Hjälp med kombinera recept

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Hjälp med kombinera recept

Inläggav Bale » tisdag 2018-08-14 10:51

Hej

Har köpt ett bryggvärk tillsammans med en kompis som bryggt en del innan, jag är helt novis. Vi har bryggt våra första satser nu efter slaviskt följt recept men skulle vilja kombinera ihop ett eget. Behöver dock lite råd.

Har tänkt mig en Pale Ale, vilket jag antar innebär att basmalten blir pale ale. Mosaic som grundhumle och avsluta med en Amarillo. Gillar öl som känns lite krämigare och har fått för mig att man får det av lite havremalt. Bara fördel om den blir lite bitter.

Eftersom det är ett experiment tänkte jag mig 10 liter, alkoholhalt 5-7 %

Mäskning:
Pale ale malt ? kg
Annan malt? ? kg
Havremalt (sort ?) ? kg

Försockring:
gärna låg temp (fått för mig att det blir fylligare/krämigare?) 60 min?

Humle:
Mosaic Mängd ? Tid 60 min?
Mosaic/förslag? Mängd ? Tid 20 min?
Amarillo Mängd ? Tid 1 min?

Jäst:
Inte en aning?

Kopiera gärna receptet och fyll i förslag där jag har frågetecken. Är min grundidé galen av någon anledning får man gärna skriva det med och förklara varför, men jag kommer nog genomföra den iaf. :D

Tack!
Bale
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tisdag 2018-08-14 10:29

Re: Hjälp med kombinera recept

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-08-15 14:02

Allmänt tips: håll det enkelt och ändra på en sak i taget. Börja med en maltsort och en humlesort och testa dig fram därifrån. När jag brygger pale ale kör jag fortfarande efter ~200 bryggningar med 100 % pale ale-malt och en humlesort (möjligen med separat bittergiva om humlen har låg alfasyra). US-05 är en bra bruksjäst.

Låg mäsktemperatur ger f.ö. lättare kropp och högra utjäsning.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med kombinera recept

Inläggav skyking » onsdag 2018-08-15 14:11

Som sagt utgå från ett befintligt recept och ändra inte för mycket åt gången.

Sen det där med mäsktemperaturen - det brukar anses att låg temp på försockringsrasten snarare ger ett tunnare öl. Här gäller det dock att vara på det klara att man skall inte göra drastiska förändringar i temperatur, ett par grader bör ge hyffsad skillnad och ytterligare några grader så blir det extremt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Hjälp med kombinera recept

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-08-15 15:44

skyking skrev:Sen det där med mäsktemperaturen - det brukar anses att låg temp på försockringsrasten snarare ger ett tunnare öl. Här gäller det dock att vara på det klara att man skall inte göra drastiska förändringar i temperatur, ett par grader bör ge hyffsad skillnad och ytterligare några grader så blir det extremt.


Smakmässigt märks ett par grader ej överhuvudtaget.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med kombinera recept

Inläggav skyking » onsdag 2018-08-15 15:46

ekstedt skrev:Smakmässigt märks ett par grader ej överhuvudtaget.


Då är det säkert placebo (inklusive de skillnader i mäsktemperatur som man normalt ser i recept)...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Hjälp med kombinera recept

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-08-15 16:20

skyking skrev:Då är det säkert placebo (inklusive de skillnader i mäsktemperatur som man normalt ser i recept)...


Säkert till viss del. Sedan märks det ju på hydrometern också.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med kombinera recept

Inläggav Saint » onsdag 2018-09-26 08:15

ekstedt skrev:Allmänt tips: håll det enkelt och ändra på en sak i taget. Börja med en maltsort och en humlesort och testa dig fram därifrån. När jag brygger pale ale kör jag fortfarande efter ~200 bryggningar med 100 % pale ale-malt och en humlesort (möjligen med separat bittergiva om humlen har låg alfasyra). US-05 är en bra bruksjäst.

Låg mäsktemperatur ger f.ö. lättare kropp och högra utjäsning.


Kloka ord!

2,5-3kg Pale Ale eller Maris Otter
100g Mosaic
US-05

65 grader 1h

60min 30g Mosaic
0min 70g Mosaic

Nästa bryggning byter ni humle och ev ökar el minskar mängden malt. Kan även skippa bittergiven. Anteckan allt
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Hjälp med kombinera recept

Inläggav Djonk » onsdag 2018-09-26 14:07

Jag skulle köra med havregryn istället för havremalt, hela 20% för att få önskad effekt. Trevligt att kunna köpa ingredienser i mataffären :D

Kan kanske bli lite trög mäsk visserligen, har inte haft några problem med det men jag brygger i påse. Antar att det är en bra idé att ha lite risskal hemma.

Se http://scottjanish.com/case-brewing-oats/ för mer info.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

cron