Nybörjarhjälp: IPA Delmäsk/extrakt recept

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Nybörjarhjälp: IPA Delmäsk/extrakt recept

Inläggav JanBananberg » onsdag 2012-06-27 12:04

Bakrund: Jag har själv bryggt vin i mina fjortisdagar med varierand resultat. Nu på senare tid när man gått klart högskola har jag börjat brygga en del ölsattser och har senast bryggt en pimpad ölsatts med spraymalt istället för socker och med egen smak- arom- och torr-hulme med överaskande bra resultat. Nu vill jag gå vidare till bättre smakupplevelse.

Eftersom att jag inte riktigt har lust att köpa en jumbostor gryta än har jag tänkt mig att pröva på en delmäskning/extraktbryggd.
Eftersom att min utrustning (pga låg budjet) är minimal så har jag tänkt mig enligt följande här nedan till recept och ber er kunnigare om tipps och trix.

Utrustning: 3st 25liters damesjanger. 10liters lakningskärl. två hemma sydda BIAB påsar. en 9liters gryta och en 8liters. Allt annat smått som behövs.

Recept: Amber IPA. 23liter ca 5-7% Välhumlat.

Malt:
3 kg pale ale malt.
0.5kg crystal malt.
2 kg medium spraymalt.

Bitterhumle: 60min
15g Nelson Sauvin pellets 12,7%

Smakhumle: 20min
20g Amarillo pellets 2011, 9,6%

Aromhumle: 5min
20g Nelson Sauvin pellets 12,7%

Torrhumle: En vecka secundär.
20g Nelson Sauvin pellets 12,7%

Jäst: Safale US-05

Klarning: gelatin och kallkrach¨

Tillvägagångssätt:
1.Lös upp spraymalten och slå i den i jästunnan.
2. mäska 3.5 kg malt med 9liter vatten( i mina hemmagjorda BIAB påsar). I 65-68 grader i en timma. (detta uppdelat på 2 kastruller)
3. Laka ur mäsken i lakkärlet (10liter) med hett vatten (75-80°C), och samla upp den söta vörten. Samla upp 9 liter vört.
4.Vört kock och allt annat där efter.

Frågor: Tror ni att tillvägagångssättet fungerar? kommer jag att uppnå mitt ölmål? finns det andra tips och trix? :D
JanBananberg
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Nybörjarhjälp: IPA Delmäsk/extrakt recept

Inläggav Klas_M » onsdag 2012-06-27 15:39

Det kommer att bli en öl. Rätt så fruktig humlesmak och doft.

När det gäller spraymalten så skulle jag föreslå att du istället tillsätter den i din kokande vört då det är några minuter kvar av koket. Då kommer du att desinficera spraymalten och minska risken för infektion.
Klas_M
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Nybörjarhjälp: IPA Delmäsk/extrakt recept

Inläggav JanBananberg » torsdag 2012-06-28 17:52

A med ölmål så menar jag ett bärnstensfärgat öl med kraftig fuktighet och humle som landar på typ 5-7%. Så det låter bra iaf.

Absolut kan jag ha spraymalten i i kokett. (hittar ingen redigera knapp till mitt första inlägg så att jag kan fixa det)
JanBananberg
Satsbryggare
Satsbryggare

Återgå till Nybryggarhjälp