Repeterbarhetstest - blodsockermätare

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

Repeterbarhetstest - blodsockermätare

Inläggav carlsbergerensis » lördag 2006-05-27 00:00

Det här blir väl ett nördigt inlägg i vanlig ordning, men jag har offrat 10 stickor och gjort en kortare serie nu för att försöka uppskatta repeterbarheten i mätningarna och jag tänkte dela med mig av resultatet.

Jag valde en pripps light för experimentet. Som för övrigt visade sig innehålla hårresande nivåera av reducerande socker. Men det var inte poängen... hur som helst...

Jag gjorde en serie på 10 mätningar.

Medelvärdet blev 68.6 mmol/liter (vad har de i sin öl egentligen?)
Standardavvikelse 2.6 mmol/liter

Det innebär att om man bara gör en mätning, och vill ha en säkerhet på 95% så har man ett fel i varje värde på ca 11% - ganska högt.

Men gör man en serie på 5 mätningar, får man ned felet till 3.4%, vilket motsvarar storleksordningen +/- 0.001 SG när det gäller att förutsäga FG från OG och en mätning.

Detta är alltså bara felet i mätningen. Till detta kommer såklart alla fel i själva modellen för att tolka värdena.

Jag tycker att även om det är lite sådär halvkomplicerat att tolka värden så tycker jag metoden har potential och är värd fortsatta utvärderingar.

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Återgå till Bryggarearkivet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster

cron