SM 2018

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: SM 2018

Inläggav Grindcrusher » måndag 2018-01-15 11:12

Ville bara inflika att man inte behöver ställa upp i folkets val med tävlingen i fokus.
Jag tycker personligen att det är mycket givande att bjuda på och prata med andra om min öl, är dock stor realist när det gäller möjligheten till medalj.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: SM 2018

Inläggav skyking » måndag 2018-01-15 14:03

Grindcrusher skrev:Ville bara inflika att man inte behöver ställa upp i folkets val med tävlingen i fokus.
Jag tycker personligen att det är mycket givande att bjuda på och prata med andra om min öl, är dock stor realist när det gäller möjligheten till medalj.


Det är väl den tanken jag har, men det kräver ju likväl att man har samma mängd öl att bjuda på. Men även med den tanken så ställer man väl ändå upp i folkets val - det kostar ju inget (mer)...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: SM 2018

Inläggav Grindcrusher » måndag 2018-01-15 16:07

Det är väl den tanken jag har, men det kräver ju likväl att man har samma mängd öl att bjuda på.


Det jag ville säga var att det är Inget fel med att ställa upp med minimikravet (som tidigare varit 16 liter om jag inte minns fel) och känna att det känns helt lagom och trevligt som det är.
Jag "tävlade" med 20 liter förra året och var väldigt nöjd. I år planerar jag ha med mer öl, men mest för egen konsumtion.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: SM 2018

Inläggav André » lördag 2018-01-20 17:57

Hur långt före brukar man kunna komma åt anmälningsblanketten?
André
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: torsdag 2018-01-18 12:15
Ort: Vänersborg

Re: SM 2018

Inläggav martinb » måndag 2018-01-22 09:52

Anmälan till domartävlingen brukar väl öppna ca 1 månad innan SM och vara öppen i 1-2 veckor eller så. Sedan stänger den och sedan öppnar anmälan för de som endast ska vara med i folkets val.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: SM 2018

Inläggav Gunnarsson » måndag 2018-01-22 10:06

Jag kommer att vara bortrest under SM. Kan man vara med i domartävlingen utan att vara på plats? Jag har inga större förhoppningar om att vinna något, men det skulle vara kul att testa i alla fall.
Gunnarsson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2016-11-21 09:44

Re: SM 2018

Inläggav Janne gnoff Berglund » måndag 2018-01-22 10:23

Gunnarsson skrev:Jag kommer att vara bortrest under SM. Kan man vara med i domartävlingen utan att vara på plats? Jag har inga större förhoppningar om att vinna något, men det skulle vara kul att testa i alla fall.


Inga krav på närvaro för domartävlingen.

http://shbf.se/evenemang/sm-i-hembryggdoel

http://shbf.se/index.php/artikelarkiv/3 ... egler.html
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM 2018

Inläggav skyking » måndag 2018-01-22 10:51

Gunnarsson skrev:Jag kommer att vara bortrest under SM. Kan man vara med i domartävlingen utan att vara på plats? Jag har inga större förhoppningar om att vinna något, men det skulle vara kul att testa i alla fall.


Du vet att man kan få sin öl bedömd av domare utan att tävla va? Fast kanske inte just innan SM förstås (när de är upptagna med att bedöma SM-ölen).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: SM 2018

Inläggav martinb » måndag 2018-01-22 12:09

skyking skrev:Du vet att man kan få sin öl bedömd av domare utan att tävla va? Fast kanske inte just innan SM förstås (när de är upptagna med att bedöma SM-ölen).

+1 på den. Alldeles för många använder sig av SM för att få sin öl bedömd utan att vara intresserade att tävla i just typriktighet. Sen blir det klagomål på dåliga poäng och "dålig feedback".
Vill man ha riktig och nyttig feedback ska man använda sig av medlemsölsbedömningen där domarna får all information som behövs för att göra en så hjälpsam bedömning som möjligt.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: SM 2018

Inläggav Janne gnoff Berglund » måndag 2018-01-22 12:23

martinb skrev:+1 på den. Alldeles för många använder sig av SM för att få sin öl bedömd utan att vara intresserade att tävla i just typriktighet. Sen blir det klagomål på dåliga poäng och "dålig feedback".
Vill man ha riktig och nyttig feedback ska man använda sig av medlemsölsbedömningen där domarna får all information som behövs för att göra en så hjälpsam bedömning som möjligt.


Håller med även jag.
Det har blivit väldigt många öl som skickas in till domartävlingen, de som inte håller måttet rakt av felfritt och typriktigt får knappt någon feedback alls.

Alltså, är man mest ute efter kommentarer på sin öl är det betydligt bättre att få den domarbedömd utanför SM, då får man mycket bättre feedback samt eventuella tips och råd.
Det är många som fortfarande ger rådet "skicka in den till SM, det är alltid kul att få kommentarer" för en öl med felsmaker eller om en skåptömningsöl brygd utan recept.
Jag skulle istället säga "är du inte hyggligt säker på att din öl är felfri samt att det är åtminstone skapligt typriktig är det ingen medning att skicka in den till SM".

Vill man tävla med en typriktig öl som är fri från felsmaker skall man dock självklart ställa upp i SM:s domartävling.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM 2018

Inläggav Gunnarsson » måndag 2018-01-22 23:29

Janne gnoff Berglund skrev:Håller med även jag.
Det har blivit väldigt många öl som skickas in till domartävlingen, de som inte håller måttet rakt av felfritt och typriktigt får knappt någon feedback alls.

Alltså, är man mest ute efter kommentarer på sin öl är det betydligt bättre att få den domarbedömd utanför SM, då får man mycket bättre feedback samt eventuella tips och råd.
Det är många som fortfarande ger rådet "skicka in den till SM, det är alltid kul att få kommentarer" för en öl med felsmaker eller om en skåptömningsöl brygd utan recept.
Jag skulle istället säga "är du inte hyggligt säker på att din öl är felfri samt att det är åtminstone skapligt typriktig är det ingen medning att skicka in den till SM".

Vill man tävla med en typriktig öl som är fri från felsmaker skall man dock självklart ställa upp i SM:s domartävling.


Jag borde antagligen testa ölbedömningen först ja. Angående SM är det i mitt fall inte feedbacken jag är mest intresserad av, utan hur min öl skulle stå sig i konkurrensen.
Gunnarsson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2016-11-21 09:44

Föregående

Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster