EBC i typdefinitionerna och bedömning vid SM

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

EBC i typdefinitionerna och bedömning vid SM

Inläggav Grindcrusher » lördag 2016-05-14 09:44

Det är med viss risk att låta som en gnällspik som jag åter lyfter frågan om färg under bedömningen av SM-ölen, men jag vill föra till protokoll att jag gör det enbart eftersom jag vill veta hur jag ska förhålla mig till detta i framtiden.

Hur görs färgbedömningen under ölprovningarna? Sitter domarna med färgkort eller annan referens?

Bägge mina bittrar har fått avdrag för ljus färg av hälften av dommarna.
Ordinary bittern är inom typdefinition utan diskussion.
Best bittern kanske må vara på gränsen, eftersom typdefinitionen börjar på löjligt höga 25, men här står den granne med London Pride (25EBC) :
Bild

Det känns nu som detta bedöms väldigt godtyckligt. Lindh lyfte frågan tidigare när han kikat på gamla vinnar-recept, där många helt uppenbart ligger kraftigt utanför EBC-definitionen. Jag kan tillägga att min ordinary i år är mörkare än den som tog silver förra året.


Sen tycker jag som vanligt att typdefinitionen för best bitter absolut behöver uppdateras, men det kanske jag skulle skickat in som motion till årsmötet som just varit.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: EBC i typdefinitionerna och bedömning vid SM

Inläggav t_m_jansson » lördag 2016-05-14 10:29

Hej, färgbedömningen görs utan färgkort.
Kan meddela att en liten avvikelse i färg ger i princip inget utslag på poängen ölet får i bedöningen.

Synpunkter angående typ-deffarna är det bättre att anmäla till dk(at)shbf.se har inte på årsmötet att göra det finns en grupp som jobbar med typ-deffarna.

/Micke
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna
Användarvisningsbild
t_m_jansson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 105
Blev medlem: fredag 2013-05-10 14:03
Ort: Tyresö

Re: EBC i typdefinitionerna och bedömning vid SM

Inläggav ekstedt » lördag 2016-05-14 13:31

Jag tycker det vore önskvärt om DK och framförallt gruppen som är ansvarig för typdeffarna vore lite mer aktiva här eller på annat sätt för att förklara och försvara typdeffarna. Vi är rätt många som tycker det finns en hel del betänkligheter här och där. Senast påtalade Rick Lindqvist för mig att det var märkligt höga FG-värden i den nya hopfenweizen-klassen. Det vore bra att få en förklaring för just nu ser det nästan ut som ett copy and paste-misstag från weizenbock-klassen.

Tidigare har bland annat Jessica Heidrich och Peter Högström varit på forumet när det dykt upp kritik mot typdeffarna, det gällde avsaknaden av typdeff för dubbel-ipa respektive kravet på karamellmalt i ipa-klasserna. Även om jag inte var särskilt övertygad av deras argument så var det ändå bra att förstå hur de resonerade. Just nu känns det som att typdeffarna skrivs i det fördolda av en liten grupp personer.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: EBC i typdefinitionerna och bedömning vid SM

Inläggav Bee » lördag 2016-05-14 15:46

t_m_jansson skrev:Synpunkter angående typ-deffarna är det bättre att anmäla till dk(at)shbf.se har inte på årsmötet att göra det finns en grupp som jobbar med typ-deffarna.


Jag kan förstå att det är smidigt att låta de ta hand om saken direkt. Men med risk för att låta gnällig. Men varför har det inte på årsmötet att göra?

Kommittér i ideella föreningar är inte egna världar med självbestämmanderätt.
Kommittér är underordnade styrelsen och arbetar på uppdrag av styrelsen och årsmötet.

Så fungerar det iallafall i tre av fyra ideella föreningar som jag är medlem i (SHBF är den fjärde.)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: EBC i typdefinitionerna och bedömning vid SM

Inläggav ekstedt » lördag 2016-05-14 17:18

Att bestämma EBC-värden för typdeffar på årsmötet känns lite bakvänt. Bättre att låta kommittén fortsatt sköta det, därmed skulle man kunna ställa krav på lite större transparens, exempelvis att alla revisioner av typdeffarna går ut på remiss till medlemmarna, åtminstone till domarna.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: EBC i typdefinitionerna och bedömning vid SM

Inläggav rick.lindqvist » lördag 2016-05-14 18:15

Det är en lysande idé att revisioner av typdefinitioner går ut på remiss till öldomarna.

ekstedt skrev:Att bestämma EBC-värden för typdeffar på årsmötet känns lite bakvänt. Bättre att låta kommittén fortsatt sköta det, därmed skulle man kunna ställa krav på lite större transparens, exempelvis att alla revisioner av typdeffarna går ut på remiss till medlemmarna, åtminstone till domarna.
Användarvisningsbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 258
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: göteborg

Re: EBC i typdefinitionerna och bedömning vid SM

Inläggav Bee » lördag 2016-05-14 20:37

ekstedt skrev:Att bestämma EBC-värden för typdeffar på årsmötet känns lite bakvänt. Bättre att låta kommittén fortsatt sköta det, därmed skulle man kunna ställa krav på lite större transparens, exempelvis att alla revisioner av typdeffarna går ut på remiss till medlemmarna, åtminstone till domarna.

Ett förtydligande... Det var inte det jag sa. Jag sa att kommittéer jobbar på uppdrag från styrelse och årsmöte. Inte att det arbetet skulle ske på årsmötet. Däremot kan frågan om att se över typ-deffarna angående EBC diskuteras på årsmötet, och årsmötet ålägga DK att göra det arbete i det kommande verksamhetsåret.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster