Mängd spargevatten

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Mängd spargevatten

Inläggav Silverhanden » fredag 2020-07-31 18:37

Tjena allihop!

Jag ska göra en Stout imorgon och har dykt på något skumt i Brewfather. Läst på som fan på olika forum och inlägg och hemsidor osv men utan att bli helt klok på det. Gäller även herr Ekstedts sida.


Grain 6kg
25L Pre-boil

22.76L Mash water
7L Sparge water

26.84L mash volume (water+grain)

För mig låter 7L sparge väldigt lite? Kan inte skölja ut allt socker från malten med den mängden?
Vettigare borde vara något som 20L mash water och 10L sparge?

Någon som vet varför Brewfather ger mig så lite sparge?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Mängd spargevatten

Inläggav Hövdingen » fredag 2020-07-31 19:02

Det beror på vad du har slagit in på liqour to grist ratio. Du verkar ha ungefär 4 liter per kilo.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Mängd spargevatten

Inläggav skyking » fredag 2020-07-31 20:46

Tycker du att vatten är en tämligen dyr råvara? Om inte så föreslår jag att du förbereder 25L för lakning. Det är fan så mycket mer irriterande att stå där och sakna 18L lakvatten än att hälla ut 18L överblivet lakvatten.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mängd spargevatten

Inläggav Silverhanden » fredag 2020-07-31 20:58

Hövding och Sky jag behöver nog mer/bättre förklaringar än ovannämnda!

Hövding - Kanske systemet ändrar beroende på vilken bryggprofil jag valt? På Ale blir det ju mer lakvatten än på Stout här.

Sky - Ja jo, men hur vet jag hur mkt lakvatten som behövs för att pusha ut sockret ordentligt? Det borde finnas någon vettig tumregel?

Min tanke är att mäskvatten och lakvatten skiljer sig åt i kvalité så att säga. Om jag har för lite lakvatten kommer det ligga kvar för mycket socker i maltbädden.

För lite mäskvatten leder till dåligt utbyte då jag får för mycket lakvatten som går rakt igenom utan att dra med sig något vettigt?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Mängd spargevatten

Inläggav Wassborg » fredag 2020-07-31 23:15

Vet inte hur grainfathers programvara ser ut. Men i beersmith ändrar man malt/vatten-förhållandet i mäskningsprofilen. Kanske är liknande för dig?
Jag kommer inte ihåg hur mycket volymen som är under malten i ditt bryggverk. Men den volymen läggs på utöver malt/vatten-förhållandet.
Hittar du rätt inställning är det inga konstigheter att pröva en tjockare mäsk på kanske 2,5 - 3 L vatten per kg malt för att ha mer lakvatten.
Att alen hade mer lakvatten kanske beror på att du skruvat lite på brygghuseffektiviteten sen den bryggningen? Det påverkar också.
Wassborg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 24
Blev medlem: onsdag 2020-04-22 09:05

Re: Mängd spargevatten

Inläggav skyking » lördag 2020-08-01 00:44

Silverhanden skrev:Hövding och Sky jag behöver nog mer/bättre förklaringar än ovannämnda!

Hövding - Kanske systemet ändrar beroende på vilken bryggprofil jag valt? På Ale blir det ju mer lakvatten än på Stout här.

Sky - Ja jo, men hur vet jag hur mkt lakvatten som behövs för att pusha ut sockret ordentligt? Det borde finnas någon vettig tumregel?

Min tanke är att mäskvatten och lakvatten skiljer sig åt i kvalité så att säga. Om jag har för lite lakvatten kommer det ligga kvar för mycket socker i maltbädden.

För lite mäskvatten leder till dåligt utbyte då jag får för mycket lakvatten som går rakt igenom utan att dra med sig något vettigt?


Vad gäller mäskning så brukar jag köra med 2.5L/kg, kör man BIAB så kör man kanske mer. Att man skulle få sämre utbyte med för lite mäskvatten är möjligt, men då skall du nog gå ner till verkligen för lite mäskvatten. Jag tror inte du har något att vinna i utbyte på att öka mängden med tanke på att du förlorar i utbyte på grund av lakningen som du påpekar.

Vad gäller lakvatten brukar jag resonera så att om du har förberett samma volym som preboil så kommer du i alla fall ha tillräckligt med lakvatten.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mängd spargevatten

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-08-01 10:52

Silverhanden skrev:Hövding och Sky jag behöver nog mer/bättre förklaringar än ovannämnda!

Hövding - Kanske systemet ändrar beroende på vilken bryggprofil jag valt? På Ale blir det ju mer lakvatten än på Stout här.


Exakt. Det har att göra med vilken profil du valt. Du väljer i profilen hur mycket vatten du vill ha per kilo malt. Sen räknar programmet med absorption rate (beroende på vad du valt där, exempelvis 0.8 liter per kilo). Efter det räknat programmet ut det lakvatten du behöver för att uppnå Preboil Volume.

Exempel.

4 kg malt med l/g ratio på 2.5 och 25 liter pre boil volume.

25=(4*2.5)*0.8+ mängd lakvatten

OG är sedan en produkt av uträkningen ovan. Så Brewfather räknar inte med att maximera mängden utlakat socker utan istället att uppnå rätt volym. Det beräknade OGt presenteras sedan och då är det upp till dig att korrigera maltmängden om du önskar annat OG.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster