mre roliga (blodsocker)mätningar - Belgisk "light"

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

mre roliga (blodsocker)mätningar - Belgisk "light"

Inläggav carlsbergerensis » fredag 2006-05-12 00:00

Mätte på min misslyckade belgiska "light" öl...

OG 1.056
FG 1.006
RE = 3.8P

Uppmätt värde med blodsocker mätare: reducerande socker 16.8 mM.

Räknar jag på schablonvärden baklänges så motsvarar detta en rest på 22% av ursprungligt maltotriose tillsammans med dextrinerna, så får jag också 16.8 mM.

Kan alltså konstatera att min belgiska light på 6.6 vol% alkohol, inhåller ca 50% mindre reducerande socker än en 2.8vol% carlsberg. Så nog är den relativt torr alltid.

Tittade även i dag på innehållsförteckingen på falcon ale som jag upplever som toksöt... den står specad som 4.5% kolhydrater, mot mer normala 3% som de flesta 3.5% snabbköpslager brukar ha. Falcon weiss var specad som 2.5% om jag inte kommer ihåg fel.

Jag ska mäta på falcone ale får vi se. Faktum är att om man nu börjar lite på denna mätmetod kan man räkna på och se om mängden reducerande socker är normalt, i förhållande till kolhydratinnehållet. Är det högre än normalt, så visar det i princip att ölen antingen är sötad eller att jäsningen ej är utjäst. de enkla sockerarterna bidrar med ca 15 ggr mer "reducerande socker" per vikt än dextriner.

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Återgå till Bryggarearkivet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster