Dubbla mängden - dubbla allt?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Dubbla mängden - dubbla allt?

Inläggav eielex » söndag 2019-01-27 22:12

Hej.
Vill brygga dubbel mängd öl mot vad som står i det recept jag tänkt följa. Är det bara att dubbla alla råvaror rakt av? Tack!
eielex
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: söndag 2019-01-27 22:08

Re: Dubbla mängden - dubbla allt?

Inläggav Drake » söndag 2019-01-27 22:58

More or less, fast vattenmängden får du räkna lite på, för du kommer ju ha lika mycket bortkok och "loss to trub".
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Dubbla mängden - dubbla allt?

Inläggav eielex » måndag 2019-01-28 10:11

Tack! Då skall jag sätta mig in i hur jag räknar ut det.
eielex
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: söndag 2019-01-27 22:08

Re: Dubbla mängden - dubbla allt?

Inläggav ekstedt » måndag 2019-01-28 10:26

Drake skrev:More or less, fast vattenmängden får du räkna lite på, för du kommer ju ha lika mycket bortkok och "loss to trub".


Varför det? Det beror väl på en massa saker som bryggverks utformning m.m. Förluster till jäst, druv och humle påverkas i hög grad av de faktiska mängderna.

När det kommer till vattenmängder så är det något man helt enkelt får lära sig för sig eget system, det är inte så svårt egentligen. Samma sak med maltmängder; det är inte säkert att man har samma utbyte som receptskrivaren.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Dubbla mängden - dubbla allt?

Inläggav ekstedt » måndag 2019-01-28 10:27

eielex skrev:Tack! Då skall jag sätta mig in i hur jag räknar ut det.


https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... lymer.html
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Dubbla mängden - dubbla allt?

Inläggav eielex » måndag 2019-01-28 11:18

Tack för ett bra inlägg. Helt klart basics att kunna räkna ut på det sättet. Jag får skärpa mig! ;) Har bara bryggt en batch, och är nu redo för nr 2. Jag köra Biab.
Hur skall jag tänka kring lakvattnet? Jag lakar genom att sänka ner mäskpåsen i 78c vatten i en kylbox och låta dra 10 min. Enl det recept som jag vill dubbla
(eller egentligen ta från 10L enl receptet till 30L) säger 6 liter lakvatten i kylboxen och 10 liter till mäskningen. Tack för tålamodet!
eielex
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: söndag 2019-01-27 22:08

Re: Dubbla mängden - dubbla allt?

Inläggav ekstedt » måndag 2019-01-28 12:16

eielex skrev:Tack för ett bra inlägg. Helt klart basics att kunna räkna ut på det sättet. Jag får skärpa mig! ;) Har bara bryggt en batch, och är nu redo för nr 2. Jag köra Biab.
Hur skall jag tänka kring lakvattnet? Jag lakar genom att sänka ner mäskpåsen i 78c vatten i en kylbox och låta dra 10 min. Enl det recept som jag vill dubbla
(eller egentligen ta från 10L enl receptet till 30L) säger 6 liter lakvatten i kylboxen och 10 liter till mäskningen. Tack för tålamodet!


Skit i vad recepten säger om vattenmängder, räkna ut själv.

Det där du beskriver är för övrigt inte lakning, det känns som om du behöver läsa på grunderna bättre.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Dubbla mängden - dubbla allt?

Inläggav skyking » måndag 2019-01-28 13:31

Fast med bara en brygd och ingen brygd vid den aktuella volymen kan det vara svårt att ha de siffror som behövs för att räkna. Jag skulle nog bara dubblat rakt av för att se var man hamnar. Sen får man rätt snabbt ganska bra hum om vilka volymer just DU behöver använda.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Dubbla mängden - dubbla allt?

Inläggav ekstedt » måndag 2019-01-28 13:46

skyking skrev:Fast med bara en brygd och ingen brygd vid den aktuella volymen kan det vara svårt att ha de siffror som behövs för att räkna. Jag skulle nog bara dubblat rakt av för att se var man hamnar. Sen får man rätt snabbt ganska bra hum om vilka volymer just DU behöver använda.


Det finns ingen information om att TS ska skala upp volymen jämfört med förra bryggningen.

Oavsett det så är det inte särskilt svårt att räkna ut hur mycket vatten som behövs. Det handlar om att förstå vad man gör. Lakvatten kan man alltid ha lite extra uppvärmt. Den stora osäkerheten är bortkok, men där är det alltid bäst att gissa lågt (säg 10 %) och fylla på med kranvatten vid behov.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster