Smaklös Öl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » tisdag 2018-09-18 22:06

Hej!

Jag har precis börjat brygga igen och upplever ett återkommande problem med att ölen som jag brygger är smaklös. (lite som att dricka saft som inte riktigt är utspätt)

Jag har kollat på allt ifrån vattenmängd, råvaror, Ibu-värde, OG, skum, jäsning, konsistens och klarhet, allt verkar på pricka men på något sätt får jag inte till smaken. Jag kör BIAB och har även kikat på min utrustning så allt fungerar, termometrar, kastruller, påsar, slangar, kylare. Självklart är allting diskat och jag använder desinfektionsmedel . Är det något ni känner igen?

Vänliga hälsningar Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Bee » onsdag 2018-09-19 08:26

Om det inte är maltnotan och humle schemat, så borde det vara jäsningen. Vad använder du för jäst och hur ser din jäsprocess ut?
Du kan ju skicka in ditt öl till domarkåren för bedömning. För du är väl medlem i SHBF? ;-)
http://shbf.se/oelbedoemning/medlemsoel
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Smaklös Öl

Inläggav Saint » torsdag 2018-09-20 08:28

Släng upp ett exempel?
Recept med temperaturer, ev tillsatser, tider, torrhumling, fat eller flaska mm

Nog ska det gå att reda ut
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » torsdag 2018-09-20 14:47

Hej och tack för era svar!

Här beskriver jag hur ett vanligt recept ser ut för mig som jag gjorde senaste gången.

EDIT: Jag brygger alltså via BIAB metoden!!

Ett recept för 10 L öl ser ut såhär för mig:

Ingredienser:

2,2 Kg Pale malt
0,1 kg Havregryn
1 paket Safale US-05

Börjar med att koka upp ca 14 L vatten och mäskar vid ca 68 grader i 60 min. Temperaturen kan sänkas nån grad men jag brukar ligga på 67-68. Här brukar jag röra om 1 gång vid ca 30 min. När mäskningen är klar tar jag upp påsen och låter den rinna av och trycker ut den sista vätskan. Mäter sedan OG värde på 1,045, skulle hamnat på 1,050.

Vid koket kokar jag i 60 min såhär:

60 min 8g Citra
40 min 5g Citra
10 min 5g Cascade

Då förväntas IBU värdet ligga på ca 40. Jag kokar bort ungefär 2-3 L vatten, Vid kok sjudar det mer än kokar men är väl precis på gränsen till 100C. Jag kan tillägga att jag även testat torrhumling men inte fått nått resultat.

Vid kylningen brukar jag lägga i vörtkylaren 15 min innan steriliserad och det tar även 15 min att kyla ner vörten. Därefter kör jag i vörten i en desinfekterad jäshink genom hävert och kör i 1/2 paket Safale US-05. Jag har ca en matsked vatten i vattenlåset som också är desinfekterad. Jag jäser ölet i ca 2 veckor och tappar därefter på flaska som jag låter stå i 2 veckor. Här använder jag 5g socker per liter öl.

Jag är inte medlem i Shbf men nu när du säger det så är det något jag borde bli!! 8) Visste inte om det där med att man kan skicka in ölen, jag får nog ta och göra det om det blir samma problem.

Vänliga hälsningar Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Drake » torsdag 2018-09-20 16:17

Testa med mer, mycket mer humle i slutet och kanske även lite karamellmalt så ska det där nog bli bra. Du kan ju även testa att ta bort 60 och 40-givan och vräka på med humle i slutet om du vill ha en riktig humlebomb. Vet inte hur mycket du torrhumlade med, men minst 5 gram per liter brukar ge bra effekt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » torsdag 2018-09-20 16:26

Ska se till och testa det i nästa brygg kanske torrhumla extra mycket som du säger för se om jag får någon smak, tack!
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Smaklös Öl

Inläggav Rotsac » torsdag 2018-09-20 19:12

lukedaduke skrev:Hej och tack för era svar!

Här beskriver jag hur ett vanligt recept ser ut för mig som jag gjorde senaste gången.

EDIT: Jag brygger alltså via BIAB metoden!!

Ett recept för 10 L öl ser ut såhär för mig:

Ingredienser:

2,2 Kg Pale malt
0,1 kg Havregryn
1 paket Safale US-05

Börjar med att koka upp ca 14 L vatten och mäskar vid ca 68 grader i 60 min. Temperaturen kan sänkas nån grad men jag brukar ligga på 67-68. Här brukar jag röra om 1 gång vid ca 30 min. När mäskningen är klar tar jag upp påsen och låter den rinna av och trycker ut den sista vätskan. Mäter sedan OG värde på 1,045, skulle hamnat på 1,050.

Vid koket kokar jag i 60 min såhär:

60 min 8g Citra
40 min 5g Citra
10 min 5g Cascade

Då förväntas IBU värdet ligga på ca 40. Jag kokar bort ungefär 2-3 L vatten, Vid kok sjudar det mer än kokar men är väl precis på gränsen till 100C. Jag kan tillägga att jag även testat torrhumling men inte fått nått resultat.

Vid kylningen brukar jag lägga i vörtkylaren 15 min innan steriliserad och det tar även 15 min att kyla ner vörten. Därefter kör jag i vörten i en desinfekterad jäshink genom hävert och kör i 1/2 paket Safale US-05. Jag har ca en matsked vatten i vattenlåset som också är desinfekterad. Jag jäser ölet i ca 2 veckor och tappar därefter på flaska som jag låter stå i 2 veckor. Här använder jag 5g socker per liter öl.

Jag är inte medlem i Shbf men nu när du säger det så är det något jag borde bli!! 8) Visste inte om det där med att man kan skicka in ölen, jag får nog ta och göra det om det blir samma problem.

Vänliga hälsningar Luke



Minska mängden mäskvatten betydligt, eller öka mängden malt betydligt.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Smaklös Öl

Inläggav Drake » torsdag 2018-09-20 19:45

Tycker det ser rätt ok ut, det är ju biab det handlar om. Möjligtvis att man kan ha något hekto malt till så att OG hamnar rätt. Men helt off var det ju inte.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Smaklös Öl

Inläggav Djonk » fredag 2018-09-21 00:49

Tror som Drake säger, mer smak-/aromhumle. Sen är det väl ett ganska säkert kort att öka styrkan på ölet :)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Smaklös Öl

Inläggav Saint » fredag 2018-09-21 08:14

Herregud karl! 25g humle ger inte mycket smak. Jag hade använt minimum 100g till den mängden vatten/malt.
20g vid 60min
30g vid 10min
50g vid 0min
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Smaklös Öl

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2018-09-21 11:04

Kolla upp om du har någon i din närhet som brygger och fråga om du kan vara med när vederbörande brygger. Frågar du snällt får du nog också smaka på öl som bryggts i huset och du kan avgöra om det är av intresse att kopiera metoden.

Min första öl var en stout, lyckades bra med skumkrona, doft och färg men missade smaken totalt. Den smakade bara vatten!
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Smaklös Öl

Inläggav martinb » fredag 2018-09-21 11:09

Saint skrev:Herregud karl! 25g humle ger inte mycket smak. Jag hade använt minimum 100g till den mängden vatten/malt.
20g vid 60min
30g vid 10min
50g vid 0min

Tja det beror ju på stilen som ska bryggas, men föresätter vi en APA så är 8-10g humle per liter rimliga nivåer och 1.8g/l är ju extremt lite. Men @lukedaduke kanske inte ska stirra sig blind på dina givor, det beror ju lite på vilken nivå av beskan som t.ex. en 10-minutersgiv ger. Om vi gör upplägget Bittergiv på 60, Smak/Munkänsla vid 20-10 minuter och en avslutande 0-minuters vid kokslut hade jag lagt på så mycket man kan innan BUn sticker iväg på smak/munkänslegiven och resten vid nollan. Bittergiven hade jag nog skippat helt, kanske bara slänga i nån pellet eler kotte för att bryta ytspänningen så man ser att det rör sig i koket.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Smaklös Öl

Inläggav Drake » fredag 2018-09-21 12:36

martinb skrev:Tja det beror ju på stilen som ska bryggas, men föresätter vi en APA så är 8-10g humle per liter rimliga nivåer och 1.8g/l är ju extremt lite. Men @lukedaduke kanske inte ska stirra sig blind på dina givor, det beror ju lite på vilken nivå av beskan som t.ex. en 10-minutersgiv ger. Om vi gör upplägget Bittergiv på 60, Smak/Munkänsla vid 20-10 minuter och en avslutande 0-minuters vid kokslut hade jag lagt på så mycket man kan innan BUn sticker iväg på smak/munkänslegiven och resten vid nollan. Bittergiven hade jag nog skippat helt, kanske bara slänga i nån pellet eler kotte för att bryta ytspänningen så man ser att det rör sig i koket.


Helt enig!
Mina absolut bästa ipor/apor har varit helt utan bittergiva och en jävla massa humle vid kokslut. Nu blev jag ju sugen att brygga igen, det var ju ett bra tag sedan så jag tror det blir en sväng till PGW idag.
Tack för inspirationen!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Smaklös Öl

Inläggav Rotsac » lördag 2018-09-22 10:54

Helt enig!
Mina absolut bästa ipor/apor har varit helt utan bittergiva och en jävla massa humle vid kokslut. Nu blev jag ju sugen att brygga igen, det var ju ett bra tag sedan så jag tror det blir en sväng till PGW idag.
Tack för inspirationen!


Vad tror ni om att använda en "Hop Rocket", eller liknande vid överföring från kokkärl till jäskärl?
Med kanske 85-100 Gram humlekottar.

Hur blir det resultatet, jämfört med att tillsätta humlepellets i kokkärlet vid kokslut, eller efter avsvalning till 80 grader eller lägre?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Smaklös Öl

Inläggav lukedaduke » lördag 2018-09-22 18:55

Hallå igen!

Som någon nämnde tror jag det kan vara koket som är boven, min induktionsplatta är nämligen lite för liten för min kastrull. Jag har beställt en elgryta nu på 27 L från humlegården så bör jag få igång ett rullande kok! Jag tog kontakt med en lokal bryggare som erbjöd sig att hjälpa till med bryggningen så allt går rätt till. Jag ska även se till att humla ännu mer som ni tipsade om och även torrhumla för att se om jag får någon ändring i smaken. Jag återkommer när jag har bryggt ölen, det blir nog nu någon gång i veckan så fort jag får hem allt från humlegården!!

Jag är jättetacksam för alla svar och nu får vi hoppas att allt går som det ska!

/Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster