Hej
Jag tyckte att veteölet från Falcon var mer åt det belgiska hållet än åt det
tyska. Det saknade i alla fall helt de estrar och fenoler som är så
utmärkande för det sydtyska veteölet.
Mvh
Micke Granath
Hittade dem på coop faktiskt och provade!
Att jämföra med starköl är nog ganska orättvist, så om man håller jämförelsen inom klassen "snabbköpsöl" (<= 3.5) så...
Det var iofs ett tag sedan jag provade bryggmästarens veteöl men spontant gillade jag faktiskt falcons bättre. Den var inte lika syrlig som jag minns bryggmästarens, och jag tyckte den hade svag touch av diacetyl som jag personligen gillar. Inte för mycket utan lagom, knappt så man märker det. Kunde ha varit ännu mer för min egen del! Det hade bryggmästarens inte om jag kommer ihåg rätt. Jag tycker touchen breddar smaken/aromen på ölen,
Tyckte också att falcons var fylligare rent smakmässigt jämfört med bryggmästarens. Jag tycker falcons vinner över bryggmästarens öl. Fast viss reservation för att det ngo var några månader sedan jag provade den sist.
Nog fanns det väl en hel del fenol alltid? inte så extremt mycket, men många tyska veteöl från de stora bryggerierna brukar väl inte vara så extremt fenoliska jämt heller.
Inte så mycket banan dock. Men jag föredrar ändå personligen dominans av fenol framför banan.
Falcons weiss var för en snabbköpsöl rätt ok. Över min förväntan iallafall.
Skummet kunde onekligen ha varit mycket bättre. Stouten hade ännu sämre skum än weissen. La sig för snabbt utan att lämna mycket spår.
/Fredrik