Vad man inte ska göra.

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Vad man inte ska göra.

Inläggav ProInc_BNB » torsdag 2015-03-26 01:57

Jaha då har man tabbat sig en aning, eller helt fullständigt.
De visade sig att jag har malt malten alldeles för fint så cirkulationen i mäskningen gick väldigt väldigt segt.
Försökte hjälpa till lite i varje pump rast men det hjälpte minimalt, nu försöker jag rädda bryggningen med att laka lite klarhet i det.

Har redan aktiverat jästen i en smack pack så det är lika och se vad det blir av det hela ändå.

Klockan närmar sig 01:00 och koket har inte startat ännu, tur man är en natt människa då :P
Bild
ProInc_BNB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 18:19
Ort: Västerbotten

Re: Vad man inte ska göra.

Inläggav bbob » torsdag 2015-03-26 07:52

Om man har för finmalt kan det bildas kanaler i maltbädden och då tar vörten den snabbaste vägen dvs. genom kanalen, har du inget lock på då blir det mycket vört på golvet har du locket på blir det mindre mängd vört på golvet.

Se det från den ljusa sidan, ölen blir nog bra ändå. :)
bbob
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: fredag 2014-12-19 18:30

Re: Vad man inte ska göra.

Inläggav Dompan » måndag 2016-04-25 12:40

Kan inte detta bli en tråd för allt man inte ska göra med sin BM? :)

Jag skulle brygga en IPA och avsåg att vattenbehandla med magnesiumsulfat. För er som inte vet så är MgSO4 svårlöst i vatten som inte kokats (don't ask me why). Nu hade jag lite bråttom och hällde magnesiumsulfatet i mäskvattnet under uppvärmning. En kort stund senare började pumpen låta konstigt och cirkulationen hade upphört. Jag tömde ur allt vatten, vände upp och ned på BM'en och plockade isär pumpen. Där låg allt bryggsalt och blockerade impellern. Sensmoral: -använder du svårlösliga bryggsalter som dessutom är kristallina så lös dessa i vatten på korrekt sätt innan du häller dem i din BM.

/Dompan
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Användarvisningsbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 118
Blev medlem: onsdag 2011-04-06 22:07


Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster