Hjälp: Dålig smak vid omtappning till sekundärjäsning.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Hjälp: Dålig smak vid omtappning till sekundärjäsning.

Inläggav JanBananberg » söndag 2012-07-01 18:41

Efter en veckas jäsning(18-22grader mestadels 20) så har jag tappat om för sekundrjäsning och torrhumling i 7 dagar.

Ölet smakar just nu inte riktigt bra, enligt nedan. Uppsakttar tipps på vad jag kan göra just nu och för framtida öl.

Synintryck: för mörk men klar.

Doft: blommig, citrus, sprit.

Smak: blommor, vattnig. Något alkoholig.

Eftersmak: mycket beskt/surt.

Recept: TIll 23liter.
Copers india pale ale LME
1500g medium DME
500g crystallmalt. Steppningn, 5 liter vatten 70grader +-5 i30 min
20min Casccade 10g
15min Casccade 30g
5min Casccade 30g
Torr Casccade 30g
Jäst: 2x DANSTAR NOTTINGHAM

Eftersom att OG låg på 1047 och SG på 1014(=4.33%) borde inte alkoholen vara så framträdande tycker jag. men det är avsaknaden av kropp(tror jag) som gör detta.

Tankarna som jag har just nu(förframtida recept) är att byta 1000g medium DME mot 1000g ljusa. Däremot vet jag inte hur man ska få mera kropp och fyllighet i detta öl, några förslag internet? Kan man koka DME/malt och hälla i secundärjäsningen eller något annat smart? Eller är det bara kolsyrningens och lagringens avsaknad som slår mig ett spratt?
Senast redigerad av JanBananberg söndag 2012-07-01 20:20, redigerad totalt 2 gånger.
JanBananberg
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Hjälp: Dålig smak vid omtappning till sekundärjäsning.

Inläggav Jim [skutte] » söndag 2012-07-01 19:43

Nyfikenhetsfråga då jag aldrig har pysslat med varken extrakt eller satsbryggning. Vad ligger din totala volym på?
Sprit doften vet jag kan komma vid sekundärjäsningen då alkoholen bildas.
För stor % crystallmalt ger en till en början ett ganska vattnigt intryck men jag har bara lyckats med crystallmalter på 5-10 % men jag vet att det är flera som gjort bra öl med betydligt högre %.
Tror att alla de röda intrycken kan bli bättre med tiden men är osäker på det sura då det inte hänt mig ännu.

Väntar på svar från kunnigare personer. :D
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav JanBananberg » söndag 2012-07-01 20:18

Tack för ett snabbt svar ;) den totala volymen ligger på 23 liter. (har även lagt till det i ursprungsinlägget)

Jag är precis nyfrälst med ölbryggning och läser samt kollar på youtube-filmer så mycket jag kan varje dag(sedan 2 veckor tillbaks). När jag satt detta öl för en vecka sedan så hitta jag receptet på ett annat forum och hade då ingen aning om hur man ens gör ett bra recept och kommer nu att gå över till helmatsbryggningar till nästa öl. Har förövrigt börjat inhandla all möjlig utrustning för detta och då jag är student så blir det kylbag metoden. I morse så inhandlades all elektronik för att bygga en egen magnetic stir plate (svensk benämning?) till förkulturer. Total kostnad 199kr :D

Låter bra att laggring kan fixa lite utav smakkaraktären iaf, Ja jag väntar med och får uppmana alla som besöker sidan att skriva något :D
JanBananberg
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav Jim [skutte] » söndag 2012-07-01 21:12

coolt! såg på biltema en kastrull på 25 liter med tappkran (runt 500 kr). Kanske kan vara något då du inte behöver mycket mer än kylväskan för att gå över :D
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Punisher » torsdag 2012-07-05 19:08

Jag förstår ju att du vill smaka inför sekundärjäsning. Men det är så många bismaker och bi-reaktioner fortfarande pågående med jästen i suspension då att jag verkligen inte kan rekommendera detta. Sekundärjäsningen är jätteviktig just för att jästen skall hinna "fixa" skiten som den orsakat och att ölet skall bli bättre.

Sprit-doften kommer av finkeln i ölen och kommer att försvinna med tid. Beroende på vilken finkel kan det ta riktigt lång tid (månader), till ingen tid alls. Dock är finkel alltid närvarande vid jäsning av etyl-alkohol.

Beskt är nog inga konstigheter i och med att du har i ganska mycket humle. Du lär nog hamna runt 40 eller mer i IBU och då blir det beska.

Sursmaken vet jag inte riktigt vad man ska säga om, så den är jag försiktig att uttala mig om, men generellt sett är allt surt utanför belgare inte jättepositivt. Dock tror jag att du inte behöver oroa dig speciellt mycket.

Sedan gå över till all grain, då det är billigare fram för allt och du får mer kontroll över processen. Kan varmt rekommendera den biltema-kastrullen, dock ska du veta att den är litet halvkass, men den duger i krig för hemmabryggning.

Sedan börja rengöra din utrustning rent slaviskt med PBW och saniteringsvätska inför varje bryggning.
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav JanBananberg » torsdag 2012-07-05 21:07

Biltemas kastrull har jag ett minne utav att jag nån stans läst att den inte går att köra på induktion? Han nämligen inte tillgång till någon annan spis utan tänker köra med 3st mindre kastruller isf.

Skönt att det låter som att de rödmarkerade smakerna kommer att bli bättre/ inte är något problem, de andra som jag har angivit är mer än välkomna :D (Undran: finns det någon bra sida eller ställe där man kan läsa på allt om IBU och uträkningar kring detta, gärna i jämförelse med vanligt förekommande öl) Om jag har uppfattat det rätt så är finkel-utjäsningen beroende på jästemperaturen som kan ha vart för hög? (i mitt fall mestadels 22grader med danstar nottingham)

Sitter och väntar just nu tills på söndag då det är flasktappnings-dag så att mina jäskärl blir lediga så att man kan sätta igång nästa verk på måndag :D

När det gäller renligheten så köra jag vanligt bryggrent ala coop och kokar allt som går. Men kommer att gå över till PBW och StarSan. :)

( för den intresserade så infogar jag även en instruktion samt inhandlingslista till den magnetiska omröraren) http://www.youtube.com/watch?v=XVLB9c0j ... re=related
JanBananberg
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav Punisher » fredag 2012-07-06 18:09

Den är nog litet svår att köra på induktion faktiskt. Det finns ett gäng work-arounds på det. Men ifall du ändå har induktionshäll, kan du köpa ett rejält kokkärl på mellan 25 och 30L på någon välsorterad butik som inriktar sig på restauranggrejer.

Det är ju inte garanterat att de blir bättre med lagring. men finkel brukar bli mycket rundare efter lagring och att ha låtit det gå litet tid. Jag vet t.ex. inte hur finkeln som uppkommer från öl-kit och DME påverkas med tid, men kör man all-grain så borde det försvinna med viss tid eller utvecklas till behagligare smaker.
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Ale Bundy » lördag 2012-07-07 13:01

Jag har kokat ca 20L med locket på glänt med biltema och en Lidl induktionshäll på 2000w.
Så det går, men inte bra....
Ale Bundy
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav JanBananberg » lördag 2012-07-07 17:24

Ja de finare kastrullerna kostar ju ett-lax :/ men vad finns det för work-arounds? :D

Kan medela nu på flasktappningsdagen att man blev sjukt överraskad!

Har nu sekundärjäst 5 dagar och haft brygden i ett kylskåp i 2 dagar för klarning, och i eftermiddags blev detta smakupplevelsen:

Abv%= (1047 - 1012) x 0,105 x 1,25 +0.3%=4,9%

Synintryck: lite brun-röd och något grumlig.

Doft:samanhållen doft,mycket blommor och persika.

Smak: tydlig maltighet.

Eftersmak: bra beska.

Så jag är sjukt nöjd över mitt öl och glad att man inte gjorde något dumt för cirka 1 vecka sedan. Tack för alla tipps och trix som ni har bidragit med!
JanBananberg
Satsbryggare
Satsbryggare

Återgå till Nybryggarhjälp