Utrustningsutveckling för nybörjare

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Utrustningsutveckling för nybörjare

Inläggav WhiteWhale » torsdag 2020-07-09 12:17

Hej!

Jag är total nybörjare men har stora planer på små goda satser för kamratkonsumtion.
Gjorde klar min första West Coast från köksbryggeriet härom veckan och startade ett första eget recept förra helgen.
Nu lurar jag på en trögflytande imperial liquorice stout kring 10-11% och att utveckla mitt hemmabryggeri.
Dollar är väl inget jätteproblem eftersom jag har hyfsat jobb och över 40.

Men vad tycker ni att man ska köpa för grejer? Vad gör störst skillnad först? I vilken ordning?
Funderar bl.a. på en kyl för jäsning i lägre temp, trycktank, kokkärl med temp/cirkulation/filtertunna, m.m.
Kyl känns vettigt? Verkar som jag behöver det till min stout?

Tack så länge! :)
WhiteWhale
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: torsdag 2020-07-09 12:03

Re: Utrustningsutveckling för nybörjare

Inläggav Hövdingen » torsdag 2020-07-09 13:34

Om dollar inte är ett problem skulle jag kolla på två kylar direkt. Då slipper du hålla på med flaskor och kan används en av kylarna till servering ur fat. All in one bryggverk är inte något man måste ha i början. Man kommer långt med BIAB eller med kylboxar.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Utrustningsutveckling för nybörjare

Inläggav Djonk » torsdag 2020-07-09 14:21

Jag håller med. Det går att komma runt problem med temperatur på billigare sätt men efter kylspiral/annan vörtkylare är det jäskyl som förenklar mest och efter det fat (som du också kan jäsa i) plus helst en kyl för servering.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm