nybörjarhjälp

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

nybörjarhjälp

Inläggav tattoonick » fredag 2012-08-10 22:47

Jag har byggt mig en fruktrivare och press och vill ju givetvis testa att göra div drycker. tex vin och cider..
men.. Hur mycket socker skall jag tillsätta för att få tex 5% rsp 15%? kan jag kolla med en hydrometer och finns de tex en tabell att kolla på? och jäst, hur mycke jäst? måste de vara någon speciell jäst eller går de me vanlig torrjäst för brödbakning? hur vet jag när jag ska hälla upp tex cidern på flaska för att den ska bli lagom kolsyrad, och inte sprängas och spruta ner hela rummet...? och eftersom jag är nybörjare så räknar jag med att de första satserna inte kommer att vara alltför goda så jag tänkte göra satser på 2 - 5l.. och tips på hemsidor där jag kan köpa jäst, glasflaskor etc e välkommet
All hjälp är välkommen!
tack på förhand
nicklas
tattoonick
Nybryggare
Nybryggare

Re: Sv: nybörjarhjälp

Inläggav Bee » fredag 2012-08-10 23:50

Hej,
Svenska hembryggarföreningen, (SHBF), är ju inriktad på ölbryggning, så det är nog lättare att få svar på frågor om ölbryggning här. (Men det finns säkert folk med kunskaper om cider också.)
Du ska nog ställa frågan på
http://www.bryggforum.nu/
Där finns det ett helt forum för cider.
Användarvisningsbild
Bee
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Återgå till Nybryggarhjälp