En nybörjares undran om tillvägagångssätt och kolsyra

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

En nybörjares undran om tillvägagångssätt och kolsyra

Inläggav WallinJR » lördag 2018-10-27 17:25

Hej! Måste rådfråga lite här då detta är min första sats och kunskapen är noll.
Jag började med 2 satser den 11 okt då jag vill ha en ljus och en Ale variant.
Dom jäste fint i ca 3 dagar och har stått i 25 c under hela tiden. idag har dom stått i 13 dagar och jag skulle vilja prova att flaska upp lager ölen, alen tänkte jag skulle få stå och mysa i en vecka till.
Men hur går jag tillväga? Flaskorna håller jag på och sterilicerar nu och ska få svalna, sen är det bara att tappa upp ifrån botten och hälla tebax så att man ser att det blir ölen blir klar och tydligt?
Ska jag ställa den mörkt i samma rum som mäsken? eller ska jag ställa in den i kylskåpet? ca 6+
Kommer kolsyran automatiskt eller behöver jag tillsätta något extra vid flaskning?
Sen undrar jag även om det går att räkna ut %? Funkar ett procent rör redan nu?
Såg när jag beställde att det enbart blev lättöl. Så provade att tillsätta Malt extrakt och även Bryggsocker i Alen.

Sats 1
Mexican Cerveza
Malt extrakt, extra ljust 1 KG.

Sats 2
Real Ale
Malt extrakt, medium.
Bryggsocker 1 KG.


Vart lite rörigt och många frågor på en gång, men är tacksam för minsta lilla :-)
Må bäst \\ WallinJR.
WallinJR
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lördag 2018-10-27 15:51

Re: En nybörjares undran om tillvägagångssätt och kolsyra

Inläggav Kapten » lördag 2018-10-27 17:58

När du flaskar så måste du tillsätta socker så jästen har något att göra kolsyra av. Innan du börjar så vore det väl bäst att kolla så att den är färdigjäst. Är den inte det så kan du få flaskbomber. Sedan borde 13 dagar räcka men man kan aldrig vara för säker.

När du flaskat ölet så kan det gärna stå i rumstemp i några veckor typ 2 efter det så kan du ställa dem kallt. Kylskåp eller källare.

Angående mängd socker som skall tillsättas så använder jag minibitsocker till både 33cl och 50cl funkar bra för mig. Blir lite mer kolsyra i 33orna.

Hoppas det besvarade några av frågorna.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Kapten
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2018-05-05 21:07

Re: En nybörjares undran om tillvägagångssätt och kolsyra

Inläggav WallinJR » lördag 2018-10-27 18:17

Kapten skrev:När du flaskar så måste du tillsätta socker så jästen har något att göra kolsyra av. Innan du börjar så vore det väl bäst att kolla så att den är färdigjäst. Är den inte det så kan du få flaskbomber. Sedan borde 13 dagar räcka men man kan aldrig vara för säker.

När du flaskat ölet så kan det gärna stå i rumstemp i några veckor typ 2 efter det så kan du ställa dem kallt. Kylskåp eller källare.

Angående mängd socker som skall tillsättas så använder jag minibitsocker till både 33cl och 50cl funkar bra för mig. Blir lite mer kolsyra i 33orna.

Hoppas det besvarade några av frågorna.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk



Helt fantastisk hjälp, tackar jag för! :-)
Hur många sockerbitar rekommenderar du på 33 cl? Har hört 6gr/L
Stoppar du dom direkt i flaskan och sedan häller på eller löser du först upp dom i större mängd?


Ang jäsningen så får dom stå till nästa onsdag så jag är på säkra sidan!
Flaskar dock upp 3 stycken och ställer skyddat ifall det skulle smälla ;-) ...

Mvh
WallinJR
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lördag 2018-10-27 15:51

Re: En nybörjares undran om tillvägagångssätt och kolsyra

Inläggav Kapten » lördag 2018-10-27 18:21

Stoppar bara en sockerbit per flaska och direkt i flaskan. Och sen fyller du från botten och upp helst med en flaskfyllare. Den lämnar ett perfekt luftrum när den avlägsnas. Och vad jag såg nu så häll inte tillbaka något utan fyll bara och kasylera.



Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Kapten
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2018-05-05 21:07

Re: En nybörjares undran om tillvägagångssätt och kolsyra

Inläggav Drake » lördag 2018-10-27 19:00

Lageröl skriver du, och att den stått i 25 grader? Normalt jäser man ju lager i betydligt svalare temperatur och 25 grader är på tok för varmt även för ale. En ale är med största sannolikhet klar att flaska efter 2 veckor men lager tar längre tid på sig. När man jäser den i vanlig temp runt 10-12 grader vill säga. Din är förmodligen utjäst nu med tanke på temperaturen, men frågan är väl hur lyckad den blev?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: En nybörjares undran om tillvägagångssätt och kolsyra

Inläggav Drake » lördag 2018-10-27 19:04

"Alkohol-rör" funkar inte till öl, du behöver ha koll på FG och OG och räkna ut alkoholhalten via dom siffrorna.
Vad använde du för jäst förresten?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: En nybörjares undran om tillvägagångssätt och kolsyra

Inläggav WallinJR » lördag 2018-10-27 19:32

Drake skrev:Lageröl skriver du, och att den stått i 25 grader? Normalt jäser man ju lager i betydligt svalare temperatur och 25 grader är på tok för varmt även för ale. En ale är med största sannolikhet klar att flaska efter 2 veckor men lager tar längre tid på sig. När man jäser den i vanlig temp runt 10-12 grader vill säga. Din är förmodligen utjäst nu med tanke på temperaturen, men frågan är väl hur lyckad den blev?




+24 ska det vara, ursäkta. var jag som hade skrivit fel. Men vafan, menar du det? ...
Jag läste receptet som följde paketet till punkt och pricka, där stod det 22 - 26 Grader. :? och att jäsningen tog cirkus 3 dagar.
har iaf vägt upp med 3 gr socker och flaskat dom nu, när vågar man testa som tidigast o prova hur det smakar?
Ser ju braaa grumligt ut i dagsläget må jag säga ... haha ...
Mvh.
WallinJR
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lördag 2018-10-27 15:51

Re: En nybörjares undran om tillvägagångssätt och kolsyra

Inläggav WallinJR » lördag 2018-10-27 19:35

Drake skrev:"Alkohol-rör" funkar inte till öl, du behöver ha koll på FG och OG och räkna ut alkoholhalten via dom siffrorna.
Vad använde du för jäst förresten?




Vilken Djungel! :D Okej, och det ska jag ha mätt regelbundet ifrån början eller är det någonting man kan ta tag i nu?
Finns väl någon kalkylator att söka upp för dom siffrorna antar jag.
Jag använde jästen som följde med burken, Körde på Coopers egna "Start set" och lade till malten och sockret just för att höjda %en ifrån lättöl ...
WallinJR
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lördag 2018-10-27 15:51

Re: En nybörjares undran om tillvägagångssätt och kolsyra

Inläggav Kapten » lördag 2018-10-27 19:47

WallinJR skrev:[quote="Drake"]"Alkohol-rör" funkar inte till öl, du behöver ha koll på FG och OG och räkna ut alkoholhalten via dom siffrorna.
Vad använde du för jäst förresten?




Vilken Djungel! :D Okej, och det ska jag ha mätt regelbundet ifrån början eller är det någonting man kan ta tag i nu?
Finns väl någon kalkylator att söka upp för dom siffrorna antar jag.
Jag använde jästen som följde med burken, Körde på Coopers egna "Start set" och lade till malten och sockret just för att höjda %en ifrån lättöl ...[/quote]

Du skulle ha tagit en prov i början och längs med jäsningsprocessen. OG(original gravity) är värdet i början innan jästen börjat jobba (ex 1.040) FG(Final gravity) är värdet du har när ölet jäst klart (ex 1.010) värdet där emellan berättar alkoholmängden. Finns vektyg för att räkna åt dig på google.

Hydrometer och ett provrör får du införskaffa till nästa gång så kan du göra det. Jag tror säkert det blir öl av ditt projekt och följde du receptet blir det kanske till och med gott om inte annat lärorikt. Att köpa en bok på ämnet kan ju vara en idé också, hjälpt mig mycket. Lycka till!

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Kapten
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2018-05-05 21:07

Re: En nybörjares undran om tillvägagångssätt och kolsyra

Inläggav Drake » lördag 2018-10-27 19:52

Ett tips är också att skaffa en riktigt bra torrjäst istället för det som följer med. Eller fan, skippa Coopers helt och köp riktiga grejer, annars tröttnar du nog snart. Var bor du? Kanske du kan få hänga med på en bryggning med någon erfaren bryggare, då klarnar allt rätt snabbt. En bok är heller inget dåligt tips, blir bra mycket bättre öl om man läser på lite. Och skiter i Coopers rävgift! :wink:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: En nybörjares undran om tillvägagångssätt och kolsyra

Inläggav Bee » lördag 2018-10-27 20:06

Det spelar ingen roll om receptet på satsen säger "lager" det har inget med receptet att göra, det har med jästsort och jäsprocess att göra.

Apropå coopersatser och bryggsocker, (strösocker). Nästa vända ska du halvera mängden vatten istället. Sockret ger inget mer än alkohol, det tunnar ut ölet och försämrar smaken. (Socker kan man använda när man vet vad man är ute efter.)

Du kan även prata med en erfaren bryggare och få ett recept med maltextrakt, humle och en bra jäst. (Finns några recept här på forumet också..)

Hoppas du blir nöjd iallafall.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: En nybörjares undran om tillvägagångssätt och kolsyra

Inläggav Rotsac » lördag 2018-10-27 22:53

Hej! Måste rådfråga lite här då detta är min första sats och kunskapen är noll.


Se: http://shbf.se/wiki/index.php/Huvudsida
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: En nybörjares undran om tillvägagångssätt och kolsyra

Inläggav Djonk » söndag 2018-10-28 03:48

Tror att WallinJR har gjort ungefär som det är tänkt med Coopers-satserna. Inte för sent att köpa en hydrometer och mätrör eftersom OG går att räkna ut i efterhand när man använt extrakt och socker.

Om det blev 23L i hinken tror jag OG ligger på 1,043 för "Real Ale". Mäter den färdigjästa ölen 1,007 innan flaskning blir det 5% alkohol när det är kolsyrat. Visst hade det nog blivit bättre med malt istället för socker men 1/3 är kanske så farligt ändå.

"Mexican Cerveza" lär bli svagare, kanske ett OG på 1,034 och FG runt 1,009 om allt gick bra = folköl i flaskorna.

Undrar om det inte är humlesmak som kommer saknas mest medan jästen (kanske är samma i "lagern"?) kan ha lämnat en del oönskat smakbidrag istället.. Berätta gärna om några veckor, Wallin :D
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: En nybörjares undran om tillvägagångssätt och kolsyra

Inläggav fluke12 » måndag 2018-10-29 00:53

Du borde frågat här mycket tidigare! Det låter som allt inte kommer bli optimalt.
Tråkigt om du skulle tröttna på ölbryggnimg bara för att det inte gick bra första gången.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: En nybörjares undran om tillvägagångssätt och kolsyra

Inläggav fluke12 » måndag 2018-10-29 00:56

Du borde frågat här mycket tidigare! Det låter som allt inte kommer bli optimalt.
Tråkigt om du skulle tröttna på ölbryggnimg bara för att det inte gick bra första gången.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster