Läsa av Hydrometer?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Läsa av Hydrometer?

Inläggav Jäste » fredag 2018-12-28 13:10

Fick med en Hydrometer till mitt första kit, och funderar lite på avläsning. Har kikat runt på tuben men inte hittar någon hydrometer med samma intervaller. Hur läser jag av värdet? Den är märkt 0-120 med 5 streck mellan varje tiotal. (Alltså 2 grader per streck). Den är också märkt med 10 ovanför 0:an för att få lite minusjustering om inte kalibreringen är korrekt. Eller temperaturen på vörten. (Kalibrerad på 20 grader).
Ska jag lägga till en decimal nånstans?
Folk verkar ju hamna på t.ex 1050,1051 osv, men min visar ju isf 100, 102, 104, 106, 108, 110 osv.
Verkligen rookie här, känns lite pinigt men ändå....
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Läsa av Hydrometer?

Inläggav skyking » fredag 2018-12-28 14:11

Det kan skilja sig lite i detaljer mellan hydrometrar och exakt hur en viss hydrometer ser ut kan vara svårt att beskriva i ord, men kolla t.ex. på humlegårdens hydrometer (https://shop.humle.se/utrustning/matnin ... ill-120-oe). Tycker den stämmer överens med din beskrivning iaf.

Siffrorna som står över långa strecket är öchlegrader vilket alltså är tusendelar i SG från vattnet, alltså är t.ex 50Ö samma som en SG på 1.050. Vilket sätt man skriver det på är en smaksak (vissa skippar dessutom decimalkommat). De små strecken är som du noterar 2 grader per streck. Din kommer alltså att kunna visa 1000,1002, 1004, 1010 osv.

Det du bör göra först är att "kalibrera" hydrometern. Det gör man genom att mäta på 20C vatten, då skall det i en ideal värld hamna på 0, men det händer ofta att den visar något avvikande värde. Det du då kan göra är att helt enkelt subtrahera detta från det värde du sen mäter. Exempel om du på vatten mäter 2Ö och sen mäter på din vört och den visar 52Ö så är det i själva verket 50Ö. Skulle den hamna på streck på den negativa sidan så blir det att du får addera till värdet du senare mäter.

Anledningen till att man har streck ovanför nollan är två. För det första för vissa drycker så kan faktiskt SG efter avslutad jäsning hamna under 0. För det andra så är det praktiskt ifall kalibrering är off så att man mäter negativt på vatten.

Slutligen kan nämnas att man egentligen skall läsa av på undersidan av ytan. Ytan på vörten kommer nämligen böja upp mot hydrometern och nå någon pinne högre upp på hydrometern. Men detta är av mindre betydelse om du är konsekvent, läser du av på samma sätt när du kalibrerar så kommer eventuellt fel man gör där att ta ut varandra.

Och slutligen så kan det vara bra att ha en sanity-check på de värden man får ut. Skulle värdena du läser vara helt uppåt väggarna så är det troligaste att du gjort fel vid mätningen. Det är normalt ingen panik utan det är bara till att köra på (bra att veta om ingen svarar direkt om du frågar på forumet).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Läsa av Hydrometer?

Inläggav Kenneth » fredag 2018-12-28 14:14

Jag skulle tro att din hydrometer är graderad i Öchsle.
Används ofta vid vintillverkning och av tyskar för att visa vörtstyrkan för öl.
Vin blir ofta rejält utjästa och hamnar på den negativa sidan.
Omvandling mellan specifika vikten (SG) och Öchsle är:
SG = 1 + Öchsle/1000

1 Öchsle => SG 1,001
40 Öchsle = SG 1,040
-10 Öchsle = SG 0,990

Vi hembryggare är i allmänhet lite lata och anger SG utan decimalkomma.
Det är inte korrekt om man ska vara petig.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Läsa av Hydrometer?

Inläggav Djonk » fredag 2018-12-28 15:14

Det där med om man ska strunta i ytspänningen eller inte varierar beroende på hur den är kalibrerad, finns tillverkare som räknar med den. Men det verkar ju vanligt att det felar några öschle ändå..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Läsa av Hydrometer?

Inläggav Jäste » fredag 2018-12-28 15:17

Ok! Stort tack för svar! Det stämmer att det är den hydrometern som länkas!

Så t.ex om min Hydrometer visar 52 så läser jag in det som 1.052, kollar sedan värdet efter jäsning och kör den vanliga formeln OG-FG/7,62?
Hur gör ni som kallkrashar och ska ta FG innan flaskning? Väntar ni tills ölet kommer upp i 20 grader eller räknar ni om från ordinarie kalibrering så att säga?
Jäste
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: måndag 2018-12-17 14:51

Re: Läsa av Hydrometer?

Inläggav Djonk » fredag 2018-12-28 16:02

Finns verktyg som hjälper till att räkna om, https://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/

Brukar låta provet stå kvar ändå tills det närmar sig rumstemperatur eftersom det ger bättre värde jämte en avrundad formel.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster