Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Robbix » tisdag 2014-12-16 13:04

Såg bilder på nya Braumeistern som släpps i januari och har touchscreen samt lagring av tio senaste recepten.

Personligen gillar jag nog den "gamla" lite mer industriaktiga looken framför den upphottade "app" looken.

Sen vet jag att jag sällan brygger exakt samma recept igen så minnesfunktionen vet jag ej om jag kommer ha så mycket nytta av.

Vad tycker mina bryggarbröder/systrar? Bild


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Lindh » tisdag 2014-12-16 13:41

Nytt är även en 10l-modell för den som inte är så törstig av sig... Här är en lite bättre bilder på de nya modellerna:
https://forum.braumeisters.net/download ... &mode=view
https://forum.braumeisters.net/download ... &mode=view

Priset kommer även öka pga nya panelen och ökade stålpriset. Ca 5% eller en tusenlapp. Det kommer gå att uppgradera gamla modeller med nya panelen men då måste man skicka tillbaka den gamla så det inte dyker upp en massa "brölmajsters" där ute. Wifi-övervakning kommer framåt vårkanten. I övrigt är allt samma som på föregående modell med kran, pumpar, värmeelement etc. Det kommer fortfarande inte gå att tidinställa en start pga säkerhetskäl.
Jag tycker den gamla känns lite mer tysk industri och den nya lite nespressomaskin. De kunde skippat lysdioerna och färgerna framförallt...
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Robbix » tisdag 2014-12-16 13:45

Föredrar nog tysk industri före latte jamsandet... Wifi är ju iofs nördigt kul men tja... 10 liter njjjae tack lutar åt 50.

Hur tänker du Lindh? Ska du uppgradera din gamla bierwaffe till lattekokare?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Lindh » tisdag 2014-12-16 14:38

Gamla och gamla, den är använd en gång. Jag ser inte någon uppgradering inom någon snar framtid iaf. Den tusenlappen eller två som det kommer kosta att byta till macchiaton får man ganska mycket malt för och den nya panelen ger inte bättre öl i slutändan. Tycker även det ser lite plastigt ut, undrar vad det är för material och hur kraftigt det är. Lite LCD-tv-plast ser det ut som. Jag kör vidare på Bierwaffe som är beprövad så får vi se om några barnsjukdomar dyker upp med nya.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav TripleJr » tisdag 2014-12-16 14:57

Nej, då gillar jag det industriella utseendet på gamla BM och Camurrin bättre.
Användarvisningsbild
TripleJr
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: tisdag 2014-08-26 18:25

Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Robbix » tisdag 2014-12-16 16:44

Schmart Lindh! Funderar själv på att försöka få tag på en ur det gamla gardet till vettigt pris. E oxå rädd för de barnsjukdommar som touch kan medföra. Som sagt bättre öl lär den icke göra å vill jag ha en kaffe så har jag min för ändamålet anpassade bryggare i köket. Vill brygga öl inte knappa app känns mer manligt med tyskt stål å grova knappar.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10

Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Robbix » tisdag 2014-12-16 19:49

På tal om BM hur upplever du regörningen Lindh? Bilderna vart inte riktigt rätt...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Lindh » tisdag 2014-12-16 21:46

Jo då, 50an är ju rätt stor men lite vwp, diskborste till elementen och en mjuk svamp så går det ganska lätt ändå. Hade jag haft varmvatten och avlopp i bryggeriet så jag slapp diska i snön hade jag varit gladare. Nästa hus så ska bryggeriet bli bättre...
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Smancho » tisdag 2014-12-16 21:52

så länge den gör det den ska så är man nöjd!
får se om man köper en om något år eller så.
Användarvisningsbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 191
Blev medlem: tisdag 2014-05-20 10:07
Ort: Stockholm,Lidingö

Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Robbix » tisdag 2014-12-16 23:09

Hur upplever du programmeringen? Enkelt att ändra mäsksteg och knappa in kok, givor å sånt? Nollställer sig bryggverket när du pluggar ur eller ligger senaste programmeringen kvar? Mycket frågor till en som gjort endast ett kok... ;)

Ringde till humlegården idag som endast har en kvar nästa sändning är latte 1.0 så får tänka fort...

Själv har jag gjort om pannrummet till brygghus samt en riltigt soft mancave, ena dörren leder till garaget där vatten (såväl varmt som kall) finns. Funkar kanon!

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Judgecc » onsdag 2014-12-17 00:16

#1 Braumeister 20L All Grain Homebrew (revised): http://youtu.be/KqA4d605XcQ
Tycker den videon förklarar det mesta..
Man programmerar väl inte för givor? Enbart mäsk stegen samt grader på koket o längd om jag fattat maskinen rätt..
Det ser riktigt illa ut med det nya konceptet..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Lindh » onsdag 2014-12-17 07:10

Nu har jag bara hunnit brygga en gång med min så med reservation för det så minns jag det såhär:
Programmeringen är väldigt enkel. Tryck plus eller minus för att ändra tid, enter för att ändra temp, enter för att gå till nästa steg. Upprepa. Tar kanske en halvminut att programmera med stora ändringar av schemat?
Senaste programmeringen ligger kvar trots strömlös maskin.
Man programmerar alltid alla 5 steg men väljer hur många som ska vara nollade. T.ex. 53/66/78/0/0
Man programmerar koktid men den börjar räkna ner runt 98-99c vilket i min bok är 5-10m min kvar till kokstart. Bra att ta höjd för.
Humlegivor programmeras också in på nyare maskiner (filmen är ju några år gammal) men detta innebär bara att maskinen piper som påminnelse. Den står inte och tjuter i evighet utan piper några gånger per giva. Tre givor är max att programmera.

Lite andra lärdomar såhär långt
Gängorna på kranen verkar vara BSP och inte NPT men jag har inte fått detta bekräftat. Värt att kolla upp noggrannare om man vill byta kran.
Kranen som fått skäll för plastpackningen är ändrad sedan 2012 så den är betydligt bättre. Flödet motsvarar dock ca 3/8" och inte 3/4" som gängorna är men kranen är väldigt kompakt vilket underlättar diskningen. Vill man byta kran går det komma undan runt 100-150kr beroende på konfiguration (http://www.aliexpress.com/item/3-4-Ball ... 53868.html, http://www.ebay.com/itm/1-8-2-Male-x-Ma ... 1c3f4281b0).
Det talas på vissa forum om att det behövs gummilist runt filtrena vilket jag köpte till och testade. Jag tror Speidel har minskat feltoleransen på skärningen för mina nät sitter så tight att det inte kommer förbi några maltskal och det går definitivt inte att sätta en gummilist runt. Så min gummilist ligger oanvänd men den var inte jättedyr som tur var.
Isolering runt maskinen behövs inte för rullande kok om man har huvan på utan man måste t.om. ställa ner effekten under 102c så det inte kokar över. Vad som är lagom har jag inte testat ännu.
Lindabs 100mm-rördelar är något för stora för huvan men med en tång och minskade gummipackningar går det att få på. Kvalitén på Lindabs grejer är årstider bättre än Biltema och Classes. Drasuten 1,5m är klockren som portabel ångpipa.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Robbix » onsdag 2014-12-17 08:13

Lysande, tack för ovan! Nu är man inte mindre sugen på att slå till på deras sista 50L. Ser fram emot att få läsa om er nästa bryggdag på bloggen.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Falkens » onsdag 2014-12-17 09:35

Jag väntar gott på 10 liters varianten. Jag ser fram emot allt det nya som kommer erbjudas. Kanske inte så mycket bryggtekniskt utan mer... tekniskt :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Judgecc » onsdag 2014-12-17 12:02

Det jag ser som fördelen med nya gränsnittet är att man antagligen kommer kunna uppdatera den via wifi. Dom kommer släppa uppgraderingar efter kunder skrivit vad dom tycker. Kommer lätt bli fler humle givor påminnelser osv..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Nästa

Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

cron