nu ska jag snart göra min första helmalts öl

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

nu ska jag snart göra min första helmalts öl

Inläggav petera » måndag 2006-02-06 01:00

nu ska jag snart göra min första helmalts öl, jag har följt beskrivningen jag har hittat på hembryggarföreninges sida.


det är en sak jag bara inte fattar är hur fort ska jag laka ut malten. jag har fixat 2 plasthinkar och borrat en massa hål i den ena, jag har en ställbar ventil så jag kan reglera flödet.

jag har köpt 4 kg pale ale malt samt 1 kg ljus karamell malt. en påse East Kent golding humle.

hur fort ska jag laka ur eller får det rinna fritt,

har någon ett tipps på hur mycket vatten jag ska mäska in med samt hur mycket jag ska laka ur med??

tacksam för svar
hälsningar
peter
petera
 

nu ska jag snart göra min första helmalts öl

Inläggav peter.z.hogstrom » måndag 2006-02-06 01:00

Hej Peter,

En generell tumregel säger att man ska mäska in med 2,5-3 ggr så mycket vatten som malt.

Vad sen gäller lakvattnet så säger samma regel att det åtgår ca. 1,5 ggr så mycket lakvatten som mäskvatten.

Lakningshastighet, ca. 0,5-1 L/min är lagom.
I början strömmar vattnet fortare pga av att lakbädden inte satt sig ännu. Lakar men för fort i detta skede finns risken att bädden sätter sig för hårt med påföljd att lakningshastigheten sedan går mycket långsamt...så se till att justera lakhastigheten direkt. Man får justera ganska ofta i början i och med att partiklar följer med vörten ut i slangen och sätter igen slangen. Då får man lätta på strypningen och släppa ut dom så att det strömmar fint igen.
Glöm inte att recirkulera de första 5-6 litrarna då dessa är rätt grumsiga av maltpartiklar. När sen lakbädden bildat ett filter blir ölen klarare.

Lycka till,

Peter


-----Ursprungligt meddelande-----
Från: peteraPÅhogPUNKTsfPUNKTlidingoPUNKTse [mailto:peteraPÅhogPUNKTsfPUNKTlidingoPUNKTse]
Skickat: den 6 februari 2006 06:56
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] nu ska jag snart göra min första helmalts öl


nu ska jag snart göra min första helmalts öl, jag har följt beskrivningen jag har hittat på hembryggarföreninges sida.


det är en sak jag bara inte fattar är hur fort ska jag laka ut malten. jag har fixat 2 plasthinkar och borrat en massa hål i den ena, jag har en ställbar ventil så jag kan reglera flödet.

jag har köpt 4 kg pale ale malt samt 1 kg ljus karamell malt. en påse East Kent golding humle.

hur fort ska jag laka ur eller får det rinna fritt,

har någon ett tipps på hur mycket vatten jag ska mäska in med samt hur mycket jag ska laka ur med??

tacksam för svar
hälsningar
peter
peter.z.hogstrom
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51

nu ska jag snart göra min första helmalts öl

Inläggav kim » måndag 2006-02-06 01:00

Mäska med ca 2-3 liter vatten per kg malt.

Laka med ca/max 5 liter per kg malt. I ditt fall 5 kg malt = laka med ca 25 liter vatten, dvs. så den färdiga vörten blir 25 liter. Lite beror på öltyp, men mestadels får man koka ner de starkare och hälla på extra vatten brevid för de svagare. Att laka längre ner än 1010 och med mer vatten gör bara att du börjar få otrevliga smaker med i ölet.
Laka ca 1 liter/minut, gärna lägre - beror mycket på bärren ytstorlek. Låt lakningen ta ca 30-60 minuter i ditt fall.
Glöm inte att återföra de fyra fem först litrarna för i början kommer en massa skräp med innan filterbädden blivit ren.

Är det någom som är intresserad av ett färdig lakkärl utav två jäshinkar med kran (färdig borrad och klar). En bra bred modell, endast använd två gånger, nya då de tillverkades.
Så kan jag byta den mot en jäshink eller motsvarande summa.
(SM Kalmar kan vara lämpligt ställe för byte).

// Kim

-----Original Message-----
From: peteraPÅhogPUNKTsfPUNKTlidingoPUNKTse
Date: Mon, 06 Feb 2006 06:55:56 +0100
To: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Subject: [Bryggaren] nu ska jag snart göra min första helmalts öl

*** Brev nr. 11617 till Bryggaren skickat av peteraPÅhogPUNKTsfPUNKTlidingoPUNKTse ***

Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<

nu ska jag snart göra min första helmalts öl, jag har följt beskrivningen jag har hittat på hembryggarföreninges sida.


det är en sak jag bara inte fattar är hur fort ska jag laka ut malten. jag har fixat 2 plasthinkar och borrat en massa hål i den ena, jag har en ställbar ventil så jag kan reglera flödet.

jag har köpt 4 kg pale ale malt samt 1 kg ljus karamell malt. en påse East Kent golding humle.

hur fort ska jag laka ur eller får det rinna fritt,

har någon ett tipps på hur mycket vatten jag ska mäska in med samt hur mycket jag ska laka ur med??

tacksam för svar
hälsningar
peter
kim
 


Återgå till Bryggarearkivet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster