Hur länge kan öl stå i jäskaret innan det tar skada

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Hur länge kan öl stå i jäskaret innan det tar skada

Inläggav miggymop » onsdag 2020-06-24 14:34

Hej,
Jag har hoppat in i denna värld med hull och hår och vill egentligen inget annat än att brygga...och så kommer semester :(

Så...min fråga är hur länge ölen kan stå i jäskaret innan det börjar ta skada? Anledningen till frågan är att jag vill brygga ölen nu och sedan buteljera efter jag kommer hem från semester (4 veckor) så vi pratar inte om att det ska stå ett halvår eller så.

Troligen beror det på en massa faktorer gällande råmaterialet och miljön och detta är en IPA med massor av Humle i och det kommer att stå svalt (17 grader) och mörkt. Tanken är att torrhumla när jag kommer hem och alltså låta den stå ytterligare 3-7 dagar beroende på vad rekomendationen är.


-Micke-
miggymop
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: måndag 2020-06-22 10:37

Re: Hur länge kan öl stå i jäskaret innan det tar skada

Inläggav MCMLXXXII » onsdag 2020-06-24 16:53

Om man går efter vad John Palmer säger så är det inga problem alls.
Jag har som mest låtit det stå cirka två veckor efter att det hade jäst färdigt, så kan inte tala av egen erfarenhet.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Hur länge kan öl stå i jäskaret innan det tar skada

Inläggav Hövdingen » onsdag 2020-06-24 17:31

Jag har låtit det stå i upp till sex veckor utan problem. Beror också på volymer och jäskärlets geometri men för hembryggare ska det inte vara några problem i de flesta fall.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Hur länge kan öl stå i jäskaret innan det tar skada

Inläggav miggymop » onsdag 2020-06-24 17:37

Tack för snabb feedback!

Då får de stå upp till 5 veckor. Jag får göra en lite detour från semestern och torrhumla :)
miggymop
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: måndag 2020-06-22 10:37

Re: Hur länge kan öl stå i jäskaret innan det tar skada

Inläggav skyking » torsdag 2020-06-25 06:12

Det bör gå bra, brukar säga att tappa upp kan man göra när man har tid (inom rimliga ramar). Möjligen hade jag varit lite skeptisk till torrhumlingen vid det laget med tanke på oxidationsrisk.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Hur länge kan öl stå i jäskaret innan det tar skada

Inläggav Hövdingen » fredag 2020-07-03 06:01

Igår tappade jag upp en maibock som jag varit för lat för att göra något åt och som därför fått stå i jäskärl i lite över 40 dagar. Inga som helst problem. Däremot har han jag delar lokalen med inte varit där på nästan ett år. Han har ca 60 liter stout som fått sitta på jästen i en cylindrokonisk tank sen juli förra året. Skulle ta ett smakprov för ett par månader sedan för att jämföra med min porter jag gjort. Det luktade som om en en hel hord med råttor tagit sig in för att spendera sina sista timmar där. Om du råkar ut för autolys kommer du märka det.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Hur länge kan öl stå i jäskaret innan det tar skada

Inläggav Djonk » fredag 2020-07-03 10:41

Efter ett halvår blir risken överhängande om man inte har brettanomyces i ölet. Sen är det inget som garanterar att det ska bli bra heller :mrgreen:
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster