Kvalitet på glasflaskor

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Kvalitet på glasflaskor

Inläggav chrille g » tisdag 2018-04-10 16:42

Har letat runt i olika forum ett tag efter hur viktig kvaliteten på glasflaskorna är som man ska tappa i.
Förstår såklart att det är viktigt men hur avgörande är glastjocklek och annat för att inte riskera sprängning under bildandet av kolsyra?
Är nya flaskor man köper för 4 kronor styck betydligt bättre än tex. Oppigårds engångsflaskor från Systemet, eller duger dom lika bra?

Det är väl inte så att det är priset som avskräcker utan mer att kunna använda en flasksort man tycker om.
Har inte hittat mycket om detta så det vore väldigt intressant att höra vad ni som har bryggt länge och tappat på flaska har för åsikter. Har ni sprängt några flaskor?
chrille g
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tisdag 2018-04-10 16:26
Ort: Göteborg

Re: Kvalitet på glasflaskor

Inläggav ekstedt » tisdag 2018-04-10 18:24

Jodå, några flasksprängningar har det blivit: https://fabrikorekstedt.blogspot.se/201 ... kader.html

En viktig (!) faktor är vikten, den säger en del om hur tålig flaskan är. Jämför du en amerikansk 355:a med en Oppigårdsflaska eller en belgisk Vichy-flaska så känner du skillnaden redan i handen. Jag använder de förstnämnda endast med 5 g/l kolsyresocker. Vill jag ha 7-8 g/l så blir det de sistnämnda. Då har jag lite marginal känns det som.

Sedan är förstås slitage och sprickor en viktig faktor också. Okulärbesiktning av varje flaska man tänker använda är att rekommendera.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kvalitet på glasflaskor

Inläggav Djonk » tisdag 2018-04-10 19:50

Jämförde lite olika flaskor när jag insåg att det var dags att börja samla :wink: Fullers har extra tunga och mörka flaskor som också är lätta att pilla bort etiketten från, 286g mot en vanlig longneck runt 200g.. frågan är om det gör den 40% starkare? Antar att formen spelar in också.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kvalitet på glasflaskor

Inläggav chrille g » tisdag 2018-04-10 20:08

Måste säga att bloggen om dina flasksprängningar var riktigt underhållande att läsa trots att jag har full förståelse för de traumatiska incidenterna.
Bra lärdom det där med att få en jämn utblandning av sockerlagen innan tappning. Det rådet kommer jag definitivt att bära med mig.

Beträffande vikten på olika flaskor så kunde jag inte bärga mig utan sprang ut och vägde upp tre olika flasktyper i garaget. Resultatet blev följande:
Oppigård Amarillo: 184 g
Inköpt ny flaska: 217 g
Lättöl pant: 293 g

Inte helt oväntat var pantflaskan tillverkad av tjockast glas då den återanvänds mängder av gånger. Undrar hur många? Den inköpta nya flaskan innehöll ca 30 g mer glas än Oppigården vilket också borde vara logiskt eftersom också den ska återanvändas flera gånger.
chrille g
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tisdag 2018-04-10 16:26
Ort: Göteborg

Re: Kvalitet på glasflaskor

Inläggav Snow » tisdag 2018-04-10 21:42

Oppigårds nya lättviktare känns lite risky, men jag kör med alla typer av flaskor jag får tag i, men
om jag kommer ihåg så använder jag skyddsbrillor vi mottrycksfyllning numera.

https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=13963&p=87242&hilit=skyddsglas%C3%B6gon#p87238
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Kvalitet på glasflaskor

Inläggav Djonk » onsdag 2018-04-11 00:04

Aj, läskigt att den smäller under fyllningen :o

Kom upp i runt 5 volymer co2 i en sats jag hade primärjäst med uppodlad brett (och kanske lacto) från en flaska Brekeriet. När jag läser blogginlägget blir jag osäker på om det var för att 4 veckor i jäskärlet var för lite eller om jästen virvlade upp och satte fart igen. Använde de starkaste flaskorna jag hade, ingen flasksprängning men ölen skummade över om man inte var blixtsnabb att hälla upp.. för att vara på säkra sidan åkte allt tillbaka i damejeanne :oops:
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kvalitet på glasflaskor

Inläggav seasteel » onsdag 2018-04-11 12:23

Jag ska inte tas för någon expert i ämnet, men har aldrig råkat ut för någon flasksprängning. Jag kör uteslutande på 3 varianter av flaskor och har så gjort under mina år som garagebryggare:
- Bitburger
- Oppigård
- Flensburger (smidigt med bygelkapsyl)

Jag är inte heller överdrivet noggrann med att syna flaskor efter sprickor, repor etc. Kanske har jag haft tur, kanske primar jag med för lite socker för att riskera sprängning(kör oftast 4-5gr/L) eller så är risken överdriven. Jag har ingen aning! Däremot så jäser jag alltid minst två veckor, ofta upp mot tre så kanske beror mina uteblivna problem på att jäsningen är klar helt enkelt.

OBS! Jag menar inte att bagatellisera risken på något vis, bara redogöra för mina upplevelser. Högt tryck och glasflaskor kan ge allvarliga skador förutom utspilld öl så försiktighet är aldrig fel.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Kvalitet på glasflaskor

Inläggav chrille g » onsdag 2018-04-11 14:09

Intressant att ta del av era olika erfarenheter, tack.
Kan konstatera att det inte verkar vara jättevanligt med flasksprängningar, även om de förekommer. Och om de gör det så kan det ha flera olika orsaker.
Ska prova mig fram med lite olika flasktyper och lovar att återkomma om jag står där med bara flaskbottnarna kvar någon gång :?
chrille g
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tisdag 2018-04-10 16:26
Ort: Göteborg

Re: Kvalitet på glasflaskor

Inläggav ekstedt » onsdag 2018-04-11 14:30

seasteel skrev:Jag ska inte tas för någon expert i ämnet, men har aldrig råkat ut för någon flasksprängning. Jag kör uteslutande på 3 varianter av flaskor och har så gjort under mina år som garagebryggare:
- Bitburger
- Oppigård
- Flensburger (smidigt med bygelkapsyl)

Jag är inte heller överdrivet noggrann med att syna flaskor efter sprickor, repor etc. Kanske har jag haft tur, kanske primar jag med för lite socker för att riskera sprängning(kör oftast 4-5gr/L) eller så är risken överdriven. Jag har ingen aning! Däremot så jäser jag alltid minst två veckor, ofta upp mot tre så kanske beror mina uteblivna problem på att jäsningen är klar helt enkelt.

OBS! Jag menar inte att bagatellisera risken på något vis, bara redogöra för mina upplevelser. Högt tryck och glasflaskor kan ge allvarliga skador förutom utspilld öl så försiktighet är aldrig fel.


Risken är inte överdriven, flasksprängningar händer. Även med kommersiella öl emellanåt. Möjligen är risken för att det ska hända på grund av för kort jäsning överdriven, det är ovanligt att hembryggare jäser för kort tid. Det är sällan därför flaskor sprängs.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kvalitet på glasflaskor

Inläggav seasteel » torsdag 2018-04-12 08:19

Jag förnekar inte att problemet finns Ekstedt. Jag följer din blogg flitigt sedan några år och har ju läst om dina exploderande flaskor tidigare. Vartannat eller tredje år dyker det upp en notis om flaskor på systembolaget som har sprängts. Så visst är jag medveten om att det händer. Men är det ett stort eller vanligt problem? Att det blir kladdigt och trist på alla sätt och vis när en flaska har sprängts har jag full förståelse för. Att det dessutom är farligt om en flaska sprängs när den hålls i handen är självklart med splitter som flyger åt alla håll. Men börjar vi prata felfrekvens i promille så är kanske omfattningen ändå att anses som ringa?

I början av min bryggarkarriär så ställde jag alltid flaskorna i en livsmedelsback med en sopsäck runtom för att minimera skadorna när en flaska sprängdes, i princip förväntade jag mig att flaskorna skulle sprängas efter att ha läst varningarna på denna och andra forum. Efter något år så slutade jag med det och ställer nu in flaskorna i hyllan bara. Ett antal tusen fyllda flaskor senare så har det aldrig blivit en sprängning. Trots helt uteblivet fokus på att förebygga flasksprängningar.

Det ska sägas att jag inte är förtjust i kraftigt kolsyrade öl, så antagligen är mina öl inte ens i farozonen. Jag brygger inte ens öl som kräver hög kolsyra. Jag använder heller inte sockerlag utan fyller strösocker direkt i flaskan vilket medför att det blir lika mycket (i princip) i varje flaska och jag slipper fundera på sockerlag som fördelar sig ojämnt. Så antagligen gör jag "de flesta förebyggande åtgärder" helt omedvetet för att minimera risken för att flaskor sprängs och därav har jag sluppit detta.

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Kvalitet på glasflaskor

Inläggav ekstedt » torsdag 2018-04-12 08:46

seasteel skrev:Men är det ett stort eller vanligt problem?


Hur långt är ett snöre? Det är som du själv inser potentiellt farligt, det tycker jag räcker för att ha det i åtanke när man flaskjäser. Jag redogör för riskfaktorer i mitt blogginlägg. Ej färdigjästa öl är en sådan, men majoriteten av alla öl är färdigjästa inom en vecka, så det handlar mer om besvärliga jäststammar än om att hembryggare har för korta tider i jäshink.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron