Lagra jäst - pH

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

Lagra jäst - pH

Inläggav Dan Åkerlund » torsdag 2005-11-10 01:00

Hej!

Jag har sällan varit så avancerad när jag sparat min jäst. Bara hällt upp den i en desinficerad flaska och ställt in den i kylen. Kört igång den, i regel inom en månad, med lite uppkok av maltsirap eller maltextrakt. Oftast samma dag som bryggningen.

Men Dr Jästica inspirerade mig och jag tänker nog försöka tvätta jästen lite enligt instruktionerna i Hembryggaren. Det blir nog av nu i helgen när jag skall spara jäst i samband med den planerade omtappning av senaste bryggningen.

I det sammanhanget undrar jag: Skall jag justera pH-värdet på vattnet? I Karlstad har vi ett pH-värde på över 8,3 på dricksvattnet.

Jag kan tänka mig två aspekter att ta hänsyn till här.

1: Att jästen skall överleva – vid vilket pH-värde överlever jästen bäst? (det borde kunna göras en Gauss-kurva på det?)
2: Att minimera risken för bakterieangrepp (eller vildjäst) – Lågt pH lär ju inte vara så skoj för bakterier.

Jag antar att bakgrunden till att Dr. Jästica inte kan lova längre lagringstid än en månad på jäst som förvaras i kylen, efter tvättning, kan bero på att jäst i det här läget också kan vara grogrund för bakterieangrepp (Mer exakt angavs det i Hembryggaren att det inte var några problem med att spara jästen upp till omkring en månad). Det är ju ingen helkonserv vi talar om och det är ju få matvaror vi skulle ge oss på om de stått i kylen mer än en månad; osaltade, orökta eller utan ättiksinläggning.

Det kanske finns en lagom kompromiss med lagaom mycket mat, lågt pH och kanske något annat? Det är ju ingen syratvätt jag är ute efter! Bara lite säkrare och lite längre lagringstid.

Det Peter tog upp om jäst som bildar sporer är också spännande. Vore kul om någon kunde utveckla det lite. Om sporerna överlever längre så är det kanske det vi skall satsa på om vi vill bevara vissa stammar.

Det lär ju då, med sporer, bli tal om sexuell förökning om jag förstått det rätt och då lär man ju egentligen kunna få nya (och kanske mer komplicerade, häftigare och ibland helt okontrollerbara) egenskaper på jästen. (jag jämför ju bara med min 14-åriga dotter! :-) ) Men jag har förstått att sexuallivet hos svampar är ytterst komplicerat … (detta stycke skall ses parantetiskt :-) men om någon kan något om det här, om svampars sexualliv alltså - det andra är helt outgrundligt, så är det ju givetvis också spännande.)

Vad innehåller innerpåsen med jäst från Wyeast; jästceller, sporer, pH, näring, något bakteriedödande, kanske penicillin? Jag har själv fått igång smack-packar (hur nu det blir i plural) som varit tre år. De har förmodligen ytterst rent material; men förutom detta så är ju hållbarheten betydligt längre än en månad.


Ha det så bra!
Dan Åkerlund
Karlstad
/Dan
Användarvisningsbild
Dan Åkerlund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: torsdag 2006-10-26 21:28
Ort: Karlstad

Lagra jäst - pH

Inläggav carlsbergerensis » fredag 2005-11-11 01:00

Vad innehåller innerpåsen med jäst från Wyeast; jästceller, sporer, pH, näring, något bakteriedödande, kanske penicillin? Jag har själv fått igång smack-packar (hur nu det blir i plural) som varit tre år. De har förmodligen ytterst rent material; men förutom detta så är ju hållbarheten betydligt längre än en månad.

Jag har mycket dåliga kunskaper om hur jästen beter sig utanför en öljäsning. Det uppstår då helt nya problemställningar som Dan/Peter också skrev om så det avstår jag att spekulera för mycket i detta.

Men jag kan skriva lite om en påse gammal jäst jag öppnade för något år sedan.

Vad innehåller innerpåsen med jäst från Wyeast; jästceller, sporer,
pH, näring, något bakteriedödande, kanske penicillin? Jag har själv fått
igång smack-packar (hur nu det blir i plural) som varit tre år. De har
förmodligen ytterst rent material; men förutom detta så är ju hållbarheten
betydligt längre än en månad.

Jag öppnade för en tid sedan - utan att klämma sönder innerpåsen - en 19 månader gammal 50 ml smackpack (WY2565) en gång.

1) Till att börja med innehöll den 31.0 ml jäst slurry och näringspåsen innehöll ca 24-25 ml av någonting som både i färg och lukt var misstänkt helt vanligt vört.

Jag misstänker att det är en helt vanligt jästslurry från jäst som växt genom respiration, i påsen. Och att näringen är någon sorts vanlig vört. det luktade vört så nog är det vört alltid, frågan är om den är spetsad med nåt annat också, men jag tror inte det skulle vara nödvändigt.

Tyvärr mätte jag inte pH. Vill inte slösa, efters om det går ut en slurk för pH mätaren.

2) Jag färgade cellerna med methylenblått och 86% av cellerna förblev ofärgade, och 14% färgade. Jag misstänker att färgningen en aning överskattar % som kan reproducera sig, men det torde ha legat någonstans där (70-85).

3) Cellantalet varierar lite, men i allmänhet tycks det ligga inom tillverkarens specifikationer.

Nu kan jag nästan ingenting om cellernas metamorfoser. Jag håller med om att det är komplicerat, speciellt när man inte vet ;-) När man vet är det sällan svårt. Därför hade jag svårt att tolka det jag såg i mikroskop på ett bra sätt. dessutom är mitt mikroskop starkt begränsad till att titta *in* i cellen. Men de flesta cellerna såg ut som att innehållet dragit ihop sig till en lite plupp/kärna i mitten som jag iaf inte normalt sett i aktiva celler, men man såg cellväggen ligga kvar runt som en kontur.

( Från G0 kan cellen sedan vad jag förstår antingen återgå till den icke-sexuella reproduktionscykeln, eller genomgå metamorfos och bilda flera sporer av olika "kön", och sedan när de kör igång så blands kromosomparen om och lite nya kombinationer kan uppstå. Men där slutar mina insikter för tillfället och det vore mycket kul att höra om någon annan här har tid att fylla på med lite detaljer? )

Sedan aktiverade jag iaf jästen med lite vört när jästen började kvickna till var det åtminstone att döma av en enkel mikroskopundersökning en väldig massa konstiga både former och delningsmönster, som jag egentligen aldrig blev riktigt klok på. Till synes både axiella och icke-axiella delningsmönster, såg underligt ut. Jag mailade wyest också, men som vanligt fick jag inget svar därifrån. Antingen hade de väl inget svar, eller så har de tröttnat på mina dumma frågor och orkar inte svara. Jag frågade dock Lallemand om det trodde det var "rimligt" att 70-80% av cellerna överlevt i 19 månader i kyl, och tyckte det lät normalt, så det vara bara att acceptera faktum.

Någon jag pratade med hävdade att det är vanligt att jäst ibland (kanske under stress?) uppvisar en väldig massa tillsynes inkonsekventa delningsmönster. Varför, om det hänger ihop med sporulering, eller någon annan förändring har jag ingen aning om. Kanske är det också någon sorts riskspridning som ligger bakom. Jag tycker det är logiskt att om populationen är strakt stressad och deras överlevnad hotat, så borde de, om det går, se till att inte alla individer har samma strategi, eftersom det måste vara omöljligt att veta i förväg vilken strategi som är bäst i en ny situation. Ser man det på det sättet är det ofta lättare att förstår jästen.
Överlevnad och tillväxt är ju de underliggande drivkrafter som skapat jästen.

Jag frågade mig också om det var så att några celler var halvvägs genom något könsbyte eller så?? för vid aktiveringen så det ut som att det fanns flera små kärnor inuti cellen. Huruvia det kan ha varit sporer vet jag tyvärr inte. Någon som vet hur själv sporbildningen ser ut - rent visusellt - i ett vanlig mikroskop? Alltså, hur identifierar man med säkerhet denna process? Bildas sporerna inuti den "gamla" cellväggen och ligger som i en kapsel, innan den frigörs? Isåfall kanske det var det jag såg, men mitt mikroskop är så dåligt tyvärr. Sen hur sporer reagerar på färgning, det vete tusan! :)

Jag försökte fråga några andra som jag hoppades skulle veta mer, men ingen kunde med säkerhet analysera vad som försegick?? Sen insåga jag att mitt mikroskop inte dög riktigt för att ens försöka penetrea det på den nivån, eftersom man itne såga detaljerna.

Jag kunde iallafall konstatera att många fler celler än vad jag faktiskt vågat gissa på, hade överlevt. Så en smack pack kan uppenbarling hålla i många många i vissa fall iallafall, samt att det är tydligen att jästen kan uppvisa förvirrade delningsmönster, och kanske är det helt normalt.

Efter att ha gjorde egna överlevnadstester kan man också kostantera att hur man förvarar jästem, och kanske lika viktigt, vilket tillstånd jästen jästen befinner sig i innan förvaring har enorm betydelse för överlevnadsprocenten.

För övrig kommer jag inhåg att jag läst för en tid sedan, där någon testat ett 100 tal stammer, och sett att många (inte alla) öljäst stammaer bildar sterila sporer. Alltså de kan föröka sig icke-sexuellt, och de kan sporulera, men sporerna är i princip sterila. "Varför" är ju den uppenbara frågan, och det har jag dock ingen aning om!! Samma artikel vill man minnas hävdade att många vin jäster oftare bildade sporer som inte var sterila.

Om jag inte kommer ihåg fel nu (rätta mi om hag har fel!! det känns inte som mitt område) har jag för mig att någon också hävdade att sterila sporer var en av de saker som gjorde att man hade stabilia egenskaper. Alltså, vi bryggare vill ju inte ha jäster som ändrar sig stup i kvarten. Och när man tänker på de sexuella cyklerna, tycks det ju finnas en klar logik där.

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Lagra jäst - pH

Inläggav carlsbergerensis » fredag 2005-11-11 01:00

Jag hittade en av de artiklar jag sparat för en tid sedan och sedan halvt om halvt förträngt. Den heter

"The genomics of yeast responses to environmental stress and starvation "
av Audrey P. Gasch · Margaret Werner-Washburne

(Jag är rätt säker på att jag skrivit ut den från nätet så den går säkert att hitta!).

Jag skummde just igenom den igen och nu stod med godsaker där som jag inte lagt på minnet tidigare.

För det första så säger artikeln också att jästens respons mönster är tämligen komplicerat, och att inte ens experterna till fullo förstår allting. Så vi här som tycker att vi inte förstår, behöver alltså inte skämmas på nåt sätt :)

Nyckeln till mycket är som bekant att förstå jästens respons på olika stressfaktorer. Som i sin tur syftar till att överleva och optimera tillväxten (etc).

Artiklen ovan nämner några intressanta detaljer som är relevanta för det här sporuleringsresonemangen, lite kort (på svenska):

En normal öljäsning avslutas pga kolhydrat/energi brist (ofta finns det hyfsat med kväve kvar), och det som händer då som vi bryggare är bekanta med är att jästen, efter någon kort cell arrest, går ur cellcykeln och hamnar i viloläge (G0). Detta menar artikeln också är "typ responsen" för "kol svält".

Ett annat "typfall" som inte är normalt i en öljäsning, är att det blir slut på kväve innan det tar slut på socker.

I det läget menar artikeln att man set två typ-responser beroende på om det samtidigt finns lätttillgänglig energi källa eller inte.

- Om det finns socker brukar en typ-respons vara att jästen frösöker initiera "pseudohyphal growth" som är när jästen breder ut sig som grent nätverk och bildar mönster. Dvs cellerna sitter ihop och bildar strukturer istället för att frigöras helt. Som jag förstår det försöker jästen på dett sättet utforska omgivningen efter mer socker/lätttilgängliga kolhydrater.

- Om det också är låg tillgång på effektiv energikälla brukar sporulation ofta bli resultatet.

Rätt intressant artikel. Svarar kanske inte på alla frågor men iallfall.

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Lagra jäst - pH

Inläggav Micke Granath » fredag 2005-11-11 01:00

Wow! /c: Överkurs för mig...

----- Original Message -----
From: <carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom>
To: <Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse>
Sent: Friday, November 11, 2005 8:16 AM
Subject: [Bryggaren] Re:Lagra jäst - pH


*** Brev nr. 11358 till Bryggaren skickat av carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom
***

Vad innehåller innerpåsen med jäst från Wyeast; jästceller, sporer, pH,
näring, något bakteriedödande, kanske penicillin? Jag har själv fått igång
smack-packar (hur nu det blir i plural) som varit tre år. De har
förmodligen ytterst rent material; men förutom detta så är ju hållbarheten
betydligt längre än en månad.

Jag har mycket dåliga kunskaper om hur jästen beter sig utanför en
öljäsning. Det uppstår då helt nya problemställningar som Dan/Peter också
skrev om så det avstår jag att spekulera för mycket i detta.

Men jag kan skriva lite om en påse gammal jäst jag öppnade för något år
sedan.

Vad innehåller innerpåsen med jäst från Wyeast; jästceller, sporer,
pH, näring, något bakteriedödande, kanske penicillin? Jag har själv fått
igång smack-packar (hur nu det blir i plural) som varit tre år. De har
förmodligen ytterst rent material; men förutom detta så är ju hållbarheten
betydligt längre än en månad.

Jag öppnade för en tid sedan - utan att klämma sönder innerpåsen - en 19
månader gammal 50 ml smackpack (WY2565) en gång.

1) Till att börja med innehöll den 31.0 ml jäst slurry och näringspåsen
innehöll ca 24-25 ml av någonting som både i färg och lukt var misstänkt
helt vanligt vört.

Jag misstänker att det är en helt vanligt jästslurry från jäst som växt
genom respiration, i påsen. Och att näringen är någon sorts vanlig vört. det
luktade vört så nog är det vört alltid, frågan är om den är spetsad med nåt
annat också, men jag tror inte det skulle vara nödvändigt.

Tyvärr mätte jag inte pH. Vill inte slösa, efters om det går ut en slurk för
pH mätaren.

2) Jag färgade cellerna med methylenblått och 86% av cellerna förblev
ofärgade, och 14% färgade. Jag misstänker att färgningen en aning
överskattar % som kan reproducera sig, men det torde ha legat någonstans där
(70-85).

3) Cellantalet varierar lite, men i allmänhet tycks det ligga inom
tillverkarens specifikationer.

Nu kan jag nästan ingenting om cellernas metamorfoser. Jag håller med om att
det är komplicerat, speciellt när man inte vet ;-) När man vet är det sällan
svårt. Därför hade jag svårt att tolka det jag såg i mikroskop på ett bra
sätt. dessutom är mitt mikroskop starkt begränsad till att titta *in* i
cellen. Men de flesta cellerna såg ut som att innehållet dragit ihop sig
till en lite plupp/kärna i mitten som jag iaf inte normalt sett i aktiva
celler, men man såg cellväggen ligga kvar runt som en kontur.

( Från G0 kan cellen sedan vad jag förstår antingen återgå till den
icke-sexuella reproduktionscykeln, eller genomgå metamorfos och bilda flera
sporer av olika "kön", och sedan när de kör igång så blands kromosomparen om
och lite nya kombinationer kan uppstå. Men där slutar mina insikter för
tillfället och det vore mycket kul att höra om någon annan här har tid att
fylla på med lite detaljer? )

Sedan aktiverade jag iaf jästen med lite vört när jästen började kvickna
till var det åtminstone att döma av en enkel mikroskopundersökning en väldig
massa konstiga både former och delningsmönster, som jag egentligen aldrig
blev riktigt klok på. Till synes både axiella och icke-axiella
delningsmönster, såg underligt ut. Jag mailade wyest också, men som vanligt
fick jag inget svar därifrån. Antingen hade de väl inget svar, eller så har
de tröttnat på mina dumma frågor och orkar inte svara. Jag frågade dock
Lallemand om det trodde det var "rimligt" att 70-80% av cellerna överlevt i
19 månader i kyl, och tyckte det lät normalt, så det vara bara att acceptera
faktum.

Någon jag pratade med hävdade att det är vanligt att jäst ibland (kanske
under stress?) uppvisar en väldig massa tillsynes inkonsekventa
delningsmönster. Varför, om det hänger ihop med sporulering, eller någon
annan förändring har jag ingen aning om. Kanske är det också någon sorts
riskspridning som ligger bakom. Jag tycker det är logiskt att om
populationen är strakt stressad och deras överlevnad hotat, så borde de, om
det går, se till att inte alla individer har samma strategi, eftersom det
måste vara omöljligt att veta i förväg vilken strategi som är bäst i en ny
situation. Ser man det på det sättet är det ofta lättare att förstår jästen.
Överlevnad och tillväxt är ju de underliggande drivkrafter som skapat
jästen.

Jag frågade mig också om det var så att några celler var halvvägs genom
något könsbyte eller så?? för vid aktiveringen så det ut som att det fanns
flera små kärnor inuti cellen. Huruvia det kan ha varit sporer vet jag
tyvärr inte. Någon som vet hur själv sporbildningen ser ut - rent
visusellt - i ett vanlig mikroskop? Alltså, hur identifierar man med
säkerhet denna process? Bildas sporerna inuti den "gamla" cellväggen och
ligger som i en kapsel, innan den frigörs? Isåfall kanske det var det jag
såg, men mitt mikroskop är så dåligt tyvärr. Sen hur sporer reagerar på
färgning, det vete tusan! :)

Jag försökte fråga några andra som jag hoppades skulle veta mer, men ingen
kunde med säkerhet analysera vad som försegick?? Sen insåga jag att mitt
mikroskop inte dög riktigt för att ens försöka penetrea det på den nivån,
eftersom man itne såga detaljerna.

Jag kunde iallafall konstatera att många fler celler än vad jag faktiskt
vågat gissa på, hade överlevt. Så en smack pack kan uppenbarling hålla i
många många i vissa fall iallafall, samt att det är tydligen att jästen kan
uppvisa förvirrade delningsmönster, och kanske är det helt normalt.

Efter att ha gjorde egna överlevnadstester kan man också kostantera att hur
man förvarar jästem, och kanske lika viktigt, vilket tillstånd jästen jästen
befinner sig i innan förvaring har enorm betydelse för överlevnadsprocenten.

För övrig kommer jag inhåg att jag läst för en tid sedan, där någon testat
ett 100 tal stammer, och sett att många (inte alla) öljäst stammaer bildar
sterila sporer. Alltså de kan föröka sig icke-sexuellt, och de kan
sporulera, men sporerna är i princip sterila. "Varför" är ju den uppenbara
frågan, och det har jag dock ingen aning om!! Samma artikel vill man minnas
hävdade att många vin jäster oftare bildade sporer som inte var sterila.

Om jag inte kommer ihåg fel nu (rätta mi om hag har fel!! det känns inte som
mitt område) har jag för mig att någon också hävdade att sterila sporer var
en av de saker som gjorde att man hade stabilia egenskaper. Alltså, vi
bryggare vill ju inte ha jäster som ändrar sig stup i kvarten. Och när man
tänker på de sexuella cyklerna, tycks det ju finnas en klar logik där.

/Fredrik
Micke Granath
Användarvisningsbild
Micke Granath
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 178
Blev medlem: fredag 2006-12-22 02:39
Ort: Strömsholm

Lagra jäst - pH

Inläggav peter_andersson » lördag 2005-11-12 01:00

hesan från en nybryggare. Om jag vill spara av förkulturen, ska jag spara en
slurk av bottengrumset i förkulturen, eller ska jag spara en slatt av det
som ligger i botten av jäshinken efter omtappning?
tacksam för svar.
peter andersson

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Micke&Annalena [mailto:mickePÅvayaPUNKTse]
Skickat: den 11 november 2005 20:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Re: Re:Lagra jäst - pH


*** Brev nr. 11363 till Bryggaren skickat av "Micke & Annalena"
<mickePÅvayaPUNKTse> ***

Wow! /c: Överkurs för mig...

----- Original Message -----
From: <carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom>
To: <Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse>
Sent: Friday, November 11, 2005 8:16 AM
Subject: [Bryggaren] Re:Lagra jäst - pH


*** Brev nr. 11358 till Bryggaren skickat av carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom
***

Vad innehåller innerpåsen med jäst från Wyeast; jästceller, sporer, pH,
näring, något bakteriedödande, kanske penicillin? Jag har själv fått igång
smack-packar (hur nu det blir i plural) som varit tre år. De har
förmodligen ytterst rent material; men förutom detta så är ju hållbarheten
betydligt längre än en månad.

Jag har mycket dåliga kunskaper om hur jästen beter sig utanför en
öljäsning. Det uppstår då helt nya problemställningar som Dan/Peter också
skrev om så det avstår jag att spekulera för mycket i detta.

Men jag kan skriva lite om en påse gammal jäst jag öppnade för något år
sedan.

Vad innehåller innerpåsen med jäst från Wyeast; jästceller, sporer,
pH, näring, något bakteriedödande, kanske penicillin? Jag har själv fått
igång smack-packar (hur nu det blir i plural) som varit tre år. De har
förmodligen ytterst rent material; men förutom detta så är ju hållbarheten
betydligt längre än en månad.

Jag öppnade för en tid sedan - utan att klämma sönder innerpåsen - en 19
månader gammal 50 ml smackpack (WY2565) en gång.

1) Till att börja med innehöll den 31.0 ml jäst slurry och näringspåsen
innehöll ca 24-25 ml av någonting som både i färg och lukt var misstänkt
helt vanligt vört.

Jag misstänker att det är en helt vanligt jästslurry från jäst som växt
genom respiration, i påsen. Och att näringen är någon sorts vanlig vört. det
luktade vört så nog är det vört alltid, frågan är om den är spetsad med nåt
annat också, men jag tror inte det skulle vara nödvändigt.

Tyvärr mätte jag inte pH. Vill inte slösa, efters om det går ut en slurk för
pH mätaren.

2) Jag färgade cellerna med methylenblått och 86% av cellerna förblev
ofärgade, och 14% färgade. Jag misstänker att färgningen en aning
överskattar % som kan reproducera sig, men det torde ha legat någonstans där
(70-85).

3) Cellantalet varierar lite, men i allmänhet tycks det ligga inom
tillverkarens specifikationer.

Nu kan jag nästan ingenting om cellernas metamorfoser. Jag håller med om att
det är komplicerat, speciellt när man inte vet ;-) När man vet är det sällan
svårt. Därför hade jag svårt att tolka det jag såg i mikroskop på ett bra
sätt. dessutom är mitt mikroskop starkt begränsad till att titta *in* i
cellen. Men de flesta cellerna såg ut som att innehållet dragit ihop sig
till en lite plupp/kärna i mitten som jag iaf inte normalt sett i aktiva
celler, men man såg cellväggen ligga kvar runt som en kontur.

( Från G0 kan cellen sedan vad jag förstår antingen återgå till den
icke-sexuella reproduktionscykeln, eller genomgå metamorfos och bilda flera
sporer av olika "kön", och sedan när de kör igång så blands kromosomparen om
och lite nya kombinationer kan uppstå. Men där slutar mina insikter för
tillfället och det vore mycket kul att höra om någon annan här har tid att
fylla på med lite detaljer? )

Sedan aktiverade jag iaf jästen med lite vört när jästen började kvickna
till var det åtminstone att döma av en enkel mikroskopundersökning en väldig
massa konstiga både former och delningsmönster, som jag egentligen aldrig
blev riktigt klok på. Till synes både axiella och icke-axiella
delningsmönster, såg underligt ut. Jag mailade wyest också, men som vanligt
fick jag inget svar därifrån. Antingen hade de väl inget svar, eller så har
de tröttnat på mina dumma frågor och orkar inte svara. Jag frågade dock
Lallemand om det trodde det var "rimligt" att 70-80% av cellerna överlevt i
19 månader i kyl, och tyckte det lät normalt, så det vara bara att acceptera
faktum.

Någon jag pratade med hävdade att det är vanligt att jäst ibland (kanske
under stress?) uppvisar en väldig massa tillsynes inkonsekventa
delningsmönster. Varför, om det hänger ihop med sporulering, eller någon
annan förändring har jag ingen aning om. Kanske är det också någon sorts
riskspridning som ligger bakom. Jag tycker det är logiskt att om
populationen är strakt stressad och deras överlevnad hotat, så borde de, om
det går, se till att inte alla individer har samma strategi, eftersom det
måste vara omöljligt att veta i förväg vilken strategi som är bäst i en ny
situation. Ser man det på det sättet är det ofta lättare att förstår jästen.
Överlevnad och tillväxt är ju de underliggande drivkrafter som skapat
jästen.

Jag frågade mig också om det var så att några celler var halvvägs genom
något könsbyte eller så?? för vid aktiveringen så det ut som att det fanns
flera små kärnor inuti cellen. Huruvia det kan ha varit sporer vet jag
tyvärr inte. Någon som vet hur själv sporbildningen ser ut - rent
visusellt - i ett vanlig mikroskop? Alltså, hur identifierar man med
säkerhet denna process? Bildas sporerna inuti den "gamla" cellväggen och
ligger som i en kapsel, innan den frigörs? Isåfall kanske det var det jag
såg, men mitt mikroskop är så dåligt tyvärr. Sen hur sporer reagerar på
färgning, det vete tusan! :)

Jag försökte fråga några andra som jag hoppades skulle veta mer, men ingen
kunde med säkerhet analysera vad som försegick?? Sen insåga jag att mitt
mikroskop inte dög riktigt för att ens försöka penetrea det på den nivån,
eftersom man itne såga detaljerna.

Jag kunde iallafall konstatera att många fler celler än vad jag faktiskt
vågat gissa på, hade överlevt. Så en smack pack kan uppenbarling hålla i
många många i vissa fall iallafall, samt att det är tydligen att jästen kan
uppvisa förvirrade delningsmönster, och kanske är det helt normalt.

Efter att ha gjorde egna överlevnadstester kan man också kostantera att hur
man förvarar jästem, och kanske lika viktigt, vilket tillstånd jästen jästen
befinner sig i innan förvaring har enorm betydelse för överlevnadsprocenten.

För övrig kommer jag inhåg att jag läst för en tid sedan, där någon testat
ett 100 tal stammer, och sett att många (inte alla) öljäst stammaer bildar
sterila sporer. Alltså de kan föröka sig icke-sexuellt, och de kan
sporulera, men sporerna är i princip sterila. "Varför" är ju den uppenbara
frågan, och det har jag dock ingen aning om!! Samma artikel vill man minnas
hävdade att många vin jäster oftare bildade sporer som inte var sterila.

Om jag inte kommer ihåg fel nu (rätta mi om hag har fel!! det känns inte som
mitt område) har jag för mig att någon också hävdade att sterila sporer var
en av de saker som gjorde att man hade stabilia egenskaper. Alltså, vi
bryggare vill ju inte ha jäster som ändrar sig stup i kvarten. Och när man
tänker på de sexuella cyklerna, tycks det ju finnas en klar logik där.

/Fredrik
peter_andersson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51


Återgå till Bryggarearkivet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 74 gäster