Kolsyresättning fat

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Kolsyresättning fat

Inläggav Skogsbryggaren » tisdag 2020-08-25 17:56

Hej allihop. Ny här.
Har gjort min första sats, en bayersk ljus lager. Kör med en 30-liters Brewolution kokare. Har en Cornelius Maxi 210 kylanläggning i köksön. Nu till frågan.
Kokade ölet, satte det på jäsning i 12-14 grader. Tog en vecka ungefär. Sen kall-kraschade jag ölet i 10 veckor. Tankade över 25 liter till ett 30-litersfat. Smakade ypperligt. På med regulator och en sodastream-flaska. Kollade på nätet och kom fram till att 7-10 dagar under 2 bar. Ställde kylen på 2 grader. Ska tydligen vara lättare för kolsyran att tränga in i ölet vid låg temp. Efter 10 dagar kopplade jag upp fatet på kylanläggningen. Döm om min förvåning när kolsyran var noll. Absolut ingen kolsyra alls. Vad har jag gjort för fel?
Skogsbryggaren
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tisdag 2020-08-25 17:43

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-08-25 19:02

Det enda jag kan tänka mig är att du har läckage.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Djonk » tisdag 2020-08-25 19:18

Och tur är nog det för 2 bar i 2 grader kan bli dubbelt så mycket kolsyra som är normalt för lager. Bättre att ställa in på serveringstryck direkt om du låter ölet stå.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav HakanO » tisdag 2020-08-25 20:07

Var kranen öppen i kolsyre flaskan hela tiden, eller har du fyllt upp 2 bar och sen stängt kranen direkt?

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Skogsbryggaren » tisdag 2020-08-25 21:20

Har inte läckage. 2 bar i 2 grader var vad jag läste mig till. Är det fel? Kranen var öppen hela tiden. Anslöt tuben, vred upp till 2 bar och väntade i 10 dagar. Kör ni med fat eller flaskor? Hur gör ni som kör med fat?
Skogsbryggaren
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tisdag 2020-08-25 17:43

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Skogsbryggaren » tisdag 2020-08-25 21:22

Läste mig till att dra ner till serveringstryck, strax under 1 bar, när fatet kopplas upp efter 7-10 dagar under 2 bar. Första gången för mig så har ingen erfarenhetsbank.
Skogsbryggaren
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tisdag 2020-08-25 17:43

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Snow » tisdag 2020-08-25 21:42

Skogsbryggaren skrev:Läste mig till att dra ner till serveringstryck, strax under 1 bar, när fatet kopplas upp efter 7-10 dagar under 2 bar. Första gången för mig så har ingen erfarenhetsbank.


Ska du servera från tapp så kan jag nästan lova att du bara kommer få skum i kranen.
Jag trycker mina flaskor till 1,7-2 och det är i mesta laget. Jag gjorde ett test med ett fat i sommras och gav upp
går inte att servera bärs med så mycket kolsyra i kran.

Om jag skulle börjat ge mig på tapp igen skulle jag ställa faten med max 1bar i 2grader i ett par veckor och sedan testa.
Får du avslagen bärs så höj sakta med flera dagars mellan rum.

Va det tryck kvar i Sodastreamflaskan? Två veckor i 2 grader är mer än tillräckligt skulle jag säga, du har läckage eller stopp i trycket till fatet....
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Skogsbryggaren » onsdag 2020-08-26 00:46

Ny flaska. Inget stopp. Ett satans tryck kvar. Bara skum fats jag stängt kranen och tagit flera kannor. Börjar bli på lyset. Tungt att vara ölbryggare. Får testa nästa sats som du säger; börja på 1 och öka så sakteliga. Kommer inte ihåg vilket forum jag läste på men som sagt, kolsyra på 2 bar och servera på ca 1 bar. Får testa med 1 bar och öka samt bevaka åtgången i tuben för att se om det faktiskt går in något i fatet över tid. Tycker att det börjar bli lite surr i ölet ju mer jag tömmer. Kan vara surr i mitt huvud också. Lite oklart.
Läste också någonstans om ”purging”, dvs trycksätta och sedan lätta med ventil för att sedan trycksätta igen. Tyvärr finns ingen ventil på 30-litersfaten jag har. Har ett 18-litersfat, cornelius. Där finns en ventil. Tänker att det inte kan vara raketforskning att kolsyresätta öl. Måste bara knäcka koden, hur enkel eller svår den kan vara.
Skogsbryggaren
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tisdag 2020-08-25 17:43

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Hövdingen » onsdag 2020-08-26 01:02

Vilket tryck du ska ha för att kolsyra beror dels på vilken temperatur det står i men även hur mycket kolsyra du vill ha i fatet. Du vill inte ha veteölsnivå på din bitter och vice versa. Om du utgår från 2 bars tryck måste det stå betydligt varmare än 2 grader. Jag föredrar måttlig kolsyra i mina lager och skulle satsa på 2.4 volymer CO2. Vid två grader skulle du behöva ha ca 0.6 bar och vid 10 grader ca 1.1 bar. Om du ändå envisas med att trycka i 2 bar skulle kylskåpet behöva vara 23 grader varmt för att uppnå den kolsyrenivån.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Skogsbryggaren » onsdag 2020-08-26 08:54

Ok. Så det var för låg temp och för högt tryck. Jag envisas inte med någonting. Vill bara få reda på hur man gör. Då försöker jag följa dina siffror. Hur räknar man, hur ser formeln ut? Skulle vara bra om man kunde köra på 5 grader så fatet är väl kylt när ,an kopplar upp det i anläggningen.
Skogsbryggaren
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tisdag 2020-08-25 17:43

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Djonk » onsdag 2020-08-26 11:14

http://livingdeadbrewery.se/brygga-ol-h ... satta-fat/

Att det pyser in kolsyra under kolsyresättning och tappning är som sig bör.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2020-08-26 11:30

Koden gällande tvångskolsyrning (tvångskarbonering om det ska vara rätt) är inte så konstig.
Gasutrymmet i fatet och kolsyretrycket i ölen jämnar ut sig när du trycker i gas (lämpligen CO2) Ju lägre temperatur desto lägre tryck behövs för att nå önskad kolsyreinnehåll.

Det finns tabeller för vilket jämviktstryck det ska vara för att få önskad mängd kolsyra i ölen.
https://maltmagnus.se/image/2266/kolsyreschema2.jpg
Siffrorna inuti tabellen är liter gas per liter öl, lager har alltså mellan 2,2-2,6 liter gas/liter öl enligt tabellen.

Beroende på hur stor gasfickan i fatet är sjunker trycket snabbare eller långsammare när man lossar gasslangen. När du trycksätter fatet med 2bar och lossar gasslangen från fatet kommer trycket att sjunka på någon timme till 0,1-0,2 bar. Koldioxiden har tagits upp av ölen och blivit kolsyra. Ju mer gas som ölen tar upp desto mindre kommer trycket att sjunka, skillnaden på trycket mellan gasfickan och ölen blir ju mindre efterhand.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Skogsbryggaren » onsdag 2020-08-26 12:45

Är som sagt nybörjare. Ska man alltså inte låta gastrycket ligga på? Alltså släppa på och sen stänga av gastillförseln?
Skogsbryggaren
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tisdag 2020-08-25 17:43

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Djonk » onsdag 2020-08-26 12:57

Det är fördelaktigt att lämna gasen på åtminstone tills jämnviktstryck uppnåtts. Pilsnerkokarens exempel var nog för att förklara teorin.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kolsyresättning fat

Inläggav Skogsbryggaren » onsdag 2020-08-26 13:45

Ok. Får se om det kanske tränger in något närmsta dagarna. Stängde av kranen till tuben eftersom det är ett för högt tryck nu. Kommer bara skum. Tömde ut en del öl igår. Ska tappa upp lite till ikväll så får vi se. Återkommer.
Skogsbryggaren
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: tisdag 2020-08-25 17:43

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster