Doftreferens kit?

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

Doftreferens kit?

Inläggav carlsbergerensis » tisdag 2005-11-08 01:00

Borde inte någon (föreningen? eller någon bryggarshop? humlegården?) kunna sätta ihop en sorts "lukt-kit", säg en lite väska, med små fina burkar/flaskor på kanske 10-20 ml innehållande kemiska rena doft referenser, men allt ifrån diacetyl, till de vanligaste estrarna, och högre alkoholerna. Det vore ju kanon. Typ köpa in rena kemikalier från kemileverantör och dosera i små täta doftburkar och kanske göra ett doftkit. När man tränar "sniff hundar" för diverse ändamål (bomber, knark, svamp, mögel etc) brukar man väl också använda doftreferenser under träningen?

En sådan doftväska skulle jag gärna köpa om den inge kostar mer än några hundra. Jag vet inte vad det skulle kosta att sätta ihop ett sånt kit, men som doft referense skulle ju 10 ml räcka mer än väl. Kanske tom ett par ml skulle räcka för det flesta dofter. Sen kan ju ett problem vara att många ämnen är giftiga eller flyktiga i ren form? Men de flyktiga ämnen kanske man kan späda i lämplig medel utan att de förstör original doften. Vad tror ni om idén?

Själv har jag bara lyckats få tag i några småburkar av några få vanliga alkoholer och estrar som jag har som doft referenser. Samt att jag har lite erfareneheter från olika grejor från innan jag började brygga som jag haft glädje av. Men det vore väldigt trevligt att kunna utöka "samligen".

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Doftreferens kit?

Inläggav peter.z.hogstrom » onsdag 2005-11-09 01:00

Hej,

Domarkommittén skulle oxå vilja ha en sådan väska för att använda vid utbildning/fortbildning. Tyvärr är det inte så lätt som man skulle vilja att ta fram ett sådant. En del av föreningarna är giftiga / cancinogena och andra är mycket flyktiga eller kemiskt instabila.

Det finns dock redan kit där olika ämnen kommer i kapsel/tablettform som ska lösas upp i vatten vid varje tillfälle. Tyvärr är dessa kit dyra och går på några tusenlappar om jag minns rätt. Ett annat problem för oss är ju att vi vill ha ämnet i en form så att vi kan lösa/späda själva till olika nivåer för att tillsätta i öl och då duger inte kapselvarianten.

Men om någon vet om var man kan få tag på, har eller hittar ett dylikt doft/smakreferensprovskit som vi kan lösa späda av själva så tar vi tacksamt emot tipset.

Mvh,

Peter

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom [mailto:carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom]
Skickat: den 8 november 2005 14:40
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Doftreferens kit?


Borde inte någon (föreningen? eller någon bryggarshop? humlegården?) kunna sätta ihop en sorts "lukt-kit", säg en lite väska, med små fina burkar/flaskor på kanske 10-20 ml innehållande kemiska rena doft referenser, men allt ifrån diacetyl, till de vanligaste estrarna, och högre alkoholerna. Det vore ju kanon. Typ köpa in rena kemikalier från kemileverantör och dosera i små täta doftburkar och kanske göra ett doftkit. När man tränar "sniff hundar" för diverse ändamål (bomber, knark, svamp, mögel etc) brukar man väl också använda doftreferenser under träningen?

En sådan doftväska skulle jag gärna köpa om den inge kostar mer än några hundra. Jag vet inte vad det skulle kosta att sätta ihop ett sånt kit, men som doft referense skulle ju 10 ml räcka mer än väl. Kanske tom ett par ml skulle räcka för det flesta dofter. Sen kan ju ett problem vara att många ämnen är giftiga eller flyktiga i ren form? Men de flyktiga ämnen kanske man kan späda i lämplig medel utan att de förstör original doften. Vad tror ni om idén?

Själv har jag bara lyckats få tag i några småburkar av några få vanliga alkoholer och estrar som jag har som doft referenser. Samt att jag har lite erfareneheter från olika grejor från innan jag började brygga som jag haft glädje av. Men det vore väldigt trevligt att kunna utöka "samligen".

/Fredrik
peter.z.hogstrom
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51

Doftreferens kit?

Inläggav carlsbergerensis » onsdag 2005-11-09 01:00

Hej,

Domarkommittén skulle oxå vilja ha en sådan väska för att använda vid utbildning/fortbildning. Tyvärr är det inte så lätt som man skulle vilja att ta fram ett sådant. En del av föreningarna är giftiga / cancinogena och andra är mycket flyktiga eller kemiskt instabila.

Det finns dock redan kit där olika ämnen kommer i kapsel/tablettform som ska lösas upp i vatten vid varje tillfälle. Tyvärr är dessa kit dyra och går på några tusenlappar om jag minns rätt. Ett annat problem för oss är ju att vi vill ha ämnet i en form så att vi kan lösa/späda själva till olika nivåer för att tillsätta i öl och då duger inte kapselvarianten.

Men om någon vet om var man kan få tag på, har eller hittar ett dylikt doft/smakreferensprovskit som vi kan lösa späda av själva så tar vi tacksamt emot tipset.

Hittade någon kul fast för vin. Snyggt förpackat också :) Malmö vinakademi har ett snofsigt kit, fast det framgår inte från hemsidan vad det kostar eller vilka komponenter som ingår men det verkar rätt begränsat.

http://www.malmo-wine-academy.com/products.pdf

Kanske får man tillverka egna referenser. Hemma har jag lite etylacetat, vilket finns att köpa oftast (som lösningsmedel) Sen har en god vän tillhandahållit några ml av en 4-5 st högre olika högre alkoholer. Främst olika isomerer av propanol och butanol. Sånt borde man kunan köpa även oms privatperson tycker jag. Det är intressant att notera att olika enkla isomerar kan ha lite olika dofter ibland. Har för mig att speciellt någon i någon av butanolerna associerade jag med "lim", lite typ kontaktlim. Estrar man kan ju tillverka själv tex. Propanol är tvärtom lite "friskare" och eterisk. Det är ju väldigt kul med doftereferenser.

Men det finns ju en massa ämnen som är intressanta som säkert inte är så lätt att göra hemma i köket. Där vore ett kit väldigt snofsigt. Eller så får man brygga en serie fulöl, och ha som skräck exempel. För diacetyl, jäsa en ohumlad, ljus vört och se till att det blir så mycket diacetyl det bara går och så tappa upp det på flaskor. Fast risken är ju kanske at hållbarheten blir dålig och kanske får man då likväl problemet med sekundära smaker. Kanske vore en idé. Jag har gjort lite sådana tester, bla avsktligt oxiderad öl på olika sätt. Men av någon korkad anledning tänkte jag inte så långt att jag skulle spara det. Utan det hamnade i vasken efter avslutat test.

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Doftreferens kit?

Inläggav Anders Boström » onsdag 2005-11-09 01:00

Boken "Evaluating Beer", ISBN 0-937381-37-3 har en del nyttigt när det gäller felsmaksimulering.

http://www.flavoractiv.com/home/beer/be ... erTrainEnt
finns ett felsmaks-kit.
(Ovanstående kit kommer jag att använda vid en provning om någon vecka!)
mvh
/anders

Hittade någon kul fast för vin. Snyggt förpackat också :) Malmö vinakademi har ett snofsigt kit, fast det framgår inte från hemsidan vad det kostar eller vilka komponenter som ingår men det verkar rätt begränsat.

http://www.malmo-wine-academy.com/products.pdf

Kanske får man tillverka egna referenser. Hemma har jag lite etylacetat, vilket finns att köpa oftast (som lösningsmedel) Sen har en god vän tillhandahållit några ml av en 4-5 st högre olika högre alkoholer. Främst olika isomerer av propanol och butanol. Sånt borde man kunan köpa även oms privatperson tycker jag. Det är intressant att notera att olika enkla isomerar kan ha lite olika dofter ibland. Har för mig att speciellt någon i någon av butanolerna associerade jag med "lim", lite typ kontaktlim. Estrar man kan ju tillverka själv tex. Propanol är tvärtom lite "friskare" och eterisk. Det är ju väldigt kul med doftereferenser.

Men det finns ju en massa ämnen som är intressanta som säkert inte är så lätt att göra hemma i köket. Där vore ett kit väldigt snofsigt. Eller så får man brygga en serie fulöl, och ha som skräck exempel. För diacetyl, jäsa en ohumlad, ljus vört och se till att det blir så mycket diacetyl det bara går och så tappa upp det på flaskor. Fast risken är ju kanske at hållbarheten blir dålig och kanske får man då likväl problemet med sekundära smaker. Kanske vore en idé. Jag har gjort lite sådana tester, bla avsktligt oxiderad öl på olika sätt. Men av någon korkad anledning tänkte jag inte så långt att jag skulle spara det. Utan det hamnade i vasken efter avslutat test.

/Fredrik
Användarvisningsbild
Anders Boström
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 224
Blev medlem: fredag 2006-10-27 13:33
Ort: Kongsmarken

Doftreferens kit?

Inläggav carlsbergerensis » onsdag 2005-11-09 01:00

Boken "Evaluating Beer", ISBN 0-937381-37-3 har en del nyttigt när det gäller felsmaksimulering.

http://www.flavoractiv.com/home/beer/be ... erTrainEnt
finns ett felsmaks-kit.
(Ovanstående kit kommer jag att använda vid en provning om någon vecka!)
mvh
/anders

Kanonlänk!! Tackar!

Förutom det kittet du tittade på som inte verkar inneålla någon diacetyl säljer de även dofter en och en.

bromophenol ethyl butyrate indole
leathery plastics
acetaldehyde acetic alkaline
almond butyric caprylic
catty chlorophenol diacetyl
DMS earthy ethyl hexanoate
freshly cut grass geraniol grainy
H2S hop oil isoamyl acetate
isovaleric kettle hop lightstruck
mercaptan metallic musty
onion papery phenolic
salty smoky sour
spicy sulphitic vanilla
-- http://www.flavoractiv.com/home/beer/be ... ge=FSOrder


Det var inget dåligt sortiment!! :) Fast 5 kaplsar diacetyl kostar 61 pund ca 863 kronor. Det är ju i saftigaste laget dock, för en smak dessutom. Annars är det ju precis rätt grej liksom. Fast å andra sidan om man är 5 stycken som tar en kapsel var? så blir det lite rimligare iallfall. Hmmm... Undras hur länge kapseln håller sig när man löst upp den?

När du provat får du gärna rapportera!!

Det blir nåt att önska sig att tomten det, diacetyl kapselar ;-)

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Doftreferens kit?

Inläggav peter.z.hogstrom » onsdag 2005-11-09 01:00

Ser absolut skoj ut. Jag kollar med dom så får vi se vad dom har att erbjuda.
Anders Boström skrev nyss om kapslarna, flavoractive, som mman tyvärr blir ruinerad av att köpa )c;
Vi använder oss oxå av Evaluating beer som anders skriver om och gör egna spädningar, ibland enligt deras rekomendationer och ibland enligt våra egna åsikter.... Vårt utbud är dock en smula begränsat och spädningarna är färskvaror så man får späda varje gång.

mvh

Peter

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom [mailto:carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom]
Skickat: den 9 november 2005 13:23
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Re:SV: Doftreferens kit?


Hej,

Domarkommittén skulle oxå vilja ha en sådan väska för att använda vid
utbildning/fortbildning. Tyvärr är det inte så lätt som man skulle
vilja att ta fram ett sådant. En del av föreningarna är giftiga /
cancinogena och andra är mycket flyktiga eller kemiskt instabila.

Det finns dock redan kit där olika ämnen kommer i kapsel/tablettform
som ska lösas upp i vatten vid varje tillfälle. Tyvärr är dessa kit
dyra och går på några tusenlappar om jag minns rätt. Ett annat problem
för oss är ju att vi vill ha ämnet i en form så att vi kan lösa/späda
själva till olika nivåer för att tillsätta i öl och då duger inte
kapselvarianten.

Men om någon vet om var man kan få tag på, har eller hittar ett dylikt
doft/smakreferensprovskit som vi kan lösa späda av själva så tar vi
tacksamt emot tipset.

Hittade någon kul fast för vin. Snyggt förpackat också :) Malmö vinakademi har ett snofsigt kit, fast det framgår inte från hemsidan vad det kostar eller vilka komponenter som ingår men det verkar rätt begränsat.

http://www.malmo-wine-academy.com/products.pdf

Kanske får man tillverka egna referenser. Hemma har jag lite etylacetat, vilket finns att köpa oftast (som lösningsmedel) Sen har en god vän tillhandahållit några ml av en 4-5 st högre olika högre alkoholer. Främst olika isomerer av propanol och butanol. Sånt borde man kunan köpa även oms privatperson tycker jag. Det är intressant att notera att olika enkla isomerar kan ha lite olika dofter ibland. Har för mig att speciellt någon i någon av butanolerna associerade jag med "lim", lite typ kontaktlim. Estrar man kan ju tillverka själv tex. Propanol är tvärtom lite "friskare" och eterisk. Det är ju väldigt kul med doftereferenser.

Men det finns ju en massa ämnen som är intressanta som säkert inte är så lätt att göra hemma i köket. Där vore ett kit väldigt snofsigt. Eller så får man brygga en serie fulöl, och ha som skräck exempel. För diacetyl, jäsa en ohumlad, ljus vört och se till att det blir så mycket diacetyl det bara går och så tappa upp det på flaskor. Fast risken är ju kanske at hållbarheten blir dålig och kanske får man då likväl problemet med sekundära smaker. Kanske vore en idé. Jag har gjort lite sådana tester, bla avsktligt oxiderad öl på olika sätt. Men av någon korkad anledning tänkte jag inte så långt att jag skulle spara det. Utan det hamnade i vasken efter avslutat test.

/Fredrik
peter.z.hogstrom
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51

Doftreferens kit?

Inläggav Anders Boström » onsdag 2005-11-09 01:00

Till det priset borde du hitta diacetyl i hos något kemiföretag? Enligt tidigare nämnda bok är 0.0001ml lagom till en flaska så kemiföretagens halvlitersförpackningar räcker ett tag :-)
Prova på http://se.vwr.com där jag hittade en del roligt för några år sen. Kom dock aldrig till skott att beställa - körde dom enklare varianterna från boken istället...
/anders


Det var inget dåligt sortiment!! :) Fast 5 kaplsar diacetyl kostar 61 pund ca 863 kronor. Det är ju i saftigaste laget dock, för en smak dessutom. Annars är det ju precis rätt grej liksom. Fast å andra sidan om man är 5 stycken som tar en kapsel var? så blir det lite rimligare iallfall. Hmmm... Undras hur länge kapseln håller sig när man löst upp den?
/Fredrik
Användarvisningsbild
Anders Boström
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 224
Blev medlem: fredag 2006-10-27 13:33
Ort: Kongsmarken

Doftreferens kit?

Inläggav Kim » onsdag 2005-11-09 01:00

Hej,

För den som vill greja själv så har Dr Meilgaard, Noonan & Papazian skapat
schema och blandningar för smak och arom.
Detta finns bl.a. i Papazians bok "The Homebrewers Companion" - kapitel om
ölbedömning s. 408-409. ISBN: 0-06-058473-4.

Papazian själv kör med stilen "Hö-Hö, ta't lugnt, ta en hembrygd". Roligt
första gången - men något tjatigt efter några kapitel.

Frågan är vad ett sådant färdigt kit kostar (länk i annat mail) och om vi
kanske kunde sambeställa en hel hög.

// Kim

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: HogstromPeterZ [mailto:PeterPUNKTZPUNKTHogstromPÅfortumPUNKTcom]
Skickat: den 9 november 2005 10:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] SV: Doftreferens kit?


*** Brev nr. 11346 till Bryggaren skickat av "Hogstrom Peter Z"
<PeterPUNKTZPUNKTHogstromPÅfortumPUNKTcom> ***

Hej,

Domarkommittén skulle oxå vilja ha en sådan väska för att använda vid
utbildning/fortbildning. Tyvärr är det inte så lätt som man skulle vilja att
ta fram ett sådant. En del av föreningarna är giftiga / cancinogena och
andra är mycket flyktiga eller kemiskt instabila.

Det finns dock redan kit där olika ämnen kommer i kapsel/tablettform som ska
lösas upp i vatten vid varje tillfälle. Tyvärr är dessa kit dyra och går på
några tusenlappar om jag minns rätt. Ett annat problem för oss är ju att vi
vill ha ämnet i en form så att vi kan lösa/späda själva till olika nivåer
för att tillsätta i öl och då duger inte kapselvarianten.

Men om någon vet om var man kan få tag på, har eller hittar ett dylikt
doft/smakreferensprovskit som vi kan lösa späda av själva så tar vi tacksamt
emot tipset.

Mvh,

Peter

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom [mailto:carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom]
Skickat: den 8 november 2005 14:40
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Doftreferens kit?


*** Brev nr. 11335 till Bryggaren skickat av carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom
***

Borde inte någon (föreningen? eller någon bryggarshop? humlegården?) kunna
sätta ihop en sorts "lukt-kit", säg en lite väska, med små fina
burkar/flaskor på kanske 10-20 ml innehållande kemiska rena doft referenser,
men allt ifrån diacetyl, till de vanligaste estrarna, och högre alkoholerna.
Det vore ju kanon. Typ köpa in rena kemikalier från kemileverantör och
dosera i små täta doftburkar och kanske göra ett doftkit. När man tränar
"sniff hundar" för diverse ändamål (bomber, knark, svamp, mögel etc) brukar
man väl också använda doftreferenser under träningen?

En sådan doftväska skulle jag gärna köpa om den inge kostar mer än några
hundra. Jag vet inte vad det skulle kosta att sätta ihop ett sånt kit, men
som doft referense skulle ju 10 ml räcka mer än väl. Kanske tom ett par ml
skulle räcka för det flesta dofter. Sen kan ju ett problem vara att många
ämnen är giftiga eller flyktiga i ren form? Men de flyktiga ämnen kanske man
kan späda i lämplig medel utan att de förstör original doften. Vad tror ni
om idén?

Själv har jag bara lyckats få tag i några småburkar av några få vanliga
alkoholer och estrar som jag har som doft referenser. Samt att jag har lite
erfareneheter från olika grejor från innan jag började brygga som jag haft
glädje av. Men det vore väldigt trevligt att kunna utöka "samligen".

/Fredrik
Kim
 


Återgå till Bryggarearkivet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 75 gäster

cron