Torrhumla

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Torrhumla

Inläggav fsson » onsdag 2020-03-04 12:23

Hej
En fråga jag brygger en APA som skall jäsas i 14 dagar i 18 grader sedan skall den kall kraschas i 3 dagar i 2 grader. Receptet säger att jag skall torrhumla den i 7 dagar. Nu till min fråga räknar jag in kallkrash dagarna i de 7 dagarna eller torrhumlar jag först 7 dagar och sedan kallkrashar den i tre dagar?

Tackar för svar
Fredrik
fsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2017-04-24 19:43

Re: Torrhumla

Inläggav skyking » onsdag 2020-03-04 12:33

Det kan du göra lite som du vill med. Som jag förstått det så får man inte så mycket mer humlesmak om du låter det stå ett par dagar mer eller mindre vid den tiden. Du kan dessutom låta det stå kallt några dar till om det passar ditt schema bättre.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Torrhumla

Inläggav MegalodoNBrewing » onsdag 2020-03-04 12:35

Hej.
Det är nog hugget som stucket, ifall det inte är definierat i ditt recept. Jag skulle nog tillsatt humlen och låtit den ligga 7 dagar under den varmare jäsningen i ditt fall, eftersom aromoljorna löser sig bättre då. Använder du humlepellets skulle det räcka med kortare tid också.
Du kan låta den ligga kvar under de dagar du kallkraschar med. En sådant kort period kommer inte att ge någon gräsig smak, särskilt inte i låg temperatur.

EDIT: Tvåa på denna bollen såg jag :)
Användarvisningsbild
MegalodoNBrewing
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: tisdag 2020-02-11 09:25

Re: Torrhumla

Inläggav Djonk » onsdag 2020-03-04 12:48

Så länge humlen är i kontakt med ölet ger den potentiellt smak, så räkna med kallkraschen. Däremot kan det vara bra att torrhumla innan jäsaktiviteten dör ut helt - inte säkert att du behöver vänta så länge innan kallkrasch, ta antalet dagar lite med en nypa salt - det skiljer sig i verkligheten.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster