[Tidningen] Förslag till reportage / Test

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[Tidningen] Förslag till reportage / Test

Inläggav Falkens » tisdag 2017-04-04 11:12

Någon som finner det intressant och utvecklande karske kan testa de olika programmen som finns ute på marknaden

http://shbf.se/wiki/index.php/Bryggprogram
Senast redigerad av Falkens tisdag 2017-04-04 13:03, redigerad totalt 1 gång.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: [Tidningen] Förslag till reportage / Test

Inläggav skyking » tisdag 2017-04-04 12:00

http://shbf.se/wiki/index.php/Bryggprogram skulle det nog vara...

Jag räknar kostnaden för licenserna till knappt en tusenlapp. Noterar också att vissa program finns bara för vissa platformar, ingen platform klarar av att köra alla. För de som inte kör windows skulle det vara intressant att höra vilka som kan köras under MacOS eller Linux ändå (ProMash skall funka enligt sidan).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: [Tidningen] Förslag till reportage / Test

Inläggav Falkens » tisdag 2017-04-04 13:03

Inte för att låta dryg här men personligen lägger jag ingen vikt i licenskostnaderna, det kostar väl att recensera böcker också. Det är ju upp till föreningen att se om det är värt det eller inte (säkerligen inte) men jag vet inte hur det funkar eller vad man gör för avvägning. Man kanske kan få en test version av företaget, vad vet jag. Det är ett förslag och det tycker jag man ska se på innan man drar i negativa bromsen.

Att det bara finns till olika plattformar, ok? Det ska inte behöva avgöra om man ska testa ett program eller inte (det är som att säga att man inte ska recensera en bok för att den inte finns på Svenska).
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: [Tidningen] Förslag till reportage / Test

Inläggav Ölamatören » tisdag 2017-04-04 15:23

Falkens skrev:Inte för att låta dryg här men personligen lägger jag ingen vikt i licenskostnaderna, det kostar väl att recensera böcker också. Det är ju upp till föreningen att se om det är värt det eller inte (säkerligen inte) men jag vet inte hur det funkar eller vad man gör för avvägning.


Redaktionen har väl en egen budget om jag inte minns fel, så rent krasst är det upp till redaktionen om kostnaden är motiverad för ett sådant uppslag ;)
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2014-03-07 11:36

Re: [Tidningen] Förslag till reportage / Test

Inläggav skyking » tisdag 2017-04-04 15:53

Falkens skrev:Inte för att låta dryg här men personligen lägger jag ingen vikt i licenskostnaderna, det kostar väl att recensera böcker också. Det är ju upp till föreningen att se om det är värt det eller inte (säkerligen inte) men jag vet inte hur det funkar eller vad man gör för avvägning. Man kanske kan få en test version av företaget, vad vet jag. Det är ett förslag och det tycker jag man ska se på innan man drar i negativa bromsen.

Att det bara finns till olika plattformar, ok? Det ska inte behöva avgöra om man ska testa ett program eller inte (det är som att säga att man inte ska recensera en bok för att den inte finns på Svenska).


Jag ville inte låta negativ, jag bara noterade licenskostnaden (ifall man inte får ner den). Jag tycker inte den verkar oöverkomlig (beställde ingredienser igår för samma summa ungefär). Dock kan det ju ha betydelse för testaren ifall han själv får stå för licenskostnaden. Jag är tvärtom rätt positiv till iden.

Sen kan man ju diskutera vem som skall stå för kostnaderna. Att programmen finns till olika platformar tycker jag är i grunden positivt - jag antal att medlemmarna kör med olika operativsystem. Det jag vill påtala är att man för att göra ett vettigt test behöver tillgång till flera OS (kanske kan det lösas genom flera testare som kör olika OS normalt), och det är också lämpligt att testa detta fullt ut, t.ex. testa även BS på Linux mha Wine. Jag har MacOS, Android och Linux själv och skulle kunna testa, men frågan är om jag är rätt person för detta?

Förväntas det t.ex. att man faktiskt skall brygga med hjälp av mjukvaran? Det blir i så fall rätt mycket bryggning. Eller räcker det med torrsimmande med mjukvaran?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: [Tidningen] Förslag till reportage / Test

Inläggav Falkens » tisdag 2017-04-04 17:56

Det roligaste hade väl vart om man testade ihop med en bryggning men torrsimmande är väl OK. Jag brukar tänka mycket på BeerSmith då jag själv har det och ibland kan jag tycka att det är många parametar där som man säkert inte behöver.
Men jag gillar överblicken av receptet men som sagt, lite avancerat ibland. Men jag vet inte hur andra program är... där av min tanke

Säkert svårt att hitta testare :-) Min tanke kom i från senaste tidningen, "Köpguide bryggverk" vilket var samma sak som man kan hitta med lite google. Kändes mer som ett "fylla ut tidningen inlägg"

Nä, jag är ingen testare själv för jag har inte tålamod till det...
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna


Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster