste erkänna att ölkompaniets funkade bra sist till 11kg malt. Fick dock låsa fast den efter några kg då valsarna gled isär lite. Blir en mattmill i framtiden..[/quote]
Jag har som sagt malt en gång. Provade med handvev vilket upplevdes lite trögt emellanåt. (Gäller att ha ett distinkt vevande för att inte få ett ofrivilligt stopp) provade oxå med skruvdragaren och det var nästan jobbigare än att handveva. Man måste nog fästa skruvdragaren på nått vis. Jag måste säga att jag vart nöjd med krossningen av malten. Inte lika mycket mjöl som köpt färdigkrossat. Kvarnen känns jättestabil och var lätt att justera.
Lyckas tyvärr inte bifoga bilder.


Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk[/quote]
Fel av mig. ..jag krossade nästan 5 kg crystal malt sist åt en bryggarvän och det var den som gick lite tyngre då den malten är mycket hårdare. Den första satsen jag malde gick mycket bättre vevmässigt. [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skogsvaktaren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2014-07-02 15:06
Ort: Gefle

FöregåendeNästa

Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron