Brewtech kitttel BIAB + Bazooka

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Brewtech kitttel BIAB + Bazooka

Inläggav cobrarax » söndag 2018-04-29 16:05

Hej!

Har bryggt med nybörjarkit med 5 liters kastruller. Det blev överranskande god öl. Vill nu göra lite större satser, typ 10 liter färdig öl. Alltså behöver jag större kokkärl. Jag funderar på en 36 liters SS Brewtech kittel. Tänkte använda BIAB metoden till en början. Några frågor kvarstår innan besällning: Om jag kör med BIAB är det ändå värt att ha en Bazooka eller Helix för att filtrera, Brewtechkärlen har ju en slags läpp till tappkranen som kanske räcker? Kommer jag att kunna koka upp 15-20 liter på vanliga galkeramikhällen? Brewtechkitteln har ett förborrat hål som är tänkt för en termometer, frågan är vilken höjd den sitter på, om det fungerar att köra med små satser?

Eric
',
cobrarax
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: söndag 2018-01-14 21:12

Re: Brewtech kitttel BIAB + Bazooka

Inläggav Rickyb » torsdag 2018-05-03 14:33

När det gäller värmen så kokar vi upp samma volym på en induktionshäll på 2000W. Det tar dock tid så vi köpte en doppvärmare på 750 W från Tyskland och det var oerhört tidsbesparande. Tråkigt att sitta och vänta på rätt temp, speciellt när ölen från tidigare bryggning är slut.
Rickyb
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2018-02-12 23:50

Re: Brewtech kitttel BIAB + Bazooka

Inläggav Saint » tisdag 2018-05-15 08:11

Med en 36l gryta får du ut 15-18l öl beroende på styrka och om du lakar eller inte. Jag använder en 36l patina med bazooka. Du behöver inte ha den men då bör du räkna med lite mer bös i jäskärlet. Som jag har förstått det så ska den lilla "läppen" filtrera bort bös. Skippa Bazooka och testa några bryggningar innan du börjar meka.
Sedan slår jag gärna ett slag för maltkorg i stålväv https://www.ebay.co.uk/itm/Homebrew-Bee ... J9aGXkk3eQ Använde påse i flera år tills jag beställde en korg från Kina. Superb! Kommer aldrig att använda påse igen. Lyfter upp den på ett galler och låter den droppa av med 0% kladd.

Ang kok så har jag en gasolspis med en 3200w platta. Det är ändå ganska segt att få upp den i kok. Komplettera gärna med doppvärmare om du inte har tillgång till mer än 2000w. Vidare kan det vara värt att notera att du kommer nog att behöva flera rör jäst (dyrt i längden) eller att lära dig göra förkulturer http://www.lindhcraftbeer.com/2015/07/h ... d-version/
Fundera även på hur du ska kyla vörten. Lycka till

MVH
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Brewtech kitttel BIAB + Bazooka

Inläggav Djonk » tisdag 2018-05-15 09:03

Fick ut 18L ur en 27L-gryta sist med marginal kvar. Maxi-BIAB/lakning men ingen spädning (då kan man väl närma sig totalvolymen). 1300W element under grytan, dryga timmen att komma upp i mäsktemp och nästan lika länge för att komma upp i kok.

Känns som att man klarar sig ganska långt med relativt enkel utrustning (och ett rör i normalstark vört) men en bra kylare är verkligen guld värt :)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster