Så j**la klumpig ölbryggare

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Så j**la klumpig ölbryggare

Inläggav Nikklau » fredag 2019-03-01 14:56

Hmm okej ja jag har ju en sådan där PET-flaska med tappkran så tveksamt om jag vågar täppa till den och köra in i kylen. Vill inte riskera att behöva dra till IKEA och köpa nytt kylskåp ;)

Men igår kväll, efter, 12 dagar, kunde jag inte hålla mig längre utan vred lite snabbt på tappkranen och smakade lite på ölet. Hur ska jag beskriva det...ja alltså det såg ju inte aptitligt ut utan var otroligt grumligt med massa genomskinligt vitt "gojs" som flöt omkring. Smaken var kanske inte heller sådär superbra. Man kände alkoholen och humle och även lite fruktighet. Jag började fundera på om jag kanske fick med mig en liten bit av jästkakan ut i glaset eftersom jag tycker att tappen sitter lite väl nära den. Men är inte säker, kan också bara vara att "ölet" är otroligt grumligt bara och inte jäst färdigt.

Dilemmat är ju att jag nu haft i torrhumlenpellets i 6 dagar samtidigt som det fortfarande bubblar i jäsröret, ca 1 gång/varannan minut. Läste någonstans att man inte ska låta torrhumlen ligga i längre än ca 7 dagar då smaken den ska bidra med då försvinner och kan ge tråkiga bismaker. Samtidigt är jag osäker på att tappa på flaska eftersom det fortfarande bubblar samt är grumligt som attans. På söndag har det stått och jäst i 14 dagar. Vad säger ni, ska jag tappa på flaska som planerat efter 13-14 dagar eller ska jag avvakta någon vecka till innan jag tappar till flaska?
Nikklau
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: måndag 2019-02-18 23:32

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster