Tävla med historisk öltyp

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tävla med historisk öltyp

Inläggav Grindcrusher » söndag 2016-10-30 14:14

Hur går det till om man vill tävla i domartävlingen med en historisk öltyp?
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Tävla med historisk öltyp

Inläggav martinb » söndag 2016-10-30 23:01

Du menar alltså annat än "övrig klassisk öl i klass X"?
Typdeffen skrev:Här avses gamla klassiska öltyper som funnits i decennier men som har fallit lite i glömska. Dessa öl kanske bara bryggs av ett fåtal bryggerier i världen och dessutom bryggs de sällan av hembryggare. Öl inlämnade i denna kategori ska alltså inte vara experimentvarianter av en känd ölstil, inte heller nya öltyper som håller på att bli populära - dessa ska lämnas in i klass 11D Modifierade öl.


Jag skulle säg att en bra beskrivning av den historiska ölstilen kan behövas.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Tävla med historisk öltyp

Inläggav Grindcrusher » måndag 2016-10-31 09:30

Jag tänker på just den där klassen men är lite osäker på hur man menar. Skulle man rent hypotetiskt kunna tävla med en 1800-tals IPA i den klassen? Juryn skulle ju behöva veta lite mer exakt vad det är för öl man skickat in i så fall.

Jag gissar att "funnits i decenier" också avser "fortfarande finns" och "fortfarande är lite som den var förr"? Alla ölstilar har ju oundvikligen förändrats under århundradena men vissa har ju transformerats så pass att det är omöjligt att tävla med en 1800-tals variant bredvid en modern.

Jag kanske är lite ute och cyklar här.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Tävla med historisk öltyp

Inläggav assistredo » måndag 2016-10-31 16:01

Grindcrusher skrev:Jag tänker på just den där klassen men är lite osäker på hur man menar. Skulle man rent hypotetiskt kunna tävla med en 1800-tals IPA i den klassen? Juryn skulle ju behöva veta lite mer exakt vad det är för öl man skickat in i så fall.

Jag gissar att "funnits i decenier" också avser "fortfarande finns" och "fortfarande är lite som den var förr"? Alla ölstilar har ju oundvikligen förändrats under århundradena men vissa har ju transformerats så pass att det är omöjligt att tävla med en 1800-tals variant bredvid en modern.

Jag kanske är lite ute och cyklar här.

Du är nog inte ute och cyklar men kanske försöker hitta rätt väg vilket inte är helt lätt ibland när ölet kanske kunde platsa i flera kategorier. Ibland kan man nog skicka in samma öl i flera klasser och speca noggrannt - det är inte fusk.

Jag deltog dels en gång med en Stock Ale som kunde beskrivas som en blandning mellan en "surnad" old ale (eller kanske porter) och en icke surnad. Jag valde då att placera i den dåvarande definitionen klass 8 D "Övriga klassiska öltyper". På den tiden fanns inte någon "surölsklass" utan ex. lambic fanns under huvudklass 8 "Övriga specialöl". Numera finns kan en Stock Ale placeras under huvudklass 10 "Syrliga öl" och underklass F "Övrigt klassiskt syrligt öl" där den finns exemplifierad.

En annan gång var det en klassisk 1700-tals porter som var aktuell. I den fanns bl.a. lakritsrot. bränt socker, lite rökmalt, ekspån för lagring, brettanomyces claussenii förutom ale-jästen, lite syrlighet och en hel del alkohol. Här blev det lite klasser (som då fanns) att fundera på ex. 7H "Övriga klassiska stout/porter", 8H "Övriga klassiska starka specialöl", 11B "Kryddöl", 11G "Övrig rököl" och 11H "Trä- och fatlagrade öl" samt dock (som tur var) 11D "Porter/stout special" vilket det fick bli.

Domarnas kommentar från summeringsprotokollet förtjänar dock att citeras :
"Ölet skapade stor diskussion mellan domarna. Uppfattningen går isär mycket om detta öl."

Definitionerna är inte alltid heltäckande och de förändras/kompletteras genom åren. Man får lusläsa, fundera, och kanske chansa ibland. Vad gäller exemplet 1800-tals IPA så borde det väl egentligen platsa i 4E "Engelsk IPA" men eftersom ingen nu levande kan ha smakat en 1800-tals IPA kan 4G bli aktuell om man nu kan motivera eventuella avvikelser från 4E.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping


Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster

cron