Bryggverk/Brewferm elgryta+BIAB?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Bryggverk/Brewferm elgryta+BIAB?

Inläggav Jäste » onsdag 2019-01-02 21:17

Ja, jösses. Nu har frun och jag påbörjat ett gemensamt intresse för bryggning. Det är kul, men vi har bara gjort ett par småbatcher hittills. Jag googlar och analyserar, läser på forum och kollar tuben. Ni kanske varit där själva kan jag tro :D .Hon gillar teknik och säger att bryggverk ”verkar väl smidigt”. Jag håller kanske inte riktigt med. Det kan ju bli ståendes om det blir för avancerat. Jag har köpt ett par 30-liters jäskärl, och behöver nu köpa något större för koket. Vill ej låsa mig till spisen i köket, utan kikar på kastrull plus induktionsplatta, billigare bryggverk och elektrisk gryta. ( Brewferm 27 L, 2000w ). Kylspiral kommer också att inhandlas givetvis. I min värld känns BIAB med Brewferm 27 L vettigast, men hittar inget på tuben om den. Det senaste jag hittar på detta forum är typ från 2013 tror jag. (Verkar ha varit på 1800w då)? Funderar på denna, den enklare utan display:
https://bryggbolaget.se/sv/utrustning/j ... ter-1.html

Frågor till er gamla bryggarrävar:
Måste man isolera för rullande kok på 2000w tror ni?
Recirkulation under mäskningen, viktigt? Möjligt med bryggverk ju...
Vill helst tappa ut färdig vört via tappkran, på Brewferm 27 känns den klen och finns väl inget filter på insidan? Nån som vet? Hittar inga bilder på den inifrån. Är humlekorg vettigast överlag, även om jag kör hävert?
Är bryggverk dumt att köpa när vi är nybörjare? Blir ju isf ett billigare typ dessa:


https://bryggbolaget.se/sv/utrustning/b ... a-cb3.html

https://shop.humle.se/utrustning/bryggn ... gverk-30-l

https://bryggbolaget.se/sv/utrustning/b ... paket.html

https://www.electronic-star.se/Home-och ... =klarstein

Ja, de blev långt det här : )
Alla tips/ erfarenhet tages tacksamt emot.
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Bryggverk/Brewferm elgryta+BIAB?

Inläggav Drake » onsdag 2019-01-02 23:48

Jag har testat ett par bryggverk och även byggt en variant på recirkulerande biab men återgått till att bara köra biab, tycker det är enklast och dessutom blir ju bryggdagen kortare. Började med en 2kw induktionshäll och en biltemakastrull på 25 liter med kunde då bara göra 10 liter drygt och effekten räckte till även om det tog tid till uppkok. För att enkelt och snabbt brygga fulla batcher så rekommenderar jag en 40- 50liters kastrull, det blir mindre slabb på det sättet men tyvärr räcker nog inte plattan till då. Jag uppgraderade till en Patina på 50 liter samt en Hendi på 3,5 kw och har inte ångrat mig en sekund.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Bryggverk/Brewferm elgryta+BIAB?

Inläggav Jäste » torsdag 2019-01-03 01:10

Tack för svar! Låter som en lysande lösning. Kör du med tappkran på Patinan, eller för du över med siphon? Går det åt en falskbotten/distansgaller för att klara påsen? 3.5 kw Hendi, det går åt en 16 A på den gissar jag?
Budgeten ligger nog på runt 4-5 skulle jag tro.
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Bryggverk/Brewferm elgryta+BIAB?

Inläggav Djonk » torsdag 2019-01-03 01:16

Har en sån 27L-gryta. Inget filter på kranen men har inget klagomål på den annars. Har bara testat med isolering, blir inte stormkok men tycker väl inte att det behövs heller..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Bryggverk/Brewferm elgryta+BIAB?

Inläggav Drake » torsdag 2019-01-03 02:43

Jäste skrev:Tack för svar! Låter som en lysande lösning. Kör du med tappkran på Patinan, eller för du över med siphon? Går det åt en falskbotten/distansgaller för att klara påsen? 3.5 kw Hendi, det går åt en 16 A på den gissar jag?
Budgeten ligger nog på runt 4-5 skulle jag tro.


Japp, har tappkran på den och även på alla jäshinkar. Behövs ingen falskbotten när man använder induktion verkar det som men jag har oftast en ändå för säkerhets skull. 16 amp är det som behövs om du ska köra den fullt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Bryggverk/Brewferm elgryta+BIAB?

Inläggav CoffeeStout » torsdag 2019-01-17 17:45

jag byte från BIAB till den billiga Coobra för 2.5 år sedan och har inte ångrat en sekund.
för mig var det mycket enklare med bryggverk än BIAB. 19L BIAB är riktigt bökigt tycker jag.

från att jag plockar fram bryggverket tills att allt är städat och tvättat räknar jag ca. 5t. Beroende på hur mycket jag tvättar och fixar medan det mäskar och kokar.
1 Fyll och värm vatten. Krossa malt medan jag väntar
2 Mäsk. Mät upp humle och värma lakvatten under mäskning.
3 Lakning och uppvärmning. När lakningen är klar är temp nästen 100
4 Kok. Tvätt av maltpipa, sterilisering av jäshink etc.
5 Överför till jäshink.
6 Tvätt av kokkärl och kylspiral.


om man brygger öl för att spara pengar eller tid har man valt fel...
CoffeeStout
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 2017-11-13 09:31

Re: Bryggverk/Brewferm elgryta+BIAB?

Inläggav Drake » torsdag 2019-01-17 18:16

Nä, man spar nog inga pengar på att brygga öl. Och tid är det inte alla som har obegränsat av tyvärr. Kan brygga på 3 timmar om jag vill, men oftast tar det runt 5. Man ska ju hinna ta en bira under tiden man brygger, eller hur?
Men att påstå att bryggverk är enklare än biab förstår jag inte! En gryta och en påse, kan det bli enkare än så? Bara att slippa lakningen är ju guld värt och ingen risk att bädden sätter igen sig. Jag har dessutom satt en liten travers i taket över grytan så jag kan spela upp påsen och flytta den till en annan vask utan att anstränga mig. Avtappning sker direkt från grytan ner i hink i ytterligare en annan ho så från det jag ställt den tomma kastrullen på plattan så behöver jag inte flytta den förrän den är tom igen. Smuttare än så blir det inte!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Bryggverk/Brewferm elgryta+BIAB?

Inläggav Daddybrewer » torsdag 2019-01-24 13:27

Hej,

satsa på en brewdevil/Brewmonk direkt istället,
smidigt och bra pris.
Daddybrewer
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 95
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 23:08

Re: Bryggverk/Brewferm elgryta+BIAB?

Inläggav Stefan S » torsdag 2019-01-24 17:01

Hej

Kan väl knappast kalla mig för erfaren bryggräv, kört lite mer än 1 1/2 år bara men lyckats lägga ganska många bryggningar bakom mig nu.

Började med BIAB med den klassiska biltema kastrullen. Mina problem med BIAB var att spisen var sällan tillgänglig, spisfläkt väldigt tätt inpå kastrull och helt enkelt för trångt för mig att få plats på det som till vardags är matlagningsyta.

Köpte ett bryggverk av modellen Bulldog på 30 L. Ångrar det inte en sekund, tvärtom.
Jag upplever att det är sjukt mycket enklare att känna sig trygg med mäsktempen. Dessutom kan jag ställa bryggverket där det passar mig,bara plugga in kontakten och köra.
Sen tycker jag att jag fick renare vört genom att cirkulera vörten genom malten i pipan med en pump.

Det kommer ju då och då ut en del begagnade bryggverk här i köp och säljtråden för ett rimliga priser.
Personligen underlättade ett bryggverk hela processen väldigt mycket för mig.

Det finns bara ett problem. När man väl hittat sina rutiner och börjar få sin bärsa som man vill ha den med bryggverket vill man direkt ha större bryggverk :-)

Med min bulldog får jag ut ca 17-18 färdig öl, vilket iof passar bra för jag precis gått över till fat.
Tycker att gå över till fat var det riktigt stora steget som gjorde det enklare och bekvämare. Med bryggverket inkört var det flaskningen som var den stora tidsdödaren, med 2-3 fat blir bryggningen som en dans på rosor (när inget går åt he--ve-e såklart).
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Bryggverk/Brewferm elgryta+BIAB?

Inläggav ThePier » måndag 2019-01-28 13:49

Håller med Stefan S, Daddybrewer. CoffeeStout mfl. - Skaffa bryggverk! Kostar inte mycket, tror knappast det blir billigare med bra kastrull, induktionsplatta mm mm.

En Coobra, Brew Monk eller liknande kommer inte göra dig besviken. Det finns ibland en uppfattning om att man MÅSTE börja i "rätt" ände typ BIAB o kastrull men det håller jag inte med om.

Har själv en Brew Monk 30-liters från Maltmagnus. Körde BIAB innan, men har inte ångrat bryggverket en sekund. Väl investerade pengar!
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 13:50
Ort: Alingsås

Re: Bryggverk/Brewferm elgryta+BIAB?

Inläggav simonarvestrand » måndag 2019-01-28 18:29

Ångrar inte köpet av bryggverk en sekund. har en bulldog och visst nu är jag kanske sugen på att skaffa en grainfather istället men egentligen inte nödvändigt,
brygger från 8-19 liters batcher i bulldoggen utan större problem, bara pumpen som är usel men den går ju byta ut om man vill
simonarvestrand
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 99
Blev medlem: onsdag 2018-08-29 10:37


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster