Första flaskningen byta kärl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Första flaskningen byta kärl

Inläggav Silverhanden » lördag 2020-06-27 11:25

Hej! Ska nu flaska min APA och bestämt mig för att tappa över från jäskärlet (med kran) till en tapphink (med kran). Kokar upp lite socker och vatten som primningsmetod.

Det kommer ju bli en liten oxidering på det här sättet men kommer inte på något bättre sätt att göra det på. Jag tog öl ur kranen från tappkärlet när jag mätte FG och märkte att jag fick med mig en hel del bottensats.

Nu till min fundering:

Ska ju flaska en Weissbier också. Det vore ju riktigt nice att direkt kunna tappa direkt från jäskärlet ner i sockrade flaskor. Det kanske kan gå på en Weiss? Går ju inte att det kommer med lite extra sediment och jästsmak?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Första flaskningen byta kärl

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-06-27 13:23

Förlåt, förstår inte frågan. Så länge kranen sitter vid eller strax under femliterssträcket (på en 30l-hink) borde det mesta av bottensatsen ligga under kranen och därför inte hamna i primhinken/flaskan. Om du väljer att köra med carbonation drops eller doserar socker i flaskan ser jag inget problem i att butteljera direkt därifrån.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Första flaskningen byta kärl

Inläggav erno » lördag 2020-06-27 13:28

Kolla in tabellen på http://wiki.shbf.se/index.php/Kolsyres%C3%A4ttning för rätt mängd prima per flaska och använd sedan en doseringsspruta för medicin.

Blås ut flaskorna med kolsyra innan fyllning.

Tidskrävande men har fungerat klockrent varje gång jag flaskat.
Användarvisningsbild
erno
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: fredag 2017-06-23 08:32
Ort: Norrtälje

Re: Första flaskningen byta kärl

Inläggav Djonk » lördag 2020-06-27 14:45

Blir antagligen inte bättre av att tappa över till en "flaskningshink" - då blandar du ju extra bottensats i alla flaskor. Är det så att kranen är lite långt ner kommer du få med bös i de första flaskorna men i alla fall inte så mycket i de sista. Låt de med mycket bottensats stå ett par veckor i kylskåp efter flaskjäsningen och häll försiktigt i ett svep men lämna någon cm i botten så är problemet löst.

Alternativt använd en hävert för att överföra från toppen om kranen sitter alldeles för långt ner.

För veteöl sitter mycket trevlig smak i jästen så där väljer ju många att stjälpa i det som finns i flaskan med flit.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Första flaskningen byta kärl

Inläggav Silverhanden » lördag 2020-06-27 16:51

Tack gänget!

Katastrofen var framme: Skulle ta en mätning och när jag öppna kranen märkte jag att det droppa ut. Hade skruvat på den för mjukt. Skulle inte gå att tappa från den.

Lösningen blev att hälla över allt till ett annat kärl och utsatte ölen för oxidering, satan!

Ajja, det är ju vad det är så ska kolla FG nu och se om det kan vara färdigjäst.
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster