Frågor efter 1 års bryggning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Frågor efter 1 års bryggning

Inläggav Stefan S » lördag 2018-12-22 21:34

Hej alla
Först vill jag börja med att tacka alla erfarna bryggare som tar sig tid och besvarar frågor här, det är extremt värdefullt när man behöver support. Sen vill jag passa på att fråga här på forumet om det finns några hembryggare i centrala stockholm (kungsholmen bor jag själv på) som är sugna på att träffas för att utbyta kunskaper, eller bara ta en bärs :-)

Några frågor som jag undrar över.

1, Syresättning av vörten: I de flesta alster jag tagit del av så betonar många att det är viktigt att syresätta vörten innan jästen tillsätts. Men på sista tiden har jag sett en del bryggare som menar att man inte ska skaka el "slabba" med vörten och att det har en negativ inverkan på slutresultatet. I min bryggning (kör med en bulldog) så har jag hela tiden kört efter devisen att syresättning är bra. Ett exempel på det är tex direkt efter koket så brukar jag köra sista humlingen i maltpipan ner i vörten några minuter (kör bara med kottar, inga pellets) som en flame-out humling. Efter några minuter flyttar jag upp maltpipan med humle i till lakningsläge och drar på pumpen och cirkulerar vörten genom pipan med humle i. Efter några minuter av detta tar jag bort humlen, och kyler med spiral. frågan lyder, gör jag fel som "splaskar" med den varma vörten? Kan det bidra till ett sämre slutresultat? Min tanke är att jag syresatt vörten och dessutom humlar den lite extra i slutet, har kännts som ett bra steg som jag nu ifrågasätter efter ha tagit del av andra åsikter

2, Malt/vatten ratio: hur viktigt är det med den ration? Jag kör med ganska tunn mäskning, typ 1 kg malt per 4,8 liter vatten. Jag har läst att det kan vara negativt för PH-värdet så jag är ganska noggrann med att få ner PH på mäsken till runt 5,2 - 5,4. Jag upplever att mina öl av typen kölsch och lager blir bäst, ale:n varierar lite. Anledningen till att kör tunnare mäskning är att jag tycker det är svårare att cirkulera i bulldoggen med tjockare mäskning, vattnet jag cirkulerar hinner rinna inte alltid rinna igenom mäsken och pumpen börjar spotta och fräsa för att det inte är jämt flöde av vattnet under maltpipan. Ska jag köra med tjockare mäskning och cirkulera långsammare eller fortsätta på inslaget spår med tunnare mäskning? Kan det inverka negativt på min ales?

3, Överpitchning av jäst: Fan vad svårt det är att få reda på vad som händer med för mycket jäst, eller om det ens är ett problem? Har verkligen förstått vikten av att ha pigg jäst och sköta förkulturena bra, det är inget problem, tar alltid i lite extra och ibland stegar jag förkulturerna. Men när blir det för mycket jäst, och hur kan det påverka.
Ett exempel, jag brukar få ut ca 17 - 18 liter kokad och kyld vört (skulle tro att de flesta av mina bärsor hamnar runt 1.045 - 1.057). Oftast kör jag med flytande jäst, ett rör som jag dunkar ner i 1,5 l kokad spraymalt och lite jästnäring (har ingen magnetomrörare men skakar så ofta jag kan) och låter gå i 3-4 dagar innan kylskåpet. Dekanterar en del men tar ofta ganska mycket av slurryn i vörten. detta har funkat bra än så länge, men tar gärna input på era tankar runt detta. Men när det kommer till torrjästen kommer min fråga om överpitchning. Tog två paket US-05 sist, börjar undra om det är för mycket till 18 liter vört? I så fall hur påverkas det negativt?



Väldigt tacksam för svar och input

Tack på förhand


Stefan
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Frågor efter 1 års bryggning

Inläggav Rotsac » lördag 2018-12-22 23:13

Drake: Nej, jag tänker inte ens börja med allt det där, som "Pipa", etc :-)

Jag hoppas att han kommer underfund med sakerna:-)
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Frågor efter 1 års bryggning

Inläggav Djonk » söndag 2018-12-23 00:16

3. Tror inte två paket är överpitch även fast tillverkaren skriver att ett räcker. Om du inte har något emot att pynta lite extra för jästen är det väl bara positivt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Frågor efter 1 års bryggning

Inläggav Stefan S » söndag 2018-12-23 02:21

Rotsac skrev:Drake: Nej, jag tänker inte ens börja med allt det där, som "Pipa", etc :-)

Jag hoppas att han kommer underfund med sakerna:-)


Hänger inte riktigt med nu. Du taggar in någon, i detta fallet Drake, som inte svarat i tråden och kommer informationen "jag tänker inte ens börja med allt det där, som "Pipa", etc :-)"
Sen hoppas du att jag kommer underfund med sakerna.
Jag kanske missförstår något här?
Eller så var det bara ett väldigt drygt svar där du på något sätt gör dig rolig över mitt användande av ordet pipa i kombination med att du förtäljer att du inte orkar svara.

"han" heter Stefan Struvert och är 40 år och bor på kungsholmen och tycker det är askul att brygga, dock relativt novis men tycker jag anstränger mig skapligt för att bli bättre.
Ett förslag är att du helt enkelt skiter i att svara istället för att köra den jargongen du kör med.
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Frågor efter 1 års bryggning

Inläggav Stefan S » söndag 2018-12-23 02:41

Djonk skrev:3. Tror inte två paket är överpitch även fast tillverkaren skriver att ett räcker. Om du inte har något emot att pynta lite extra för jästen är det väl bara positivt.


Kostnaden är väl typ 35 spänn för ett paket torrjäst, det svider inte inte. Men har du någon erfarenhet av vad som händer om man överpitchar? Lek med scenariot att jag dumpar ner 4 paket US-05, vad händer då?
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Frågor efter 1 års bryggning

Inläggav Djonk » söndag 2018-12-23 10:35

http://brulosophy.com/2016/11/07/yeast- ... t-results/

Om jag förstår det rätt är det ganska stor marginal innan det blir ett problem, eller kanske att det inte spelar in lika mycket för hembryggarvolymer. Ja, har gått upp till 10% jästslurry i en ny vört utan att märka något, lika nyfiken som du är på anekdoter där det upplevdes skapa problem.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Frågor efter 1 års bryggning

Inläggav Rotsac » söndag 2018-12-23 13:16

Hänger inte riktigt med nu. Du taggar in någon, i detta fallet Drake, som inte svarat i tråden och kommer informationen "jag tänker inte ens börja med allt det där, som "Pipa", etc :-)"
Sen hoppas du att jag kommer underfund med sakerna.
Jag kanske missförstår något här?
Eller så var det bara ett väldigt drygt svar där du på något sätt gör dig rolig över mitt användande av ordet pipa i kombination med att du förtäljer att du inte orkar svara.

"han" heter Stefan Struvert och är 40 år och bor på kungsholmen och tycker det är askul att brygga, dock relativt novis men tycker jag anstränger mig skapligt för att bli bättre.
Ett förslag är att du helt enkelt skiter i att svara istället för att köra den jargongen du kör med.


Det var ett försök till ett "internskämt" med "Drake", som uppenbarligen gick snett:-(
Sorry.
Jag hoppas fortfarande att du kommer underfund med sakerna du funderar över.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Frågor efter 1 års bryggning

Inläggav skyking » måndag 2018-12-24 14:14

När det gäller syresättning av vörten så råder det lite delad meningar om hurstor betydelse det har.

När vörten är varm är den gängse uppfattningen att man skall undvika syresättning. När den är kyld innan hösten är tillsatt är väl den gängse uppfattningen att syre inte är till glädje. När jästen är tillsatt är gängse uppfattningen att man bör syresätta.

Det sista hänger lite ihop med pitchrate. Syresättning i samband med pitch är viktigare ifall man har lite snålt med jäst. Själv har jag uppfattningen att det ibland förespråkas hängslen och livrem.

Överpitcha är givetvis möjligt, men jag menar att det inte kommer hända om du inte ger dig f*n på det. Dvs att du har i så mycket jäst att det blir problem (du kan givetvis ha i onödigt mycket som inte är mer problem än att vara onödigt).

Vatten/malt-kvot har betydelse, men så länge du håller dig i rätt spann kan man gott köra med det som funkar för sig. I mycket kan effekten kompenseras med mäsktemp och övrig receptfornulering.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Frågor efter 1 års bryggning

Inläggav Bobby » söndag 2019-01-06 14:40

Hej, kul att du gillar ölbryggning.

Malt/Vatten ratio:

Ett tips är att sätta en billig dimmer på pumpens svagströms kontakt - Då kan du sänka recirulationen med dimmern.
Detta funkar toppen för mig.
Jag upplever att ration är väldigt viktig för hur bra utbyte jag får och hur klar vört jag får. (Brukar ha ca 1kg/4l beroende på recept)

Det som händer om du har en lite tjockare maltbädd är att den fungerar som ett filter för maltskrot och partiklar = Märkbart klarare vört
Samt att mer socker utvinns eftersom lakvattnet inte bara rinner rakt igenom bädden.

(Jag kör i en Brewcrafter som i princip är samma bryggverk som en bulldog)
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron