Kolsyresättning fat

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2020-08-26 15:15

Om det skulle vara fördelaktigt att ha gasen inkopplad hela tiden vet jag inte, går kanske lite fortare bara.

Jag har inte gasen inkopplad av 2 anledningar. Skulle det vara läckage har man tömt flaskan efter ett tag, ingen större förlust med en sodastreamflaska. Lite tråkigare med min flaska som kostar runt 1 000:- att fylla. Den andra anledningen är att jag klarnar, lagrar och tvångskarbonerar i fat som står i en party cooler. Där är inte plats för varken flaska eller fatkoppling om jag vill ha ett lock på.

Det tar lite längre tid att göra på det sättet som jag gör, men det kan kvitta för min del. Ölen ska ändå lagras 3-4 veckor och önskat jämviktstryck är uppnått på den första veckan ändå.

Vad har du för jämviktstryck i fatet nu?
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Saint » torsdag 2020-08-27 08:34

Oj, 2 bar låter galet. Jag har serveringstemp 6 grader i mitt kylskåp. Drar på strax över 1 bar på alla öl jag gör. Efter max 5 dagar har jag drickbar kolsyra, efter 10 dagar är den perfekt.
Det du kan göra är att slå av trycket och försiktigt släppa ut allt övertryck genom säkerhetsventilen. Skruva sedan på till 1 bar och lämna det där.
Spraya fatet och alla kopplingar med Starsan (el liknande) så ser du direkt om du har läckage.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Skogsbryggaren » fredag 2020-08-28 19:07

Har nu druckit någon liter, ingen riktig koll. Haft tuben avstängd i några dagar. Det börjar tränga in lite kolsyra nu så Hövdingen har helt rätt skulle jag säga. Som sagt, min första batch. Var ute efter den fatöl jag druckit på värdshusen ute på landet i Bayern. Smeker ner i halsen. Det blev precis så. Mycket bra skum också. Ska koka en omgång till imorgon.
Efter kallkraschen tänkte jag kolsyra på 10C och strax under 1 bar vilket jag tror är serveringstryck. Kommentarer?
Skogsbryggaren
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tisdag 2020-08-25 17:43

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Skogsbryggaren » fredag 2020-08-28 19:11

Har inga säkerhetsventiler på mina fat. Har ett corneliusfat och på det finns en sådan.
Hur mäter man jämviktstryck?
Skogsbryggaren
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tisdag 2020-08-25 17:43

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2020-08-28 19:48

Ansluter du gaskopplingen på fatet utan att öppna kranen på gasflaskan ser du vilket tryck det är i fatet på manometern på regulatorn (tror jag).
Alternativt har man en gaskoppling med en manometer, men det är lite överkurs dock.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Skogsbryggaren » lördag 2020-08-29 09:11

Saint skrev:Oj, 2 bar låter galet. Jag har serveringstemp 6 grader i mitt kylskåp. Drar på strax över 1 bar på alla öl jag gör. Efter max 5 dagar har jag drickbar kolsyra, efter 10 dagar är den perfekt.
Det du kan göra är att slå av trycket och försiktigt släppa ut allt övertryck genom säkerhetsventilen. Skruva sedan på till 1 bar och lämna det där.
Spraya fatet och alla kopplingar med Starsan (el liknande) så ser du direkt om du har läckage.


Då testar jag med dina siffror när det är dags nästa gång i slutet på november. Tackar.
Skogsbryggaren
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tisdag 2020-08-25 17:43

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster