Vilka skillnader borde vara tydliga?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Vilka skillnader borde vara tydliga?

Inläggav Fogsvans » torsdag 2012-06-14 18:08

Det här är kanske en nybörjarfundering som det är omöjligt att svara på med det vore väldigt kul om någon försökte. I morgon har det så blivit dags för att provsmaka premiärbrygden (passar ju fint att fira/sörja Sverige-England )! Otroligt spännande!

Under de här veckorna som jäsningen pågått har det blivit en himla massa hängande på bryggforum och bryggradio-nördande (otroligt kul det senare!) så de teoretiska kunskaperna är åtminstone betydligt högre än vid bryggdagen. Jag tror nu t.o.m. jag lyckats återskapa vår bryggning/vårt recept i BrewSmith (har säkert missuppfattat något dock)... När vi, lyckligt ovetande om ganska mycket, drog igång hade vi egentligen två utgångspunkter: ett ale-recept från en bok och en "mål-bilds-öl" i Oppigårs Amarillo. Inte för att vi försökte oss på någon klon men det kändes bra att använda ingredienser som bevisligen kunde fungera för något så gott som just den favvoölen (vi hade sett på nätet att de använde 15% vetemalt och bara amariollo). Sagt och gjort ... vad vi gjorde var att byta ut receptets alla humlegivor mot amarillo (samma mängder som i receptet utan koll på detta med att de olika givornas IBU-bidrag) och 15% av receptets malt mot vetemalt.

Innan vi korkar upp skulle det vara kul att höra era reflektioner om vilka skillnader mot just Oppigård Amariollo man skulle kunna förvänta sig. Dels om man kikar på skillnaderna i vår bryggning/recept och Oppigårds specifikation. Och dels om man pratar skillnader mellan hembrygg och köpeöl i allmänhet ... ingen av oss har nämligen tidigare smakat någon "riktig" hembryggd öl tidigare (Skyldig till 1 bryggning av Cooper-sats för 20 år sedan -CHECK! ;-) . Bifogar brewsmith-screen och Oppigårds specs:

Bild
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Vilka skillnader borde vara tydliga?

Inläggav Punisher » fredag 2012-06-15 01:37

Jag kan rakt av se ett par saker i ert recept:

1. Färgen är en smula off, ni ligger på EBC 18.5 men enligt oppigårds själva ligger de på 14. Alltså får ni ta ett ljusare karamellmalt (60L är medelmörk som ni kanske ser på 118 EBC, ni ska ligga ännu lägre egentligen).

2. Ni kommer inte filtrera ölen som jag är 100% säker på att Oppigårds gör innan de skickar en flaska till systemet. Dvs ni kan med viss otur få en residual av jästsmak i er öl. Men detta är normalt när ni brygger hemma.

3. IBU är också något hög, försök att justera det så ni ligger kanske 2 IBU över istället för att ha litet marginal (alternativt var mkt noggranna och försök hamna på 50).

4. Det jag kommer ihåg när jag drack den här ölen rätt mycket är att de nog lägger mest krut på de två första givorna som är bitter och smakgivan. Aromgivan tror jag helt enkelt de skiter i samt är tyngst på smakgivan. Dock får jag köpa några amarillos för att kunna säga något mer igen.

5. Ni vet inget om jästen och detta tycker jag är skitsmart från Oppigårds sida, de visar på ett ungefär hur man gör ölen, men säger inget om jästen eller humlingsschemat. Så man skulle egentligen kunna försöka klona den här skitlänge. Min ödmjuka gissning är trots allt att de använder någon väldigt torr och krispig jäst i stil med American Ale I Wyeast 1056 eller WLP001. Alltså bör ni byta ut Saf Ale emot US-05 men allra helst emot de jag tagit upp i denna punkt.

Berätta gärna hur det går, för jag är väldigt sugen på att försöka klona Amarillon. Då det enligt mig är en utav de bästa ölen som Oppigårds gör, tillsammans med Indian Tribute.
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav ekstedt » fredag 2012-06-15 14:20

Att det inte skulle vara några sena humlegivor i Oppigårds Amarillo har jag väldigt svårt att tro. Tvärtom skulle jag gissa att det är här de kastar i större delen av humlen. Man torrhumlar säkert också. Tycker humleschemat ser bra ut.

Håller med Punisher om att ni ska använda er av ljusare karamellmalt.
ekstedt
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav nils-alf » fredag 2012-06-15 14:37

Oppigårds använder safale 05 eller 04. Kommer inte ihåg vilken
Användarvisningsbild
nils-alf
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Punisher » fredag 2012-06-15 19:13

ekstedt skrev:Att det inte skulle vara några sena humlegivor i Oppigårds Amarillo har jag väldigt svårt att tro. Tvärtom skulle jag gissa att det är här de kastar i större delen av humlen. Man torrhumlar säkert också. Tycker humleschemat ser bra ut.

Håller med Punisher om att ni ska använda er av ljusare karamellmalt.

Ja alltså det var ett tag sedan jag drack den här ölen. Kanske ett år sedan snart. Vad är din teori på humlingsschema?
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav ekstedt » fredag 2012-06-15 21:59

Punisher skrev:Ja alltså det var ett tag sedan jag drack den här ölen. Kanske ett år sedan snart. Vad är din teori på humlingsschema?

Jag har nog ingen teori utöver att man garanterat har ordentliga givor vid kokslut eller strax därinnan + förmodligen torrhumling.
ekstedt
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Henric megen » lördag 2012-06-16 10:14

ja precis! Sena humlegivor och torrhumling. Vill man göra en single hop, vill man ju få fram alla delar från humlen. Däremot så behöver det ju inte vara DIPA-mängder av humle. Personligen så väljer jag gärna nån annan humle till bittergivan NB brukar funka bra eller varför inte columbus. till en 20 liters batch så kastar jag i 50g amarillo vid kokslut och torrhumlar med 50g. Ingen single hop, men gött blir det. Men jag tycker även att du ska passa dig för amarillon som är en ytterst opålitlig humlesort 2011års skörd. Smaken och aromen är inte alls som förväntat, mest barrskog och gräs, nästan ingen citrus alls. Testa ist centannial som enligt ryktet skall hålla måttet. Ska själv testa den snart efter många besvikelser av dålig amerikansk humle.
Henric megen
Delmäskare
Delmäskare

Inläggav Fogsvans » måndag 2012-06-18 01:29

Tack för svaren alla - kanonintressant att höra hur ni tänker.

Som sagt så var aldrig tanken att klona (vi hade varken OG/SG, EBC eller exakt IBU när vi bryggde) ... utan tyckte det var kul att efterliknade det vi kunde.

Resultatet av premiärbrygden blev över förväntan (här är man ju iofs inte direkt objektiv och har inte så mycket att jämföra med :-). Precis som ni (och BeerSmith) antyder var det lite skillnad i beskan. Vår var lite tydligare och mer beständig. Färgen var mycket riktig något mörk i jämförelse men Oppigårs men jag skulle vilja hävda att vår var mer humlearomatisk (nyponsoppa var min första association).

Vad gäller humingen så står faktiskt så här att läsa på etiketten: "humlingen påbörjas i mäskkärlet och avslutas i jäshinken" = "first wort hopping" och torrhumling är väl rimligt att anta.

http://img715.imageshack.us/img715/6066/bildbda.jpg
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till Nybryggarhjälp