Felsökning av första bryggning.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Djonk » tisdag 2018-12-11 18:39

Lillta skrev:...är fatfyllning enda utvägen?


Går att förlänga fräschören till några veckor åtminstone genom att blåsa med kolsyra som Drake säger. Tycker att man verkar komma långt med att bara blåsa ur halsen efter man har fyllt.

Sen har du mottrycksfyllare som idealet, om du skaffar fat i längden men ändå vill flaska.

Angående torrhumling är en teori att det hjälper att häva i innan jäsningen har avtagit, så kan jästen ta hand om syret som slinker med. En del blåser även humlen med kolsyra innan.

När du kallkraschar sugs luft in genom jäsröret om du har det kvar, jag har löst det med att jäsa i dunk och skruva på en kork innan jag sänker temperaturen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Lillta » tisdag 2018-12-11 22:50

Djonk skrev:
Går att förlänga fräschören till några veckor åtminstone genom att blåsa med kolsyra som Drake säger. Tycker att man verkar komma långt med att bara blåsa ur halsen efter man har fyllt.

Sen har du mottrycksfyllare som idealet, om du skaffar fat i längden men ändå vill flaska.

Angående torrhumling är en teori att det hjälper att häva i innan jäsningen har avtagit, så kan jästen ta hand om syret som slinker med. En del blåser även humlen med kolsyra innan.

När du kallkraschar sugs luft in genom jäsröret om du har det kvar, jag har löst det med att jäsa i dunk och skruva på en kork innan jag sänker temperaturen.


Topp, får pröva att slakta en sodastreamer till nästa vända. Skippar nog även torrhumlingen så får man stega sig fram. Hade jäsröret kvar i vid kallkrashen, så får plugga igen med steril kork också. Tack för svar!
Lillta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2018-12-11 14:43

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Lillta » tisdag 2018-12-11 22:59

Drake skrev:Ett enkelt sätt att minska risken för oxidering är ju att spruta i lite kolsyra i flaskorna precis innan tappning. Så kallade flaskfyllare brukar också göra att det plaskar runt ordentligt de första centilitrarna, kan vara bra att klämma lite på slangen så att man minskar flödet de första sekunderna. Men att flaska humlestinna öl är ett elände, fat är bra mycket enklare!
Vad gäller diacetylen så säger jag som tidigare, 10 dagar är inte alltid nog! Vet det stötts och blötts i en annan tråd men jag har flera gånger gjort diacetyltester när jag gjort ipor med just US-05 och någonstans mellan 8-12 dagar har det tagit för mig innan diacetyltestet visat att det varit ok att tappa. Extremfallet var när det stank Werthers smällkaramell av provet på förmiddagen och inte ett spår fanns kvar på eftermiddagen. Så det går tydligen fort på slutet.
Pröva att hålla 16-17 grader i kylen de första dagarna och höj sedan några grader i en vecka och gör ett diacetyltest så vet du ju om det är klart för tappning.

Tyckte det rann i lugnt och rätt med flaskfyllaren, var orolig att det skulle bli stopp och krångel, men klarade mig ifrån sånt. Får pröva att stega upp jästempen nästa gång som du skriver. Diacetyltest, är det när man tar två prover och värmer och kyler ner det ena och bara kyler det andra?
Lillta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2018-12-11 14:43

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Drake » onsdag 2018-12-12 08:43

Japp
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Perwaste » torsdag 2018-12-13 07:41

Hur gör du när du tappar på flaska?

Har du tappkran på hinken och en flaskfyllare, eller använder du en traditionell hävert?


Edit; såg nu att du använde flaskfyllare, antar att du då också har tappkran på hinken.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Saint » torsdag 2018-12-13 09:57

Har sagt det förr och säger det igen. Skit i torrhumling. Åtminstone tills alla rutiner sitter eller tills du skaffar fat. Slöseri med humle
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Lillta » torsdag 2018-12-13 10:42

Perwaste skrev:Hur gör du när du tappar på flaska?

Har du tappkran på hinken och en flaskfyllare, eller använder du en traditionell hävert?


Edit; såg nu att du använde flaskfyllare, antar att du då också har tappkran på hinken.

japp, tappkran och flaskfyllare. tvättade kranen med flaskborste och körde flaskfyllaren i flasksköljaren innan.
Lillta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2018-12-11 14:43

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Lillta » torsdag 2018-12-13 10:44

Saint skrev:Har sagt det förr och säger det igen. Skit i torrhumling. Åtminstone tills alla rutiner sitter eller tills du skaffar fat. Slöseri med humle

tänkte det till nästa gång. men man vill ju göra allt från början :D men bättre att ha några brygg i ryggraden innan man går vidare, som du skriver.
Lillta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2018-12-11 14:43

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Djonk » torsdag 2018-12-13 14:14

Annars kan du ju torrhumla med en blygsam mängd humle, typ 3g/L. Jäkligt gott medan det varar och inget jätteslöseri när smaken ebbat ut.

Är det verkligen bra att borsta kranar? Brukar bara köra med PBW eller liknande för att jag är rädd för att repa plasten och skapa gömställen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Lillta » fredag 2018-12-14 09:13

Djonk skrev:Annars kan du ju torrhumla med en blygsam mängd humle, typ 3g/L. Jäkligt gott medan det varar och inget jätteslöseri när smaken ebbat ut.

Är det verkligen bra att borsta kranar? Brukar bara köra med PBW eller liknande för att jag är rädd för att repa plasten och skapa gömställen.

kan man repa plast med borst i plast? alltså kör inte in själva borsten utan bara stråna på en längre borste =D kanske ska sluta med det och skölja med pbw starsan istället.
noterar mindre mängd humle.
Lillta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 2018-12-11 14:43

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Saint » fredag 2018-12-14 10:04

"Man vill göra allt från början" tycker jag är det största misstaget nybörjare gör. Man vill göra en Fatamorgana direkt.
Sluta fundera på:
- Vattenbehandling (allt kommunalt vatten i Sverige håller hög kvalite. Öl bryggd på vattnet blir kalas utan behandlig)
- Effektivitet (Har bryggt i 6år och skiter fullständigt i effektivitet. Jag fyller mina flaskor och fat med mer eller mindre varje bryggning)
- Jästemperatur ( har du ett förråd eller garderob med hyfsad jämn temp så kan du brygga allt)
- Förkultur och räkna jästceller. (häll i röret eller sprinkla i påsen. Brygger du starkt...släng i två)
- Exakt temp vid mäskning (64-67 grader till allt)
- LODO (Speidel skrattar hela vägen till banken)
- Att träffa OG och FG rätt hela tiden
- Att följa recept (Vad är du ute efter egentligen? Brygg din egen öl som är unik för dig. Varför brygga en Leffeklon som troligtvis är sämre än den som finns på alla Systembolag)

Fokusera på:
- Malt (Olika malt och dess karaktär)
- Humle (Vilken smak är du och hur mycket av den)
- Jäst ( Vill du ha en jäst som är väldigt ren eller som ger massor av karaktär till din öl)
- Renlighet (Vad behöver du för att diska ur och hålla din utrustning kliniska)
- Rutiner (Lägg upp din bryggdag och fundera på hur du kanske kan göra den enklare och effektivare)


Förslag: Brygg en öl med en maltsort, en humlesort och en enkel ren jäst (us-05 eller s04) En bittergiv, en mellangiv och en vid 0min. Ingen eller lite torrhumling.
Hur var den? Vad skulle du vilja förändra till nästa bryggning? Kanske lite karamellmalt och ev lite mer humle kanske? En sak i taget.

När allt börjar falla på plats så kan du börja titta på "sluta fundera på" listan. En sak i taget. Blev det bättre eller sämre?

Jag började själv med att "göra allt" och gnällde som fan på misslyckade brygder. Det var först när jag blev uppläxad av min fru som sa "less is more" när allt vände och det blev bättre kvalite på allt.

Men.....alla får gör som de vill. Lycka till.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav simonarvestrand » fredag 2018-12-14 10:37

Nu är vi ju rätt många som inte har kommunalt vatten.
Hur bra är vattnet generellt i egna brunnar för ölbryggning.
Förmodligen omöjligt att svara på?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
simonarvestrand
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 99
Blev medlem: onsdag 2018-08-29 10:37

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav Saint » fredag 2018-12-14 11:17

simonarvestrand skrev:Nu är vi ju rätt många som inte har kommunalt vatten.
Hur bra är vattnet generellt i egna brunnar för ölbryggning.
Förmodligen omöjligt att svara på?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Kan nog i många fall vara kalasfint. Hursomhelst lär ölen fortfarande vara hur god som helst så länge vattnet är drickbart. Det är upp till var och en att vattenbehandla men det var ju inte det som var huvudfrågan.
Att argumentera på detaljerna sätter oss tillbaka på ruta ett.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Felsökning av första bryggning.

Inläggav skyking » fredag 2018-12-14 11:26

simonarvestrand skrev:Nu är vi ju rätt många som inte har kommunalt vatten.
Hur bra är vattnet generellt i egna brunnar för ölbryggning.
Förmodligen omöjligt att svara på?


Kvaliten på egna vattnet kan nog variera. Men jag undrar just hur det vatten ser ut som inte går att brygga med som det är och dessutom går att rädda med vattenbehandling. Förvisso kan man tänka sig att vattnet har "slagsida", men det förekommer väl med kommunalt vatten också...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 51 gäster