Halvera ett recept

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Halvera ett recept

Inläggav fsson » torsdag 2018-12-27 21:43

Hej!
Tänkte jag skulle brygga en pilsner och köra en 10 liters batch. Receptet är på 20 liter och jag antar att det bara är att halvera humle malt och vatten. Jästen som jag tänker använda är ett färskt jäst skall man bara hälla i hälften eller kör man i all jäst? Alltså kan det bli för mycket jäst?
Tackar för svar!
fsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2017-04-24 19:43

Re: Halvera ett recept

Inläggav Djonk » fredag 2018-12-28 00:25

Skulle kört med all jäst, särskilt om det är direkt från en påse.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Halvera ett recept

Inläggav skyking » fredag 2018-12-28 08:16

Jag skulle också kört med all jäst. Det är inte så lätt att överdosera jästen. Och vad skulle du använda överbliven jäst till?

Sen är det kanske på sin plats med en brasklapp. Jag vet inte riktigt vad du menar med "färsk jäst". Om du t.ex. använder jästen från en tidigare (betydligt) större sats så kan det kanske tänkas vara en ide att minska jästen som man återanvänder. Är det ny köpejäst så är det hela paket som gäller. Gör du förkultur så kan det vara bra ide att göra den hälften så stor (använd fortfarande hela jästpaketet dock)

Sen kan det tänkas att man får mer "spill" vid mindre batcher så om det är viktigt att du får ihop 10L så skulle jag kört drygt hälften av allt annat (kanske 55% eller så).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Halvera ett recept

Inläggav fsson » fredag 2018-12-28 11:00

Hej!
Tack för svar!
Jag menar att det inte är torrjäst utan jäst som kommer i en ”smackpåse” som man aktiverar och får förjäsa.
Jag var mest rädd för att överdosera överbliven jäst kommer att slängas.
fsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2017-04-24 19:43

Re: Halvera ett recept

Inläggav Djonk » fredag 2018-12-28 16:07

En smackpåse kan redan vara lite i underkant, kör du den i halv sats kommer du upp i den mängden många rekommenderar.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster