Wisby Klosteröl (Var: Diacetyl)

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

Wisby Klosteröl (Var: Diacetyl)

Inläggav carlsbergerensis » tisdag 2005-11-08 01:00

Jag visste ingenting om klosterölen innan så nu blev jag ännu mer nyfiken så jag försökte letat på nätet och hittade följande.

http://home.swipnet.se/~w-62213/gotland.htm, någon som heter Fredrik Eriksson på ölfrämjandet har skrivit tydligen.

Här står bland annat

"Ölet jäses i öppna jäskar vid 20 C med en jäststam från det skotska bryggeriet Maclay - samma jäst som Spendrups använde för sin Scotch Ale"

Det tycker jag förklarat ett och annat! Jag tycker en del engelska eller skotska jäster ibland, kanske i kombination med malt och humle, kan de en grädd/kolighet uppblandad en fruktighet nästa lite åt "whiskeyhållet", fast lite drag åt övermogen frukt.

Nästan exakt samma "ton" fick en annan öl jag bryggde för några månader sedan och då använde jag lite mörk malt och en gnutta rökmalt samt S-04. Detta gav just en gräddig/fruktighet lite liknande klosterölen men jag uppfattade ingen diacetyl i den heller.

En teori är att den gräddiga frukt/kola doften kommer i huvudsak från den jästen, kanske i kombination med någon karamellmalt. Inte alldeles enkelt att peka ut exakt vilka ämnen dock?

Ska bli intressant att höra vad alla andra tycker. Svårt att beskriva smaker.

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Återgå till Bryggarearkivet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster