märkligt og som ökat

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

märkligt og som ökat

Inläggav JohanBryggare » tisdag 2020-05-26 19:49

Bryggde en ale som fick ett OG på 56 efter koket den 25/4 den 2/5 var og 11, men jag hade inte möjlighet att tappa den då utan den har fått stå till igår den 25/5 och när jag då kollar og så är det 16 hur kan det bli så? det kan väl inte vara möjligt Hoppas nån varit med om nåt liknande / Ovetande
JohanBryggare
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tisdag 2020-05-26 19:33

Re: märkligt og som ökat

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-05-26 20:08

Använde du refraktometer eller hydrometer för att mäta SG efter jäsning? En refraktometer bör endast användas under själva bryggningen. Vilken temperatur mätte du SG i? Temperatur påverkar det värde en hydrometer visar. Har du kalibrerat din hydrometer? Tips, OG är värdet innan jäsning och det kallas FG när jäsningen är klar. OG står för Original Gravity och FG för Final Gravity :)
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: märkligt og som ökat

Inläggav JohanBryggare » tisdag 2020-05-26 20:25

Jag hade en refraktometer innan jäsning och en Hydrometer som jag fått kalibrera med lite tape för att den skulle visa rätt tempen va 20 gr just det ja det heter FG inte Og
trodde kanske att det var lite naturlig kolsyra i jäsfatet och att det kan påverka hydrometern men det spelar ingen roll. Kan det bildas något annat i ölet som påverkar den specifika vikten, eller så mätta jag fel hel enkelt, ska tillägga att den här brygden så använde jag champagne jäst fur kul och se vad det skulle ge för effekt på ölet.
JohanBryggare
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tisdag 2020-05-26 19:33

Re: märkligt og som ökat

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-05-26 21:26

Koldioxid kan säkert påverka. Har aldrig läst något om det men brukar alltid lägga mina prover i ett glas och skaka ur den. I övrigt kan jag inte hjälpa dig. Du verkar ha gjort allt rätt och jag har ingen aning om vad som kan ha gått konstigt till.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: märkligt og som ökat

Inläggav Perwaste » onsdag 2020-05-27 08:39

När hydrometern ligger i ölen fäster kolsyran rätt snabbt på den med bubblor, med följden att den stiger rätt mycket. Om man snurrar runt den mellan fingrarna, lyfter den och hastigt stoppar ned den igen kan man få ett värde om man är snabb med den avläsningen.

Men så enkelt kan det väl imte vara, och det har du säkert redan tänkt på.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 334
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: märkligt og som ökat

Inläggav skyking » onsdag 2020-05-27 08:54

JohanBryggare skrev:Bryggde en ale som fick ett OG på 56 efter koket den 25/4 den 2/5 var og 11, men jag hade inte möjlighet att tappa den då utan den har fått stå till igår den 25/5 och när jag då kollar og så är det 16 hur kan det bli så? det kan väl inte vara möjligt Hoppas nån varit med om nåt liknande / Ovetande


Jag misstänker att du har gjort något misstag vid en av mätningarna. Det har nämnts att kolsyrebubblor kan ha fastnat på hydrometern. Ett annat fel kan vara att hydrometern fastnar på väggen eller att du helt enkelt inte har tillräckligt stort prov så att hydrometern bottnar.

De skäl jag kan komma på för att SG skall ändra sig tycker jag inte påverkar tillräckligt mycket eller snabbt, eller ens i rätt riktning:

  • Koldioxid lämnar lösning gör att SG sjunker
  • Vatten och alkohol förångas. Osäkert vilket håll SG ändras, men snabbt går det inte iaf.
  • Mikrobiologisk aktivitet gör normalt att SG sjunker.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: märkligt og som ökat

Inläggav Djonk » onsdag 2020-05-27 09:55

Om det första provet var 39 grader motsvarar det 1,016 vid 20C. Men så länge du inte bryggt med kveik är det osannolikt :mrgreen:
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: märkligt og som ökat

Inläggav JohanBryggare » torsdag 2020-05-28 22:20

Tack för alla råd har nu testat det mesta som går att testa, tog av två deciliter och ställde på diskbänken som jag skakade lite morgon och kväll, den var ikväll helt klar och all jäsning hade stannat FG hamnar på 14, så det måste vara en felvisning som jag inte förstår. kommer att låta den jäsa en vecka till och sen kallkrascha den innan tappning, den långa jästiden måste bero på att jag använde champange jäst skall bli spännande att smaka den / otålig o ovan. :D
JohanBryggare
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tisdag 2020-05-26 19:33


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster