Två "nya" öl

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

Två "nya" öl

Inläggav carlsbergerensis » tisdag 2005-09-20 00:00

Som jag skrev i förra inlägger fick jag för mig spontant efter jobbet igår att prova två öl till maten. Jag gick in på systemet och tog två flaskor jag aldrig provat förr: St Peter's cream stout och guldenberg abbey öl.

För att vara kortfattad så kommer jag inte köpa någon av dem igen. Bortsett från ölstilar så, ingen av dem var smakmässigt välbalanserad enligt mina personliga preferenser.

Guldenberg dominerades av sprit och citruaktig humlearom med hög beska. Ganska fräsch arom dock, iofs inget fel i sig, men jag tyckte de tippade över helt då det inte fanns någon motvikt. På tok för mycket spritsmak i förhållande till övriga smaker tycker jag.

S't Peters cream stout tyckte jag var lite äckligt motbjudande eftersom jag tyckte man kvävdes av den dominerande gräddiga/chokladigheten. Jag hade gärna sett mer fräscha uppfriska toner som motbalans i dessa dova ton.

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Två "nya" öl

Inläggav Lasse O. » tisdag 2005-09-20 00:00

Konstigt!
St. Peters Cream stout är en av mina favoriter på Bolagets hyllor, men inte som måltids dryck.
Nej, men i soffan stax före läggdags efter en arbetsamm dag (bra ursäkt), då smakar det bra.
Samma öl kan ju smaka så olika vid olika tillfällen tycker jag.
Lasse O.

----- Original Message -----
From: <carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom>
To: <Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse>
Sent: Tuesday, September 20, 2005 8:01 AM
Subject: [Bryggaren] Två "nya" öl

Som jag skrev i förra inlägger fick jag för mig spontant efter jobbet igår att prova två öl till maten. Jag gick in på systemet och tog två flaskor jag aldrig provat förr: St Peter's cream stout och guldenberg abbey öl.

För att vara kortfattad så kommer jag inte köpa någon av dem igen. Bortsett från ölstilar så, ingen av dem var smakmässigt välbalanserad enligt mina personliga preferenser.

Guldenberg dominerades av sprit och citruaktig humlearom med hög beska. Ganska fräsch arom dock, iofs inget fel i sig, men jag tyckte de tippade över helt då det inte fanns någon motvikt. På tok för mycket spritsmak i förhållande till övriga smaker tycker jag.

S't Peters cream stout tyckte jag var lite äckligt motbjudande eftersom jag tyckte man kvävdes av den dominerande gräddiga/chokladigheten. Jag hade gärna sett mer fräscha uppfriska toner som motbalans i dessa dova ton.

/Fredrik
Lasse O.
Torrhumlare
Torrhumlare

Två "nya" öl

Inläggav carlsbergerensis » tisdag 2005-09-20 00:00

Konstigt!
St. Peters Cream stout är en av mina favoriter på Bolagets hyllor, men inte som måltids dryck.
Nej, men i soffan stax före läggdags efter en arbetsamm dag (bra ursäkt), då smakar det bra.

Det håller jag helt med om, och även till mat beror det ju på vad det är för mat. Men jag dricker ytterst sällan öl bara rakt upp och ned. I princip aldrig faktiskt. Känns fånigt att bara sitta och pimpla på nåt sätt :) Vill jag bara ta en öl, så letar jag väl snarare reda på nåt att snaska på också som tilltugg.

Men god öl är som synes till stor del en smaksak. En öl kan ju vara tekniskt sätt bra (inga fulsmaker etc), men ändå inte god.

Men det är intressant att prova nya öl! Alltid lika kul :) Denna gång blev det nitlott, men jag får prova två andra nästa gång.

Om du gillar St.Peters Cream stout, vad tycker du då om slottskällans imperial stout? Den tyckte jag var åtskilligt bättre vad jag kommer ihåg, även om det var lite stark som matdryck. Kanske gillar jag helt enkelt inte "cream/chokolad" stilen, iallafall inte när den är så dominerande.

/Fredrik
Användarvisningsbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Två "nya" öl

Inläggav morganpeilot » tisdag 2005-09-20 00:00

hejsan fredrik
det är kul att alla är så olika, själv tycker jag att mat och tilltugg
förstör ölsmaken och har sällan något till ölen, därför dricker jag mjölk
till maten.

Apropå duellen mellan stouten och veteölet majlade jag falcon och berättade
om våran diskution för att få en kommentar om bryggsätt osv och det enda
svaret var att det var kul att få åsikter från oss konsumenter.....

Morgan

----- Original Message -----
From: <carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom>
To: <Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse>
Sent: Tuesday, September 20, 2005 7:19 PM
Subject: [Bryggaren] Re:Re: Två "nya" öl

*** Brev nr. 10987 till Bryggaren skickat av carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom

Konstigt!
St. Peters Cream stout är en av mina favoriter på Bolagets hyllor, men inte
som måltids dryck.
Nej, men i soffan stax före läggdags efter en arbetsamm dag (bra ursäkt),
då smakar det bra.

Det håller jag helt med om, och även till mat beror det ju på vad det är för
mat. Men jag dricker ytterst sällan öl bara rakt upp och ned. I princip
aldrig faktiskt. Känns fånigt att bara sitta och pimpla på nåt sätt :) Vill
jag bara ta en öl, så letar jag väl snarare reda på nåt att snaska på också
som tilltugg.

Men god öl är som synes till stor del en smaksak. En öl kan ju vara tekniskt
sätt bra (inga fulsmaker etc), men ändå inte god.

Men det är intressant att prova nya öl! Alltid lika kul :) Denna gång blev
det nitlott, men jag får prova två andra nästa gång.

Om du gillar St.Peters Cream stout, vad tycker du då om slottskällans
imperial stout? Den tyckte jag var åtskilligt bättre vad jag kommer ihåg,
även om det var lite stark som matdryck. Kanske gillar jag helt enkelt inte
"cream/chokolad" stilen, iallafall inte när den är så dominerande.

/Fredrik
morganpeilot

Två "nya" öl

Inläggav Lasse O. » tisdag 2005-09-20 00:00

Jo, jag har smakat den men det är inget som fastnat i minnet så den var nog ingen hit.
Jag är nog mer för Porter. På sista träffen med Skåne-gänget hos Peter Larsen (tack för senast föresten) hade jag en Carnegie Porter från 2003 som vi provade och DET var en höjdare.
Lasse O.

Det håller jag helt med om, och även till mat beror det ju på vad det är för mat. Men jag dricker ytterst sällan öl bara rakt upp och ned. I princip aldrig faktiskt. Känns fånigt att bara sitta och pimpla på nåt sätt :) Vill jag bara ta en öl, så letar jag väl snarare reda på nåt att snaska på också som tilltugg.

Men god öl är som synes till stor del en smaksak. En öl kan ju vara tekniskt sätt bra (inga fulsmaker etc), men ändå inte god.

Men det är intressant att prova nya öl! Alltid lika kul :) Denna gång blev det nitlott, men jag får prova två andra nästa gång.

Om du gillar St.Peters Cream stout, vad tycker du då om slottskällans imperial stout? Den tyckte jag var åtskilligt bättre vad jag kommer ihåg, även om det var lite stark som matdryck. Kanske gillar jag helt enkelt inte "cream/chokolad" stilen, iallafall inte när den är så dominerande.

/Fredrik
Lasse O.
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till Bryggarearkivet