Felsökning av första bryggning.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Felsökning av första bryggning.

Inläggav Lillta » tisdag 2018-12-11 15:16

God dag!
Ny medlem på forumet men inte första besöket :D
Bryggde min första öl på hemmautrustningen för ca en månad sen. Målet var en fruktig ipa på ca 6,5%. Sagt och gjort allting gick rätt bra, missade OG en skvätt och hamnade runt 1052 istället för planerat 1060. Men svårt på första bryggningen att veta hur effektiviteten ligger. Batchen var på ca 7 liter ner i jäshinken, pitchade ett halvt paket US-05 vid ca 20 grader och in i kylskåp med kupevärmare i. Satte termostaten till 21 grader och slog igen dörren. Dagen efter tyckte jag att det bubblade obefintligt i röret och såg att klistertermometern på hinken visade runt 19 grader. Så jag höjde termostaten till 23 grader och slog igen dörren. Senare på dagen så hade det tagit fart och bubblade bra i röret, hinktermometern hade rört sig upp till ca 21-22 grader. Efter 5 dagar åkte första torrhumlingen i och efter 7 åkte andra i samtidigt som jag tappade upp en prov. Det visade sig att den hade jäst ut till 1010, vilket kändes rimligt eftersom bubblandet hade avstannat.

10 dagar efter bryggning så tappade jag upp på flaska. Ölet hade en väldigt fin fylligt gul färg, smakade bra fast väldigt mycket humle såklart. Sköljde samtliga flaskor med starsanblandning i en flasksköljare, kapsyler, flaskfyllare och alla andra saker legat i starsanblandning. en moccasocker i varje flaska och tillbaka in i kylskåpet på samma temp (21-22).

Efter en vecka på flaska så tog nyfikenheten över och jag var tvungen att hälla upp en flaska. Det första jag såg var att färgen hade blivit mörkare, mer åt bärnsten än den tidigare gula färgen. Kände direkt på doften att det inte var samma öl som vid flaskningen. Doften och smaken känns "smörig" om det låter vettigt? Nån som kan relatera till detta?

Min egen teori är att det kanske har fått jäsa för varmt? Termostaten till kylen styrdes av omgivningstempen inne i kylskåpet och inte på hinken. 22 grader i kylskåpet + ett par grader högre i hinken? litar inte på klistertermometern såhär i efterhand.
Oxidering? Infektion?
Var väldigt noga med hygien vid flaskningen(vinylhandskar osv), samt la på en kapsyl ovanpå direkt efter flaskan blev fylld.

Hjälp och teorier välkomnas :D
Lillta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2018-12-11 14:43

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-12-11 15:25

Att ölen har mörknat tyder starkt på oxidering. Den smöriga smaken kan vara diacetyl som är en oxidationsprodukt. Det ämne* som oxideras till diacetyl bildas under jäsningen och bildningen gynnas av högre jästemperatur.

* alfa-acetolaktat
Senast redigerad av ekstedt tisdag 2018-12-11 15:29, redigerad totalt 1 gång.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Djonk » tisdag 2018-12-11 15:28

Är den mörkare i likadant glas? Känns som att det skiljer mer på ofiltrerat hembryggt än köpeöl beroende på vilket glas man använder :)

22 grader är redan varmt, kan leda till lite lustiga smaker med den jästen, fast de borde redan ha visat sig när du smakade vid flaskning.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-12-11 15:31

Djonk skrev:Är den mörkare i likadant glas? Känns som att det skiljer mer på ofiltrerat hembryggt än köpeöl beroende på vilket glas man använder :)

22 grader är redan varmt, kan leda till lite lustiga smaker med den jästen, fast de borde redan ha visat sig när du smakade vid flaskning.


Den mörkare? Det var väl mörkare jämfört med vid flaskningen?

Och diacetyl kan dyka upp efter flaskningen som sagt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Lillta » tisdag 2018-12-11 15:32

Snabbt svar, grymt!
Okej, så teorin om för hög jästemperatur känns rimlig? Var försiktigt med jäshinken så att det inte plaskades nånting med ölet innan flaskningen för att undvika oxidering. Min känsla är att jag var rätt noga med alla moment, bara att jäsningen kanske var för varm. Men just att ölet var väldigt fint vid tappning och en vecka senare var det typ förstört.
Lillta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2018-12-11 14:43

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-12-11 15:34

Lillta skrev:Snabbt svar, grymt!
Okej, så teorin om för hög jästemperatur känns rimlig? Var försiktigt med jäshinken så att det inte plaskades nånting med ölet innan flaskningen för att undvika oxidering. Min känsla är att jag var rätt noga med alla moment, bara att jäsningen kanske var för varm. Men just att ölet var väldigt fint vid tappning och en vecka senare var det typ förstört.


Att undvika plaskning räcker tyvärr inte, särskilt inte för humliga öl.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Lillta » tisdag 2018-12-11 15:38

Så hemläxa till nästa gång? Skippa torrhumlingen? Sänk jästemp?
Lillta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2018-12-11 14:43

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-12-11 15:47

Bara för att förtydliga: den mörkare färgen har inget med jästemperaturen att göra. Det är andra oxideringsprodukter.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Lillta » tisdag 2018-12-11 15:58

ekstedt skrev:Bara för att förtydliga: den mörkare färgen har inget med jästemperaturen att göra. Det är andra oxideringsprodukter.


Den smöriga smaken (diacetyl) kan komma från den höga tempen? Är ju tråkigt när den fina färgen försvinner, men när smaken gör att man vill slå ur ölen så är det ännu tråkigare.
Glömde skriva att jag kallkrascha ölen över natten innan flaskning. Är det nåt som brukar orsaka oxidering? Vad är det annars som kan (brukar) orsaka oxidering hos hembryggare? Torrhumlingen?
Lillta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2018-12-11 14:43

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-12-11 16:03

Tappningen är den stora boven. Det är svårt att undvika kontakt med syre.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Lillta » tisdag 2018-12-11 16:07

ekstedt skrev:Tappningen är den stora boven. Det är svårt att undvika kontakt med syre.

Är helt med på det :D Fyller flaskan hela vägen till det rinner över, ställer den på bänken och lägger på en kapsyl, tar typ 3 sekunder. Det är tillräckligt för att det ska bli oxiderat? Finns det nån som lyckats flaska hemma på samma vis utan att få ölet oxiderat? Eller är fatfyllning enda utvägen?
Lillta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2018-12-11 14:43

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Lillta » tisdag 2018-12-11 16:07

ekstedt skrev:Tappningen är den stora boven. Det är svårt att undvika kontakt med syre.

Är helt med på det :D Fyller flaskan hela vägen till det rinner över, ställer den på bänken och lägger på en kapsyl, tar typ 3 sekunder. Det är tillräckligt för att det ska bli oxiderat? Finns det nån som lyckats flaska hemma på samma vis utan att få ölet oxiderat? Eller är fatfyllning enda utvägen?
Lillta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2018-12-11 14:43

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Djonk » tisdag 2018-12-11 16:22

ekstedt skrev: Den mörkare? Det var väl mörkare jämfört med vid flaskningen?

Och diacetyl kan dyka upp efter flaskningen som sagt.


Var jag så otydlig? Frågan var om likadant glas användes innan och efter flaskningen. Alla mina satser ser ljusare ut i 1dl mätrör än 5dl kupa..

Syftade på andra smaker, själv upplevde jag jordgubb/lychee.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Lillta » tisdag 2018-12-11 16:32

Japp, hällde upp både i ett glas och en flaska med ”klart” glas.
Lillta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2018-12-11 14:43

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Drake » tisdag 2018-12-11 18:17

Ett enkelt sätt att minska risken för oxidering är ju att spruta i lite kolsyra i flaskorna precis innan tappning. Så kallade flaskfyllare brukar också göra att det plaskar runt ordentligt de första centilitrarna, kan vara bra att klämma lite på slangen så att man minskar flödet de första sekunderna. Men att flaska humlestinna öl är ett elände, fat är bra mycket enklare!
Vad gäller diacetylen så säger jag som tidigare, 10 dagar är inte alltid nog! Vet det stötts och blötts i en annan tråd men jag har flera gånger gjort diacetyltester när jag gjort ipor med just US-05 och någonstans mellan 8-12 dagar har det tagit för mig innan diacetyltestet visat att det varit ok att tappa. Extremfallet var när det stank Werthers smällkaramell av provet på förmiddagen och inte ett spår fanns kvar på eftermiddagen. Så det går tydligen fort på slutet.
Pröva att hålla 16-17 grader i kylen de första dagarna och höj sedan några grader i en vecka och gör ett diacetyltest så vet du ju om det är klart för tappning.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster