Två snabba frågor om magnetomrörare och e-kolv

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Två snabba frågor om magnetomrörare och e-kolv

Inläggav Stefan S » tisdag 2018-10-30 16:09

Hej
Har inte använt magnetomrörare till mina förkulturer men funderar på att snickra ihop en el köpa.

1, Ska man köra med magnetomröraren på hela tiden? I så fall hur länge? Eller slår ni på den ibland och låter den gå ett tag.

2, Jag kör med plugg och vattenlås på e kolven, är det bättre att köra folie eller något annat så det kan komma syre till förkulturen? Tänker att man vill ju få in mer syre i förkulturen än det som finns i e-kolven, och det blri ju svårt med ett vattenlås på.
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Två snabba frågor om magnetomrörare och e-kolv

Inläggav martinb » tisdag 2018-10-30 16:27

1. Ja.
2. Folie.

Snabba svar till snabba frågor.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Två snabba frågor om magnetomrörare och e-kolv

Inläggav MCMLXXXII » tisdag 2018-10-30 19:01

Vad det gäller den frågan du nästan ställde: snickra ihop den själv om du känner dig någorlunda bekväm med det. Dels blir det billigare, dels mycket roligare. :)
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Två snabba frågor om magnetomrörare och e-kolv

Inläggav Falkens » onsdag 2018-10-31 09:42

// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Två snabba frågor om magnetomrörare och e-kolv

Inläggav skyking » onsdag 2018-10-31 10:51

martinb skrev:1. Ja.
2. Folie.

Snabba svar till snabba frågor.


Finns det egentligen något belägg för att folie skull e vara bättre? Jag har haft uppfattningen att man sätter folie för att det verkar mer praktiskt än jäsrör. Min tanke är att det bör finnas tillräckligt med syre i luften för att ge tillräcklig syresättning. Skulle så inte vara så är jag skeptisk till att det skulle tillföras i någon betydande större omfattning bara för att man kör med folie.

Fram tills förkulturen börjar släppa från sig CO2 kommer syreupptagningen resultera i att lufttrycket sjunker och det kommer resultera i att ny luft sugs in vilket den kan göra även via jäsrör (vilket gör att jäsröret inte skyddar bättre mot luftburna mikroorganismer än folie). Tryckskillnaden som krävs för att få genom luft genom jäsröret är någon milibar vilket borde innebära en försumbar skillnad i syrehalt i luften. När förkulturen släpper från sig CO2 så bör det så blir det så småningom så att flödet vill vändas, kommer då verkligen diffusionen vara tillräcklig för att syre skall komma in om man kör med folie?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Två snabba frågor om magnetomrörare och e-kolv

Inläggav martinb » onsdag 2018-10-31 14:46

skyking skrev:Finns det egentligen något belägg för att folie skull e vara bättre? Jag har haft uppfattningen att man sätter folie för att det verkar mer praktiskt än jäsrör. Min tanke är att det bör finnas tillräckligt med syre i luften för att ge tillräcklig syresättning. Skulle så inte vara så är jag skeptisk till att det skulle tillföras i någon betydande större omfattning bara för att man kör med folie.

Med folie ska det som jag förstått det finnas mindre risk både undertryck i ekolven än med silikonplugg samt mindre risk att skit kommer in ovanifrån. Sen är det det klart smidigare.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Två snabba frågor om magnetomrörare och e-kolv

Inläggav Minsale » onsdag 2018-10-31 16:51

https://youtu.be/1zUYxb-_B8A

I whitelabs video om hur man startar en förkultur rekommenderas användning av aluminiumfolie eller liknande framom vattenlås. Ingen desto större motivering här om på vilket vis det skall gynna gasutbytet, men man skulle kunna tro att de har koll på sin sak.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Minsale
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: torsdag 2014-01-30 10:21
Ort: Vasa, Finland

Re: Två snabba frågor om magnetomrörare och e-kolv

Inläggav Stefan S » torsdag 2018-11-01 14:04

Tack för svar.
Det blir blir folie framöver och magnetomröraren får jobba på hela tiden innan jag kör in förkulturen i kylen.
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster