Buteljering Temperatur

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Buteljering Temperatur

Inläggav grainbryggaren » onsdag 2020-07-29 18:38

Hejsan,

Buteljerade min öl för två dagar sedan, ölen står nu på flaska i kylen.

Kom på nu att de kanske fortfarande ska stå i rumstemperatur? Borde jag ta ut de ur kylen och låta dom stå i rumstemperatur istället?

Mvh

Grainbryggaren
grainbryggaren
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: onsdag 2020-07-29 18:34

Re: Buteljering Temperatur

Inläggav Rotsac » onsdag 2020-07-29 20:06

grainbryggaren skrev:Hejsan,

Buteljerade min öl för två dagar sedan, ölen står nu på flaska i kylen.

Kom på nu att de kanske fortfarande ska stå i rumstemperatur? Borde jag ta ut de ur kylen och låta dom stå i rumstemperatur istället?

Mvh

Grainbryggaren


Ja.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 682
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Buteljering Temperatur

Inläggav grainbryggaren » onsdag 2020-07-29 20:07

Rotsac skrev:
grainbryggaren skrev:Hejsan,

Buteljerade min öl för två dagar sedan, ölen står nu på flaska i kylen.

Kom på nu att de kanske fortfarande ska stå i rumstemperatur? Borde jag ta ut de ur kylen och låta dom stå i rumstemperatur istället?

Mvh

Grainbryggaren


Ja.


Tack, då tar jag och flyttar ölen till rumstemperatur
grainbryggaren
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: onsdag 2020-07-29 18:34

Re: Buteljering Temperatur

Inläggav Perwaste » onsdag 2020-07-29 20:42

Rumstemp i två veckor, sedan till plats du tänkt förvara i. Källare eller något liknande svalt.

Då kan du också passa på att peta in någonting i kylen för ett test några timmar senare. Vad är det du har bryggt?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Buteljering Temperatur

Inläggav grainbryggaren » onsdag 2020-07-29 21:10

Perwaste skrev:Rumstemp i två veckor, sedan till plats du tänkt förvara i. Källare eller något liknande svalt.

Då kan du också passa på att peta in någonting i kylen för ett test några timmar senare. Vad är det du har bryggt?


Fick för mig att de skulle kylas efter flaskning av någon anledning, bra att jag frågade.

Jag bryggde en Golden Ale(första bryggningen)
grainbryggaren
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: onsdag 2020-07-29 18:34

Re: Buteljering Temperatur

Inläggav grainbryggaren » fredag 2020-07-31 19:23

Hej igen,

Jag slängde in en öl i kylen en stund och testade den och har nu några frågor.

1. Det skummade väldigt mycket när jag öppnade ölen, vad kan detta bero på?
2. Det smakade väldigt mycket alkohol, kan jag ha använt för mycket jäst(jag hade ej hydrometer när jag bryggde så jag vet inte alkoholhalten)?
grainbryggaren
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: onsdag 2020-07-29 18:34

Re: Buteljering Temperatur

Inläggav Silverhanden » fredag 2020-07-31 21:33

Jag har läst mig till att lagringen efter buteljering bör vara ca 2 veckor i 12 grader. Typ 12-15.
Någon som hade gjort en del tester och hittat det han tyckte var optimal temp!
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Buteljering Temperatur

Inläggav Perwaste » lördag 2020-08-01 08:18

[quote="grainbryggaren"
1. Det skummade väldigt mycket när jag öppnade ölen, vad kan detta bero på?
2. Det smakade väldigt mycket alkohol, kan jag ha använt för mycket jäst(jag hade ej hydrometer när jag bryggde så jag vet inte alkoholhalten)?[/quote]

1 Troligen har det fortfarande varit pågående jäsning när du flaskade, och hade i mer socker. Skaffa en hydrometer till nästa gång så du kan följa förloppet, och inte flaska för tidigt. Nu behöver du inte vaska allting, utan pys försiktigt ut kolsyra någon gång istället. Det finns beskrivet i andra trådar. Vet du om du hade någon synlig bottensats, storlek?

2 Här är det nog mer balansen i ölen, receptet etc som är orsaken. Det blir inte mer alkohol för att du har mer jäst. Det kan bara jäsa det socker som finns tillgängligt i vätskan. Extrem överjästning eller underjästning kan iofs ge smaker, men det tror jag inte du har drabbats av.

Var det ett färdigt paket ingredienser du bryggde av, eller var det löst ihopplockat av dig? Vilken jäst var det?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Buteljering Temperatur

Inläggav Djonk » lördag 2020-08-01 08:35

In med allt i kylen igen om det verkar vara för mycket kolsyra, för att stoppa upp jäsningen.

Om ölet är relativt avslaget men att det skummar när du öppnar beror det på att du öppnat för tidigt istället, innan kolsyran haft tid att lösa sig jämnt i flaskan.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Buteljering Temperatur

Inläggav ekstedt » lördag 2020-08-01 10:32

Silverhanden skrev:Jag har läst mig till att lagringen efter buteljering bör vara ca 2 veckor i 12 grader. Typ 12-15.
Någon som hade gjort en del tester och hittat det han tyckte var optimal temp!


Det var någon som hade fått för sig detta ja. Testerna var inte så rigorösa direkt. Inget att fästa sig vid.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Buteljering Temperatur

Inläggav grainbryggaren » lördag 2020-08-01 11:05

Perwaste skrev:[quote="grainbryggaren"
1. Det skummade väldigt mycket när jag öppnade ölen, vad kan detta bero på?
2. Det smakade väldigt mycket alkohol, kan jag ha använt för mycket jäst(jag hade ej hydrometer när jag bryggde så jag vet inte alkoholhalten)?


1 Troligen har det fortfarande varit pågående jäsning när du flaskade, och hade i mer socker. Skaffa en hydrometer till nästa gång så du kan följa förloppet, och inte flaska för tidigt. Nu behöver du inte vaska allting, utan pys försiktigt ut kolsyra någon gång istället. Det finns beskrivet i andra trådar. Vet du om du hade någon synlig bottensats, storlek?

2 Här är det nog mer balansen i ölen, receptet etc som är orsaken. Det blir inte mer alkohol för att du har mer jäst. Det kan bara jäsa det socker som finns tillgängligt i vätskan. Extrem överjästning eller underjästning kan iofs ge smaker, men det tror jag inte du har drabbats av.

Var det ett färdigt paket ingredienser du bryggde av, eller var det löst ihopplockat av dig? Vilken jäst var det?[/quote]

1. Okej, då ska jag vara noggrannare med fg värdet i fortsättningen, det var rätt mycket bottensats i den ölflaskan jag öppnade( 33cl flaska). För mycket kolsyra var det inte i alla fall.

2. Hmm...märkligt

Som sagt så var detta min första bryggning utan förväntningar, tycker det är bra att fråga så man vet i fortsättningen och lär sig av mina misstag. Jag bryggde en stout för ca 1 vecka sen där jag mätte og och där receptet var betydligt lättare att följa.
grainbryggaren
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: onsdag 2020-07-29 18:34

Re: Buteljering Temperatur

Inläggav Djonk » lördag 2020-08-01 14:52

Överdrivet mycket bottensats leder också till att det skummar. Låt de stå ett par veckor i rumstemperatur och sen någon vecka i kyl (gärna lite extra kallt) så borde det gå bättre.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron