lite kolsyra

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

lite kolsyra

Inläggav arer » tisdag 2020-04-07 17:06

Hej
Jag gjorde en lager där den först jäste i 10 grader i två veckor sedan bytte jag kärl och jäste vidare vid en lägre temp (ner till 4 grader) sex veckor.
Jag flaskade det och pluppade ner en sockerbit. Efter tolv dagar så stoppade jag ner det i jordkällare.

Provade först slasken (sista flaskan) som var bra utjäst i förra helgen. Bjöd på en av de andra flaskorna som var i stort sett avslagen med mycket lite kolsyra.

Jag antar att det inte är fysiskt möjligt att vara så noga att man inte får med någon jäst vid flaskningen och det pös vid avkorkningen så korken var tät.

Min teori är att jästen kanske var för svag/" i dvala" så den inte har hunnit jäsa ut sockerbiten, eller finns det någon annan förklaring?

Är lösningen att plocka upp backarna i rumstemp igen och låta jäsningen gå klart eller ska jag låta den vara kvar i källaren. Jordkällaren kommer ju att sakta öka i temp till ca 10-12 grader i sommar
Systembolaget är ju trots allt öppet under dessa Corona tider så jag behöver ju inte röra ölen nu
arer
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: lördag 2020-03-21 08:27

Re: lite kolsyra

Inläggav Djonk » tisdag 2020-04-07 20:24

Eftersom du har lagrat länge såpass kallt fick du antagligen väldigt lite jäst med i flaskorna. Kan lösa sig efter tillräckligt med tid, men större chans om du plockar upp från jordkällaren. Nästa gång kan du se till att få med lite ny jäst om du ska flaskjäsa eller flaska tidigare.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: lite kolsyra

Inläggav arer » onsdag 2020-04-08 17:47

Då kanske man skulle varit slarvigare vid flaskpåfyllningen så det kom med mer jäst? Kanske ska köpa någon bok istället för att bara prova
tack för att ni svarar
arer
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: lördag 2020-03-21 08:27

Re: lite kolsyra

Inläggav Djonk » onsdag 2020-04-08 18:01

Mja, du vill inte vara slarvig så att det kommer för mycket syre i flaskorna. Den enkla lösningen är att inte lagra kallt så länge, se bara till att det har jäst ut (många höjer temperaturen snarare än sänker mot slutet av jäsningen, sen räcker det ganska långt att ha ölet kallt några dagar till en vecka innan omtappning)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: lite kolsyra

Inläggav Perwaste » onsdag 2020-04-08 18:44

Det där med bok är en mycket bra idé, gör det. Då får man ihop helheten i hela processen liksom.

T ex Lindh har skrivit en bok som passar både nybörjaren och den som har ett gäng bryggningar bakom sig.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster